Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4598
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | Chalitpong SESONGHONG | en |
dc.contributor | ชลิตพงษ์ สีสองห้อง | th |
dc.contributor.advisor | Jakapan Vilasineekul | en |
dc.contributor.advisor | จักรพันธ์ วิลาสินีกุล | th |
dc.contributor.other | Silpakorn University | en |
dc.date.accessioned | 2023-08-11T02:51:50Z | - |
dc.date.available | 2023-08-11T02:51:50Z | - |
dc.date.created | 2023 | |
dc.date.issued | 4/7/2023 | |
dc.identifier.uri | http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4598 | - |
dc.description.abstract | Consumption culture has its roots in the Western capitalist economy. It empowers to the purchasers to satisfy the desire for goods or to persuade in society activities that are instilled as valuable until they become to the core values in society. The values of the middle class in a consumer society are beliefs, expectations and dreams in the form of strong passion indeed which pressure and drive the middle classes to spend more money on food, housing, medicine to fulfill dreams according to the values that have been absorbed as good thing. The purposes of the study are: 1) to study the relationships between values and more spending of middle classes on clothes which related to capitalism, 2) to show up the viewpoint the consumption of middle classes who have dreams and expectations to persuade and empower buying on clothes for best appearance according to the values, and 3) to create the sculpture that is represented the social context which caused of empower buying brand name clothes unnecessarily. This project is created by using: 1) to create the distinctive feature in the meaning to product styles such as clothes, shoes, watches, bags that are combined with trade motivation to consume the products, notified the atmosphere and mood of product’s shapes and the connection between values and power to buy clothes related to the capitalist system, 2) to create the context overlapping by using how to set up the display where there are the cabinet of middle classes which set up overlapping, to notify that the consumption of middle classes who inspire purchasing power, create the appearance that arises from the creating of incentives to buy clothing products, and 3) to create a new shape by set up the leftover clothing putting overlapped in form of a tightly compressed apparel in a square frame, to be reflected the values of middle classes in urban societies who have the power purchasing as they need on the believe that when they put on those things, they will make their good appearance. The works consist of 3 pieces as: 1) Products with life, 2) fashion of the middle class, and 3) Purchasing power. | en |
dc.description.abstract | วัฒนธรรมการบริโภคมีรากฐานมาจากเศรษฐกิจทุนนิยมแบบตะวันตกทำให้เกิดอำนาจซื้อสนองความปรารถนาในวัตถุสินค้าหรือเข้าร่วมกิจกรรมที่สังคมส่วนรวมปลูกฝังว่ามีคุณค่า ค่านิยมของชนชั้นกลางในสังคมบริโภคคือ ความนิยม ความคาดหวังและความฝันในรูปแบบ อยากมี อยากเป็นก่อให้เกิดแรงกดดันและผลักดันทำให้ชนชั้นกลางจำนวนไม่น้อยใช้จ่ายเงินไปมากกว่า ค่าอาหาร ที่อยู่อาศัย ยารักษาโรคเพื่อสนองความฝันตามค่านิยมที่ได้ซึมซับว่าดี ในการศึกษานี้มีวัตถุประสงค์ ดังนี้ 1.เพื่อศึกษาความเชื่อมโยงระหว่างค่านิยมกับอำนาจซื้อสินค้าเครื่องแต่งกายของคนชนชั้นกลางในสังคมบริโภคที่สัมพันธ์กับระบบทุนนิยมสร้างขึ้น 2.เพื่อแสดงมุมมองต่อการบริโภคของคนชนชั้นกลางที่มีความฝันและความคาดหวังบันดาลอำนาจซื้อสินค้าเครื่องแต่งกายสร้างภาพลักษณ์ให้ดูดีตามค่านิยม 3.สร้างผลงานประติมากรรมที่แสดงถึงบริบททางสังคมที่เกิดจากอำนาจซื้อสินค้าเครื่องแต่งกายแบรนด์เนมที่เกินความจำเป็นของกลุ่มคนชนชั้นกลางในการสร้างภาพลักษณ์ โครงการนี้มีสมมุติฐานและเป้าหมายดังนี้ 1.การสร้างลักษณะเด่นทำให้เกิดคุณค่าความหมายเพิ่มในวัตถุโดยใช้รูปแบบ สินค้าเครื่องแต่งกายเช่น รองเท้า, นาฬิกา, กระเป๋า ผสานแทรกกับบริบททางการค้าที่จูงใจให้บริโภคสินค้า แสดงให้เห็นถึงรูปทรงสินค้ากับความเชื่อมโยงระหว่างค่านิยมกับอำนาจซื้อสินค้าเครื่องแต่งกายที่สัมพันธ์กับระบบทุนนิยม 2.การสร้างบริบททับกันโดยใช้รูปแบบวิธีการจัดตู้แสดงสินค้า (display) นำมาซ้อนทับกับตู้เสื้อผ้าของกลุ่มชนชั้นกลางในสังคมบริโภค แสดงให้เห็นถึง การบริโภคของคนชนชั้นกลางที่บันดาลอำนาจซื้อสินค้าสร้างภาพลักษณ์ที่เกิดจากการสร้างแรงจูงใจให้ซื้อสินค้าเครื่องแต่งกาย 3.การประกอบสร้างรูปทรงขึ้นใหม่ด้วยวิธีการจัดวางร่วมวัสดุเสื้อผ้าที่เหลือใช้ซ้อนทับ บีบอัดกันในลักษณะกรอบสี่เหลี่ยมอยู่ในรูปทรงเดียวกัน สะท้อนให้เห็นถึงค่านิยมคนของคนชนชั้นกลางในสังคมเมืองมีอำนาจซื้อสินค้าสนองความต้องการที่เชื่อว่าเป็นภาพลักษณ์ที่ดูดี มีชื่อผลงานทั้งหมด 3 ชิ้นดังนี้ 1. Products with life 2. fashion of the middle class 3. Purchasing power | th |
dc.language.iso | th | |
dc.publisher | Silpakorn University | |
dc.rights | Silpakorn University | |
dc.subject | บริโภคนิยม | th |
dc.subject | สัญญะทางอำนาจ | th |
dc.subject | ชนชั้นกลาง | th |
dc.subject | รสนิยม | th |
dc.subject | CONSUMERISM | en |
dc.subject | POWER SIGN | en |
dc.subject | THE MIDDLE CLASS | en |
dc.subject | TASTE | en |
dc.subject.classification | Arts and Humanities | en |
dc.subject.classification | Arts and Humanities | en |
dc.subject.classification | Arts, entertainment and recreation | en |
dc.subject.classification | Craft skills | en |
dc.title | Values of the middle class in a consumer society | en |
dc.title | ค่านิยมของคนชนชั้นกลางในสังคมบริโภค | th |
dc.type | Thesis | en |
dc.type | วิทยานิพนธ์ | th |
dc.contributor.coadvisor | Jakapan Vilasineekul | en |
dc.contributor.coadvisor | จักรพันธ์ วิลาสินีกุล | th |
dc.contributor.emailadvisor | jakapanvilasineekul@gmail.com | |
dc.contributor.emailcoadvisor | jakapanvilasineekul@gmail.com | |
dc.description.degreename | Master of Fine Arts (M.F.A.) | en |
dc.description.degreename | ศิลปมหาบัณฑิต (ศล.ม.) | th |
dc.description.degreelevel | Master's Degree | en |
dc.description.degreelevel | ปริญญาโท | th |
dc.description.degreediscipline | en | |
dc.description.degreediscipline | th | |
Appears in Collections: | Painting Sculpture and Graphic Arts |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
620120007.pdf | 4.62 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.