Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4723
Title: THE DEVELOPMENT OF ENGLISH VOCABULARY LEARNING ABILITY BY USING GAMES AND BLOOKET APPLICATION FOR GRADE 3 STUDENTS
การพัฒนาความสามารถการเรียนรู้คำศัพท์ภาษาอังกฤษ โดยใช้เกมและแอปพลิเคชั่นบลุกเคท(blooket) ของนักเรียน ชั้นประถมศึกษาปีที่ 3
Authors: Nattha THONGRACH
ณัฏฐา ทองราช
Vachira Jantarach
วชิระ จันทราช
Silpakorn University
Vachira Jantarach
วชิระ จันทราช
writejoeynow@yahoo.com
writejoeynow@yahoo.com
Keywords: เกมเป็นฐาน
แอปพลิเคชั่นบลุกเคท
ความสามารถการเรียนรู้คำศัพท์
Game Based Approach
Blooket application
English vocabulary learning ability
Issue Date:  24
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The objectives of this study were to: 1) compare the students’ learning ability in English vocabulary before and after learning by using game and Blooket application ; 2) explore the students’ opinion toward teaching by using game and Blooket application. The participant of this study was Prathumsuksa 3 students who were studying in the first Semester, Academic Year 2023 at Klongbangkratuek school, Sampran District, Nakornpathom Province under Nakornpathom Primary Educational Service Area Office 2. They were selected by cluster sampling. The instruments consisted of: 1) lesson plans; 2) games and Blooket application; 3) vocabulary pre-test and post-test and 4) a questionnaire on opinion toward teaching by using game and Blooket application. The research results were: 1) the students’ learning ability in English vocabulary after using games and Blooket application was significantly higher than before at the 0.05 level (t = 20.452); and 2) the students’ opinion toward teaching by using games and Blooket application were at the high level (mean = 2.84) , when considering closely, it was found that the most satisfied with learning activity by using games and Blooket application. Moreover, the students were able to select vocabulary in context correctly. They also can speak and compose short sentence respectively.
การวิจัยครั้งนี้มีจุดประสงค์เพื่อ 1) เพื่อเปรียบเทียบผลการเรียนรู้คำศัพท์ภาษาอังกฤษของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ก่อนและหลังเรียนโดยใช้เกมและแอปพลิเคชั่นบลุกเคท (Blooket)  2) เพื่อศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อการใช้เกมและแอปพลิเคชั่นบลุกเคท (Blooket) เพื่อพัฒนาความสามารถการเรียนรู้คำศัพท์ภาษาอังกฤษ กลุ่มตัวอย่างเป็นผู้เรียนระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2566 โรงเรียนคลองบางกระทึก จังหวัดนครปฐม สำนักงานพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครปฐมเขต 2 จำนวน 20 คน โดยการสุ่มแบบกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการทดลองและเก็บรวบรวมข้อมูล คือ 1) แผนการจัดการเรียนรู้ 2) เกมและแอปพลิเคชั่นบลุกเคท (Blooket) 3) แบบทดสอบก่อนเรียน-หลังเรียน 4) แบบสอบถามความคิดเห็น ผลวิจัยพบว่า 1) ความสามารถการเรียนรู้คำศัพท์ภาษาอังกฤษโดยใช้เกมและแอปพลิเคชั่นบลุกเคท (Blooket) ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2) ผู้เรียนมีความคิดเห็นต่อการพัฒนาความสามารถการเรียนรู้คำศัพท์ภาษาอังกฤษ โดยใช้เกมและแอปพลิเคชั่นบลุกเคท (Blooket) ในระดับ “เห็นด้วยมาก” เมื่อพิจารณาอย่างละเอียดแล้วพบว่า ผู้เรียนมีพึงพอใจมากต่อการเรียนรู้โดยใช้เกมและแอปพลิเคชั่น (Blooket)  ยิ่งไปกว่านั้นผู้เรียนยังสามารถเลือกใช้คำศัพท์ได้อย่างถูกต้องเหมาะสมกับบริบท อีกทั้งยังสามารถพูดและแต่งประโยคสั้น ๆ ได้ตามลำดับ
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4723
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
630620098.pdf17.08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.