Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4749
Title: Guidelines for The Marketing Development of New Independent Pop Artitsts in The Next Normal Era
แนวทางการพัฒนาการตลาดศิลปินป๊อปอิสระหน้าใหม่ในยุค Next Normal
Authors: Thanawat KERDSRI
ธนวัฒน์ เกิดศรี
Saksit Rachruk
ศักดิ์สิทธิ์ ราชรักษ์
Silpakorn University
Saksit Rachruk
ศักดิ์สิทธิ์ ราชรักษ์
dr.saksit24@gmail.com
dr.saksit24@gmail.com
Keywords: ดนตรีป๊อป
ศิลปินป๊อป
ศิลปินอิสระหน้าใหม่
พัฒนาการตลาด
pop music
pop artists
new independent artists
marketing development
Issue Date:  4
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The purposes of this research are 1) to study the problems and obstacles of independent pop artists 2) to study the factors that affecting consumers' perceptions and how consumers choosing to listen to new independent pop artists in the Next Normal era. 3) To create a marketing development approach for new independent pop artists in the Next Normal era by conducting a research study in a mixed research method. The qualitative research data is obtained from in-depth interviews with 2 successful independent pop artists and 1 marketing specialist who has worked with many independent artists. The quantitative data, which is a specific selection, was obtained from exploratory data collection by collecting questionnaires from 400 audiences who listening to independent pop artists’ music by random selection method. By using ready-made tables of Taro Yamane, the researcher used statistics such as Frequency, Percentage, Mean and Standard Deviation. Then, analyzed the data by F-test (One-Way ANOVA) one-way analysis of variance. If differences are found the researcher will test for pairwise heterogeneity using Scheffe's Method.  The study showed that the major problems and obstacles for most independent artists are Management that lacks understanding in marketing and lack of public relations planning. If they can do well, it will result in independent artists being able to work smoothly and meet their expectations. The factor in the matter of accessing the big media is very necessary to use the connection in the operation. Moreover, the competition in today's industry is highly competitive. Following this are the development of the independent artist market in the Next Normal era, which consisting of 1) Artist's communication development guideline is to communicate in terms of a clear "image" of new independent pop artists to create recognition among the target audience. 2) The way to create music is to analyze the expression of one's uniqueness. which is expressed through music in order to communicate to the audience. 3) The way to develop online channels is to bring yourself to a variety of online channels. By creating all channels and developing all channels to make it interesting and attractive. 4) The way to always bring yourself to meet with the audience is to find opportunities to perform live music. Or find opportunities that are good for independent pop artists to increase the chances of reaching audience groups.
ในการศึกษาวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อศึกษาปัญหาและอุปสรรคของศิลปินป๊อปอิสระ 2) เพื่อศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อการรับรู้และเลือกรับชมรับฟังศิลปินป๊อปอิสระหน้าใหม่ของผู้บริโภคในยุค Next Normal 3) เพื่อสร้างแนวทางการพัฒนาการตลาดศิลปินป๊อปอิสระหน้าใหม่ในยุค Next Normal โดยทำการศึกษาวิจัยในลักษณะการวิจัยแบบผสมผสาน (Mixed Research Method) ซึ่งข้อมูลในการวิจัยเชิงคุณภาพได้มาจากการสัมภาษณ์เชิงลึกจากศิลปินป๊อปอิสระที่ประสบความสำเร็จจำนวน 2 ราย และผู้เชี่ยวชาญทางการตลาดที่ร่วมงานกับศิลปินอิสระมามากมาย จำนวน 1 ราย โดยเป็นการเลือกแบบเฉพาะเจาะจง ในส่วนของข้อมูลเชิงปริมาณได้มาจากการเก็บข้อมูลเชิงสำรวจโดยการเก็บข้อมูลแบบสอบถามจากกลุ่มผู้รับชมรับฟังศิลปินป๊อปอิสระจำนวน 400 ราย โดยวิธีการเลือกแบบสุ่ม โดยใช้ตารางสำเร็จรูปของ Taro Yamane ผู้วิจัยได้ใช้สถิติได้แก่ ค่าความถี่ (Frequency) ค่าร้อยละ (Percentage) ค่าเฉลี่ย (Mean) และค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (Standard Deviation) และทำการวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติ F-test (One-Way ANOVA) วิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว หากพบความแตกต่าง ผู้วิจัยจะทำการทดสอบความแตกต่างเป็นรายคู่โดยใช้วิธีของเชฟเฟ่ (Scheffe’s Method) ผลการวิจัยพบว่า ปัญหาและอุปสรรคส่วนใหญ่ของศิลปินอิสระคือ การบริหารจัดการผลงานของศิลปินอิสระนั้นยังขาดความเข้าใจในด้านการตลาดและขาดการวางแผนในการประชาสัมพันธ์ ที่ส่งผลทำให้ศิลปินอิสระนั้นสามารถทำงานได้อย่างราบรื่นและทำตามความคาดหวังได้อย่างบรรลุเป้าหมาย และปัจจัยในเรื่องของการเข้าถึงสื่อใหญ่ที่จำเป็นอย่างมากที่จะต้องใช้คอนเนคชั่นในการดำเนินงาน รวมไปถึงการแข่งขันในอุตสาหกรรมปัจจุบันที่มีการแข่งขันสูง สำหรับแนวทางทางการพัฒนาตลาดศิลปินอิสระในยุค Next Normal ประกอบไปด้วย 1) แนวทางในการพัฒนาการสื่อสารของศิลปิน คือ การสื่อสารในด้าน “ภาพลักษณ์” ที่ชัดเจนของศิลปินป๊อปอิสระหน้าใหม่เพื่อสร้างการจดจำต่อกลุ่มเป้าหมาย 2) แนวทางในการสร้างสรรค์ผลงานเพลง คือ วิเคราะห์ในเรื่องของการแสดงความเป็นเอกลักษณ์ของตนเอง โดยผ่านผลงานเพลงเพื่อที่จะสื่อสารไปยังกลุ่มผู้ฟัง 3) แนวทางการพัฒนาช่องทางออนไลน์ คือ การนำตัวเองไปสู่ในช่องทางออนไลน์ที่หลากหลาย โดยการสร้างช่องทางทุกช่องทางและพัฒนาทุกช่องทางเพื่อสร้างความน่าสนใจและน่าดึงดูด 4) แนวทางในการนำพาตนเองไปพบเจอกับกลุ่มผู้รับชมรับฟังเสมอ คือ การหาโอกาสในการแสดงดนตรีสด หรือหาโอกาสที่เป็นผลดีต่อตัวศิลปินป๊อปอิสระ เพื่อเพิ่มโอกาสในการเข้าถึงกลุ่มผู้รับชมรับฟัง
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4749
Appears in Collections:Music

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
641020006.pdf4.24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.