Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4753
Title: The Study of Marketing Guidelines for Performing Concert in form of Live Streaming (Case Study : What the Duck Record Label)
ศึกษาแนวทางการตลาดการแสดงคอนเสิร์ตในรูปแบบไลฟ์สตรีมมิ่ง (กรณีศึกษาค่ายเพลง What The Duck)
Authors: Poowadon SANGPOO
ภูวดล แสงภู
Saksit Rachruk
ศักดิ์สิทธิ์ ราชรักษ์
Silpakorn University
Saksit Rachruk
ศักดิ์สิทธิ์ ราชรักษ์
dr.saksit24@gmail.com
dr.saksit24@gmail.com
Keywords: การแสดงคอนเสิร์ตไลฟ์สตรีมมิ่ง
การตลาด
LIVE STREAMING CONCERT
MARKETING
Issue Date:  4
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The objectives of this research were (1) to find out the problems and obstacles of performing concert in form of live streaming management; (2) to explore marketing plans or source of performing concert in form of live streaming management income; (3) to know requisites of customers through live streaming concert; (4) to create marketing guidelines for Performing Concert in form of Live Streaming. The research was mixed method research between qualitative and quantitative that was 2 persons of key informants live streaming concert manager from concert production and live entertainment design as H.U.I Co., Ltd., and record label as What the Duck Co., Ltd. was considered for first objective. Furthermore, there was another 2 persons that the key informants for second objective from World Artists Thailand Co., Ltd. as marketing specialist, and Professor of Music and Entertainment Business Management at Faculty of Music, Silapakorn University by means of In-depth Interview. In addition, Researcher collected data from both of onsite, and online audiences sampling group of 400 keys. The data consist of frequencies distribution, percentage, mean, standard deviation besides hypothesis testing by One-way ANOVA, and factor rotational through orthogonal rotation. These objectives hereinbefore were initiated Marketing Guidelines for Performing Concert in Form of Live Streaming The results of the research revealed that factors that involve performing concert in form of live streaming marketing is obstacles from technologies for live streaming concert, unstable network that affect to live streaming quality. In addition, the results found that live streaming concert needs different strategies from onsite concert for audiences that effect to artists performance should make audiences experience differently and valuably with live streaming concert that researcher analyzed audiences with 6 Archetypes of Music Festival Fans to make guidelines for Artists, and Concert Organizers to earn business decision suggestion. The last factor that related is live streaming concert ticket promotion should be related with previous live streaming concert to persuade audiences for another live streaming concert. Pursuant to results that conform with research to propose the marketing guidelines for performing concert in form of live streaming that systematically and effectively for music industry.
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ดังต่อไปนี้ 1) เพื่อศึกษาปัญหาและอุปสรรคที่พบจากการในการจัดการแสดงคอนเสิร์ตในรูปแบบไลฟ์สตรีมมิ่ง 2) เพื่อศึกษาช่องทางการตลาดหรือการสร้างรายได้ของการจัดการคอนเสิร์ตในรูปแบบไลฟ์สตรีมมิ่ง ซึ่งเป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ 3) เพื่อศึกษาความต้องการรับชมการแสดงคอนเสิร์ตในรูปแบบไลฟ์สตรีมมิ่งของผู้รับชม 4) แนวทางการตลาดการแสดงคอนเสิร์ตในรูปแบบไลฟ์สตรีมมิ่ง ซึ่งเป็นการวิจัยแบบผสมผสาน (Mix Methodology) ระหว่าง การวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research) โดยส่วนที่ 1 เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ โดยสัมภาษณ์เชิงลึก กับผู้จัดการแสดงคอนเสิร์ตในรูปแบบไลฟ์สตรีมมิ่ง ค่ายเพลง What The Duck  และ บริษัท หุย จำกัด รวมจำนวน 2 ท่าน ในส่วนที่ 2 เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ โดยสัมภาษณ์เชิงลึก กับผู้เชี่ยวชาญด้านการบริหารธุรกิจด้านการตลาด บริษัท World Artists Thailand Co., Ltd. และอาจารย์ประจำสาขาธุรกิจดนตรีและบันเทิงคณะดุริยางคศสตร์ มหาวิทยาลัยศิลปากร รวมจำนวน 2 ท่าน ส่วนที่ 3 เป็นการวิจัยเชิงปริมาณ โดยการแจกแบบสอบถาม (Questionnaire) กับกลุ่มผู้รับชมทางสื่อโซเชียลและทั่วไป จำนวน 400 ราย เพื่อใช้สำหรับการวิเคราะห์ข้อมูล ซึ่งผู้วิจัยได้ใช้การแจกแจงความถี่ (Frequencies Distribution) ค่าร้อยละ (Percentage) ค่าเฉลี่ย (Mean) และค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (Standard Deviation) และนำชุดข้อมูลมาทำการวิเคราะห์ด้วยวิธีการทางสถิติแบบการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว One-way ANOVA และใช้วิธีการหมุนแกนปัจจัยแบบมุมฉาก (Orthogonal Rotation) มาวิเคราะห์ เพื่อนำไปสู่การสร้างแนวทางการตลาดการแสดงคอนเสิร์ตไลฟ์สตรีมมิ่ง โดยผลการศึกษาพบว่าปัจจัยสำคัญที่ส่งผลการตลาดการแสดงคอนเสิร์ตในรูปแบบไลฟ์สตรีมมิ่ง นั้นยังมีปัญหาในเรื่องของเทคโนโลยีที่ยังทำให้เป็นอุปสรรคในการจัด ระบบอินเตอร์เน็ตที่ยังไม่มีความเสถียร ในเรื่องโปรดักส์ชั่นจะต้องมีการออกแบบวางแผนให้ผู้รับชมรู้สึกมีความแตกต่างจากการแสดงคอนเสิร์ตในรูปแบบออนไซต์ และศิลปินจะต้องมีบทบาทในการสร้างประสบการณ์ให้ผู้รับชมมีประสบการณ์ที่แตกต่างและมีคุณค่า โดยผู้วิจัยจะนำทฤษฎี 6 Archetypes of Music Festival Fans มาวิเคราะห์เพื่อให้ได้แนวทางการตลาดของผู้รับชม ในส่วนของโปรโมชั่นในการซื้อบัตรที่จะต้องมีการเชื่อมโยงกันระหว่างคอนเสิร์ตที่ผ่านมาและคอนเสิร์ตปัจจุบันเพื่อให้เกิดการติดตามที่ทำให้ผู้รับชมอยากที่จะเข้าร่วมอีกครั้ง ซึ่งที่กล่าวมานี้ได้สอดคล้องกับผลวิจัยเชิงคุณภาพและเชิงปริมาณ โดยสามารถสรุปแนวคิดในการนำเสนองานแนวทางการตลาดการแสดคอนเสิร์ตในรูปแบบไลฟ์สตรีมมิ่งให้เป็นระบบแบบแผนและเป็นที่ยอมรับเพื่อนำเสนอรายได้อย่างมีประสิทธิภาพให้กับการตลาดของอุตสาหกรรมดนตรี
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4753
Appears in Collections:Music

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
641020014.pdf7.08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.