Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/484
Title: พฤติกรรมผู้นำของผู้บริหารกับการจัดการสิ่งแวดล้อมในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสุพรรณบุรี เขต 2
Other Titles: LEADER’S BEHAVIOR OF SCHOOL ADMINISTRATOR AND ENVIRONMENT MANAGEMENT IN SCHOOL UNDER SUPHANBURI PRIMARY EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICE 2
Authors: วิไลประเสริฐ, วิรากานต์
Vilaipraseart, Virakarn
Keywords: พฤติกรรมผู้นำ
การจัดการสิ่งแวดล้อมในโรงเรียน
LEADER’S BEHAVIOR
ENVIRONMENT MANAGEMENG IN SCHOOL
Issue Date: 28-Mar-2559
Publisher: มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทราบ 1) พฤติกรรมผู้นำของผู้บริหารโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสุพรรณบุรี เขต 2 2) การจัดการสิ่งแวดล้อมในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสุพรรณบุรี เขต 2 และ 3) ความสัมพันธ์พฤติกรรมผู้นำของผู้บริหารกับการจัดการสิ่งแวดล้อมในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสุพรรณบุรี เขต 2 กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ โรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสุพรรณบุรี เขต 2 จำนวน 103 โรงเรียน ผู้ให้ข้อมูล ได้แก่ ผู้อำนวยการโรงเรียนหรือรองผู้อำนวยการโรงเรียน 1 คน และครูผู้สอน 1 คน รวมทั้งหมด 206 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามตามแนวคิดของ ฮาลปิน ( Halpin) สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าความถี่ (f) ร้อยละ (%) ค่ามัชฌิมเลขคณิต ( ) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) วิเคราะห์หาค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน (Pearson’s product-moment correlation coefficient ) ผลการวิจัย พบว่า 1. พฤติกรรมผู้นำของผู้บริหารโรงเรียนสังกัด สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสุพรรณบุรี เขต 2 เป็นแบบพฤติกรรมด้านมุ่งงาน อยู่ในระดับมาก 2. การจัดการสิ่งแวดล้อมในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสุพรรณบุรี เขต 2 โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่าอยู่ในระดับมากที่สุด จำนวน 3 ด้าน เรียงตามลำดับดังนี้ ด้านการกำหนดนโยบายด้านสิ่งแวดล้อม ด้านการวางแผนการดำเนินงานด้านสิ่งแวดล้อม ด้านการดำเนินการและการปฏิบัติการ สำหรับ 2 ด้านที่เหลือ คือ ด้านการตรวจสอบการปฏิบัติการและการแก้ไข และ ด้านการทบทวนการจัดการ อยู่ในระดับมาก 3. ความสัมพันธ์ของพฤติกรรมผู้นำของผู้บริหารกับการจัดการสิ่งแวดล้อมในโรงเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 The purposes of this research were to determine : 1) the behavior of school administrator under Suphanburi Primary Educational Service Area Office 2, 2) the school environment under Suphanburi Primary Educational service Area Office 2, and 3) the relationship between leader’s behavior of school administrator and environmental management in school under Suphanburi Primary Educational Service Area Office 2. The sample were 103 primary schools under Suphanburi Primary Educational Service Area Office 2. The respondents were school director or deputy director and teachers totally 206 respondents. The instrument for collecting the data was a questionnaire. The statistics used in this study were frequency, Percentage, arithmetic mean, standard deviation and Pearson’s product-moment correlation coefficient. The findings of this study were as follows: 1. The leader’s behaviors of school administrator under Suphanburi Primary Educational Service Area Office2 was task oriented witch rated at a high level. 2. The environment management in schools under Suphanburi Primary Educational service Area Office 2 in overall and each aspect were at a high level. They ranked from the higtest aritmeticmean to lowest arithmetic mean as follows: policy setting, planning, implementating, check and act respectively. 3. There was significant relationship between leaders behaviors of school administrator and environment management in school under Suphanburi Primary Educational service Area Office 2 at .01 significant level .
Description: 54252327 ; สาขาวิชาการบริหารการศึกษา --วิรากานต์ วิไลประเสริฐ
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/484
Appears in Collections:Education



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.