Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4858
Title: CAUSES AND RESULTS OF GREEN INNOVATION MANAGEMENT IN THE MANUFACTURING INDUSTRY OF THAILAND
สาเหตุและผลลัพธ์ของการจัดการนวัตกรรมสีเขียวในอุตสาหกรรมการผลิตของประเทศไทย
Authors: Yuvadee SIRIYASUB
ยุวดี ศิริยทรัพย์
VIROJ JADESADALUG
วิโรจน์ เจษฎาลักษณ์
Silpakorn University
VIROJ JADESADALUG
วิโรจน์ เจษฎาลักษณ์
viroj_jade@hotmail.com
viroj_jade@hotmail.com
Keywords: การจัดการนวัตกรรมสีเขียว
ประสิทธิภาพทางสิ่งแวดล้อม
ความได้เปรียบทางการแข่งขันสีเขียว
ผลการดำเนินงานที่ไม่ใช่ด้านการเงิน
ความสามารถเชิงพลวัตแบบบูรณาการ
การจัดการความเสี่ยงด้วยการคำนึงถึงสิ่งแวดล้อม
ศักยภาพการจัดการทรัพยากร
Green Innovation Management
Environmental Efficiency
Green Competitive Advantage
Non-financial Performance
Integrated Dynamic Capability
Risk Management by Environmental Considerations
Resource Management Potential
Issue Date:  24
Publisher: Silpakorn University
Abstract: Green Innovation Management is a guideline for business executives who give importance to green innovation concepts, which consists of 4 aspects: 1) Green Innovation Strategy Development 2) Green Organizational Identity Creation 3) Green Motivation Creation 4) Green Innovation Application. The objectives of this research were 1) to test the influence of Green Innovation Management effect on Environmental Efficiency. 2) to test the influence of Integrated Dynamic Capability, Risk Management by Environmental Considerations, and Resource Management Potential on the impact of Green Innovation Management. 3) to test the influence of Environmental Efficiency that affects Green Competitive Advantage. 4) to test the influence of Green Competitive Advantage on Non-financial Performance. This research was Mixed Method Research by quantitative research to test the relationship of cause-and-effect to Green Innovation Management by using a questionnaire with 269 business executives in the manufacturing industry of Thailand, while the qualitative research used a Phenomenological Method by in-depth interviews with key informants who are executives in manufacturing industries certified with green industry level 5. The statistics used to test the hypothesis is Multiple Regression Analysis. The results showed that  1) Green Innovation Management (Green Motivation Creation, and Green Innovation Application) positively affected Environmental Efficiency but Green Innovation Strategy Development, and Green Organizational Identity Creation did not affect Environmental Efficiency. 2) Integrated Dynamic Capability positively affected all four aspects of Green Innovation Management. Risk Management by Environmental Considerations was positively affected by Green Innovation Management in all 3 aspects, and Resource Management Potential was not positively affected by Green Innovation Management in all 4 aspects. 3) Environmental Efficiency was positively affected by Green Competitive Advantage. 4) Green Competitive Advantage positively affected Non-financial Performance. The results of the qualitative research have shown a good model for Green Innovation Management. This research reaches theoretical and managerial benefits. Integrating theories, building a guideline for business executives who give importance to green innovation concepts, and extending new knowledge in management to the production industry that concentrates on the environment as well as providing recommendations on national business policies, and individuals to contribute to the success of Green Innovation Management.
การจัดการนวัตกรรมสีเขียว เป็นแนวทางสำหรับผู้บริหารกิจการที่ให้ความสำคัญต่อแนวคิดนวัตกรรมสีเขียว ซึ่งประกอบด้วย 4 ด้าน คือ 1) การพัฒนากลยุทธ์นวัตกรรมสีเขียว 2) การสร้างสรรค์อัตลักษณ์องค์กรสีเขียว 3) การสร้างแรงจูงใจสีเขียว 4) การประยุกต์ใช้นวัตกรรมสีเขียว การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ คือ 1) เพื่อทดสอบอิทธิพลของการจัดการนวัตกรรมสีเขียวที่ส่งผลต่อประสิทธิภาพทางสิ่งแวดล้อม 2) เพื่อทดสอบอิทธิพลของความสามารถเชิงพลวัตแบบบูรณาการ การจัดการความเสี่ยงด้วยการคำนึงถึงสิ่งแวดล้อม และศักยภาพการจัดการทรัพยากร ที่ส่งผลต่อการจัดการนวัตกรรมสีเขียว 3) เพื่อทดสอบอิทธิพลของประสิทธิภาพทางสิ่งแวดล้อมที่ส่งผลต่อความได้เปรียบทางการแข่งขันสีเขียว 4) เพื่อทดสอบอิทธิพลของความได้เปรียบทางการแข่งขันสีเขียวที่ส่งผลต่อผลการดำเนินงานที่ไม่ใช่ด้านการเงิน ซึ่งการวิจัยนี้เป็นการวิจัยแบบผสมผสาน โดยมีการวิจัยเชิงปริมาณเพื่อทดสอบความสัมพันธ์ของสาเหตุและผลลัพธ์ของการจัดการนวัตกรรมสีเขียว โดยใช้แบบสอบถามกับผู้บริหารกิจการในอุตสาหกรรมการผลิตของประเทศไทย จำนวน 269 ราย ส่วนการวิจัยเชิงคุณภาพ ใช้วิธีปรากฎการณ์วิทยา โดยการสัมภาษณ์เชิงลึกกับผู้ให้ข้อมูลหลักคือผู้บริหารกิจการในอุตสาหกรรมการผลิตที่ได้รับการรับรองระดับอุตสาหกรรมสีเขียวในระดับ 5 และสถิติที่ใช้ในการทดสอบสมมติฐานคือ การวิเคราะห์การถดถอยแบบพหุคูณ ผลการวิจัยพบว่า  1) การจัดการนวัตกรรมสีเขียวด้านการสร้างแรงจูงใจสีเขียว และด้านการประยุกต์ใช้นวัตกรรมสีเขียวส่งผลทางบวกต่อประสิทธิภาพทางสิ่งแวดล้อม ส่วนการจัดการนวัตกรรมสีเขียวด้านการพัฒนากลยุทธ์นวัตกรรมสีเขียว และด้านการสร้างสรรค์อัตลักษณ์องค์กรสีเขียว ไม่ได้ส่งผลต่อประสิทธิภาพทางสิ่งแวดล้อม 2) ความสามารถเชิงพลวัตแบบบูรณาการส่งผลทางบวกต่อการจัดการนวัตกรรมสีเขียวทั้ง 4 ด้าน ส่วนการจัดการความเสี่ยงด้วยการคำนึงถึงสิ่งแวดล้อม ส่งผลทางบวกต่อการจัดการนวัตกรรมสีเขียวทั้ง 3 ด้าน และศักยภาพการจัดการทรัพยากร ไม่ได้ส่งผลทางบวกต่อการจัดการนวัตกรรมสีเขียว 4 ด้าน 3) ประสิทธิภาพทางสิ่งแวดล้อมส่งผลทางบวกต่อความได้เปรียบทางการแข่งขันสีเขียว 4) ความได้เปรียบทางการแข่งขันสีเขียวส่งผลทางบวกต่อผลการดำเนินงานที่ไม่ใช่ด้านการเงิน ทั้งนี้ผลการวิจัยเชิงคุณภาพได้ให้ผลลัพธ์ที่เป็นแบบอย่างที่ดีต่อการจัดการนวัตกรรมสีเขียว งานวิจัยนี้ก่อให้เกิดประโยชน์ทั้งในเชิงทฤษฎีและเชิงการจัดการ โดยการบูรณาการทฤษฎีและเกิดเป็นแนวทางผู้บริหารกิจการที่ให้ความสำคัญต่อแนวคิดนวัตกรรมสีเขียว และต่อยอดองค์ความรู้ใหม่ทางการจัดการสู่อุตสาหกรรมการผลิตที่ให้ความสำคัญต่อสิ่งแวดล้อม ตลอดจนให้ข้อเสนอแนะในเชิงนโยบายระดับประเทศ กิจการและบุคคล เพื่อสนับสนุนต่อความสำเร็จของการจัดการนวัตกรรมสีเขียว
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4858
Appears in Collections:Management Sciences

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
621230021.pdf5.71 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.