Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/492
Title: การศึกษาความเต็มใจที่จะจ่ายค่าธรรมเนียมในการขอรับบริการซื้อและขายหลักทรัพย์ด้วยวิธีการ ซื้อขายผ่านทางอินเทอร์เน็ตของนักลงทุนภายในตลาดหลักทรัพย์เอ็มเอไอ
Other Titles: A STUDYOF WILLINGNESS OFINVESTORS IN MARKET FOR ALTERNATIVE INVESTMENT (MAI) TO PAY FEES FOR INTERNET SECURITIES TRADING SERVICES
Authors: ตรีทานนท์, สุภัชญา
Treetanont, Supatchaya
Keywords: ความเต็มใจจ่าย
การซื้อขายหลักทรัพย์ผ่านทางอินเทอร์เน็ต
ตลาดหลักทรัพย์เอ็มเอไอ
WILLINGNESS TO PAY
INTERNET SECURITIES TRADING SERVICES
MARKET FOR ALTERNATIVE INVESTMENT(MAI)
Issue Date: 16-Jun-2559
Publisher: มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract: การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์พฤติกรรมการลงทุนในตลาดหลักทรัพย์เอ็มเอไอที่มีอิทธิพลต่อความเต็มใจที่จะจ่ายของนักลงทุนตลอดจนมูลค่าอัตราค่าธรรมเนียมที่มีความเต็มใจที่จะจ่ายของนักลงทุนในตลาดหลักทรัพย์เอ็มเอไอที่ซื้อและขายหลักทรัพย์ผ่านทางอินเทอร์เน็ตของบริษัทหลักทรัพย์แห่งหนึ่งในเขตกรุงเทพมหานคร วิธีการดำเนินการวิจัยเป็นการวิจัยเชิงพรรณนาประชากรที่ใช้ในการวิจัยคือนักลงทุนในตลาดหลักทรัพย์เอ็มเอไอที่ซื้อขายหลักทรัพย์ด้วยวิธีซื้อขายผ่านทางอินเทอร์เน็ตของบริษัทหลักทรัพย์แห่งหนึ่งในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 410 ตัวอย่างโดยวิธีการสุ่มตัวอย่างแบบเจาะจงใช้สูตรการคำนวณขนาดตัวอย่างตามแนวคิดของทาโรยามาเน่เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือแบบสอบถามโดยนำข้อมูลที่รวบรวมได้ทั้งหมดมาประมวลผลด้วยโปรแกรมคอมพิวเตอร์สำเร็จรูปสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ค่าสถิติร้อยละค่าเฉลี่ยและไค-สแควร์ ผลการวิจัยด้านพฤติกรรมพบว่า ลักษณะการลงทุนส่วนใหญ่ลงทุนระยะสั้น/เก็งกำไร (ระยะเวลาต่ำกว่า 3 เดือน)สัดส่วนเงินที่มีไว้เพื่อลงทุนเมื่อเทียบกับทรัพย์สิน ส่วนใหญ่ร้อยละ10-30สัดส่วนการรับความเสี่ยงด้านการขาดทุนเมื่อเทียบกับเงินลงทุน ส่วนใหญ่ร้อยละ 10-20มูลค่าการซื้อและขายหลักทรัพย์ในแต่ละครั้ง ส่วนใหญ่น้อยกว่าหรือเท่ากับ 300,000 บาทเศรษฐกิจโลกและเศรษฐกิจภายในประเทศที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อและขายหลักทรัพย์ ส่วนใหญ่เลือกเศรษฐกิจภายในประเทศการเข้าถึงข้อมูลเกี่ยวกับหลักทรัพย์ที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อและขายหลักทรัพย์ ส่วนใหญ่เลือกข้อมูลข่าวสารทางสื่อสังคมออนไลน์ และการบริการ และการให้ข้อมูลของบริษัทหลักทรัพย์ในการซื้อและขายหลักทรัพย์ผ่านทางอินเทอร์เน็ตที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อและขายหลักทรัพย์ ส่วนใหญ่เลือก การให้ข้อมูลหลักทรัพย์รายตัว และบทวิเคราะห์หลักทรัพย์ต่าง ๆ สำหรับช่วงของอัตราค่าธรรมเนียมซื้อและขายหลักทรัพย์ พบว่าในสถานการณ์ที่ 1 การได้รับบริการจากบุคลากรของบริษัทหลักทรัพย์โดยคิดเป็นค่าเฉลี่ยประมาณ 0.26 % และสถานการณ์ที่ 2 การได้รับบริการจากทางออนไลน์ของบริษัทหลักทรัพย์โดยคิดเป็นค่าเฉลี่ยประมาณ 0.14 % ซึ่งเมื่อพิจารณาระหว่างปัจจัยด้านพฤติกรรมการซื้อขายหลักทรัพย์ของนักลงทุนในตลาดหลักทรัพย์ เอ็มเอไอ และความเต็มใจที่จะจ่ายค่าธรรมเนียมในการขอรับบริการซื้อและขายหลักทรัพย์ด้วยวิธีการซื้อขายผ่านทางอินเทอร์เน็ตพบว่าปัจจัยด้านพฤติกรรมทั้งหมดมีอิทธิพลต่อความเต็มใจที่จะจ่ายทั้ง 2 สถานการณ์อย่างมีนัยทางสถิติที่ระดับ .05 This research was aimed to study investment behaviors in the Market for Alternative Investment (MAI) influencing willingness to pay (WTP) of investors as well as fee rates that investors are willing to pay for internet securities trading in the MAI of a securities company in Bangkok. This research was a descriptive research. The population of this research consisted of 410 cases selected from investors in the MAI who trading securities through internet. Sampling by purposive sampling the calculation of sample group size is applied from Taro Yamane. The tool used in this research was questionnaire. The compiled data was processed with computer program. And, the statistics employed for data analysis were percentage, mean, and chi-square. The findings on behavior showed that most of investment was short-term investment/ profit taking (shorter than 3 months). The proportion of money for investment compared to other assets accounted for 10-30 percent. The proportion of risk tolerance compared to investment sum accounted for 10-20 percent. The value of securities trading per time was equal to or less than 300,000 Baht. For global economy and domestic economy affecting decision making of securities trading, they considered that the domestic economy affecting their securities trading. For the aspect of information access relevant to decision making on securities trading, the majority of respondents accessed to information through online media. For the aspect of giving information and rendering services of the securities company on internet trading affecting their decision making on securities trading, they selected securities information and analysis researches. Meanwhile, the range of fee rates for securities trading, it was found that the first situation: mean of services received from personnel of the securities company was approximately 0.26%; and second situation: mean of services received from online channel of the securities company was approximately 0.14%. For the behavior factors on securities trading of investors in the MAI and willingness to pay fees for receiving securities trading services through internet, it was found that all factors influencing willingness to pay for both situations with statistical significance at the .05 level.
Description: 57601724 ; สาขาวิชาการจัดการภาครัฐและภาคเอกชน -- สุภัชญา ตรีทานนท์
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/492
Appears in Collections:Management Sciences

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
57601724 สุภัชญา ตรีทานนท์.pdf4.6 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.