Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/5114
Title: The Effects of Using Phonics Instruction to Promote Letter Sounds Blending Ability for English Pronunciation of Grade 1 Students
ผลการใช้วิธีสอนแบบโฟนิกส์(Phonics)เพื่อส่งเสริมความสามารถในการประสมเสียงตัวอักษรเพื่อการอ่านออกเสียงคำภาษาอังกฤษของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1
Authors: Sujittra WONGHAN
สุจิตรา วงษ์หาญ
Soranabordin Prasansaph
สรณบดินทร์ ประสารทรัพย์
Silpakorn University
Soranabordin Prasansaph
สรณบดินทร์ ประสารทรัพย์
tea9796@hotmail.com
tea9796@hotmail.com
Keywords: วิธีสอนแบบโฟนิกส์ (Phonics )
การประสมเสียงตัวอักษร
การอ่านออกเสียงคำภาษาอังกฤษ
Phonics instruction
letter sounds blending
English pronunciation
Issue Date:  28
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The objective of this research was to compare the letter sounds blending ability and English pronunciation of grade 1 students before and after using Phonics instruction.The sample used in the research were grade 1 students in the second semester of the academic year 2023 of PrayamonthaturadSripijit School selected by Purposive Sampling technique, comprised 35 students. Experiment by having students did a pre-test where students randomly pick five flashcards from the boxes to blend the letter sounds and pronounce the word. Then, organize learning activities by using Phonics instruction for 5 hours.The instruments used for this research consisted of: 1) 5 lesson plans; 2) letter sounds blending ability and English pronunciation test. The data was analyzed by using basic statistics, include mean, standard deviation dependent t-test. The research result reviews that the letter sounds blending ability and English pronunciation of grade 1 students after using Phonics instruction were significantly higher than before using Phonics instruction at the .05 level, it means that the learners progress in letter sounds blending and English pronunciation.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบความสามารถในการประสมเสียงตัวอักษรและการอ่านออกเสียงคำภาษาอังกฤษของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 ก่อนเรียนและหลังเรียนด้วยวิธีสอนแบบโฟนิกส์ (Phonics) กลุ่มตัวอย่างได้แก่ นักเรียนระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนแห่งหนึ่งในสำนักงานเขตบางบอน  จังหวัดกรุงเทพมหานคร ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2565 ด้วยการเลือกแบบเจาะจง จำนวน 35 คน จากนั้นทำการทดลองโดยการให้นักเรียนทำแบบทดสอบก่อนเรียนโดยการให้นักเรียนสุ่มหยิบบัตรคำศัพท์จากกล่องทั้ง 5 ใบ เพื่อทำการประสมเสียงตัวอักษรและอ่านออกเสียงคำหลังจากนั้นได้ทำการจัดกิจกรรมการจัดการเรียนรู้โดยใช้วิธีสอนแบบโฟนิกส์(Phonics)เพื่อส่งเสริมความสามารถในการประสมเสียงตัวอักษรและการอ่านออกเสียงคำภาษาอังกฤษโดยใช้เวลาทั้งสิ้นเป็นเวลา 5 ชั่วโมง  เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยในครั้งนี้คือ 1) แผนการจัดการเรียนรู้ซึ่งประกอบด้วย 5 แผนการจัดการเรียนรู้ 2) แบบทดสอบวัดความสามารถในการประสมเสียงตัวอักษรและการอ่านออกเสียงคำภาษาอังกฤษ  วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติพื้นฐาน ได้แก่ ค่าเฉลี่ย  ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและสถิติทดสอบ t-test  ผลการวิจัยพบว่าความสามารถในการประสมเสียงตัวอักษรและการอ่านออกเสียงคำภาษาอังกฤษของนักเรียนหลังเรียนด้วยวิธีสอนแบบโฟนิกส์ (Phonics) สูงกว่าก่อนเรียนด้วยวิธีสอนแบบโฟนิกส์ (Phonics) อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 แสดงว่าผู้เรียนมีความก้าวหน้าในการประสมเสียงตัวอักษรและการอ่านออกเสียงคำภาษาอังกฤษ
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/5114
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
61254323.pdf5.17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.