Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/5120
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorPreecha SUBYOYen
dc.contributorปรีชา ทรัพย์ย้อยth
dc.contributor.advisorSangaun Inraken
dc.contributor.advisorสงวน อินทร์รักษ์th
dc.contributor.otherSilpakorn Universityen
dc.date.accessioned2024-08-01T07:21:51Z-
dc.date.available2024-08-01T07:21:51Z-
dc.date.created2024
dc.date.issued28/6/2024
dc.identifier.urihttp://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/5120-
dc.description.abstractThe purpose of this research were to identify : 1) the quality assurance of internal educational under Nakhonpathom Primary Educational Service Area Office 1 2) the school effectiveness under Nakhonpathom Primary Educational Service Area Office 1 and 3)the relationship between the quality assurance of internal educational and school effectiveness under Nakhonpathom Primary Educational Service Area Office 1The samples were 92 schools under Nakhonpathom Primary Educational Service Area Office 1. The respondents from each school consisted of one school administrator and on teacher, in the total of 184  respondents. The instrument employed for data collection was a opinionnaire about the quality assurance of internal educational based on bureau of educational testing office of the basic education commission and the school effectiveness The statistics used for data analysis were frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation and Pearson’s Product Moment Correlation Coefficient. The research findings were as follows : 1. The internal quality assurance under Nakhonpathom Primary Educational Service Area Office 1, as whole and an individual, were at the highest level. The arithmetic mean ranking from the highest to lowest were as follows; 1) self-assessment report 2) follow up on operations to develop educational institutions to have quality according to educational standards 3) implementation of the educational development plan of the educational institution 4) create an educational development plan that focuses on quality according to educational standards 5) evaluate and inspect the quality of education within educational institutions and 6) set educational standards for educational institutions. 2. The school effectiveness under Nakhonpathom Primary Educational Service Area Office 1, as whole and an individual, were at the highest level. The arithmetic mean ranking from the highest to lowest were as follows; 1) administration process and management 2) student quality and 3) child centered learning process.   3. The relationship between the quality assurance of internal educational and school effectiveness under Nakhonpathom Primary Educational Service Area Office 1 as a whole was at .01 level of statistical significance.en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทราบ 1) การประกันคุณภาพภายในของสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครปฐม เขต 1 2) ประสิทธิผลของสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครปฐม เขต 1 และ 3) ความสัมพันธ์ระหว่างการประกันคุณภาพการศึกษาภายในกับประสิทธิผลของสถานศึกษา สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครปฐม เขต 1 กลุ่มตัวอย่าง คือ สถานศึกษา จำนวน 92 แห่ง ผู้ให้ข้อมูลโรงเรียนละ 2 คน ได้แก่ ผู้บริหารสถานศึกษา จำนวน 1 คน ครู จำนวน 1 คน รวมทั้งสิ้น 184 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามความคิดเห็นเกี่ยวกับการประกันคุณภาพการศึกษาภายในตามแนวคิดของสำนักทดสอบทางการศึกษา สำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน และประสิทธิผลของสถานศึกษาตามประกาศกระทรวงศึกษาธิการ เรื่อง ให้ใช้มาตรฐานการศึกษา ระดับปฐมวัย ระดับการศึกษาขั้นพื้นฐานและระดับการศึกษาขั้นพื้นฐานศูนย์การศึกษาพิเศษ ลงวันที่ 6 สิงหาคม พ.ศ. 2561 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ความถี่ ร้อยละ มัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน ผลการวิจัยพบว่า 1. การประกันคุณภาพภายในของสถานศึกษา สังกัด สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครปฐม เขต 1 ภาพรวมและรายด้านอยู่ในระดับมากที่สุด เรียงลำดับค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปน้อย ได้ดังนี้ 1) ด้านจัดทำรายงานผลการประเมินตนเอง 2) ด้านติดตามผลการดำเนินงานเพื่อพัฒนาสถานศึกษาให้มีคุณภาพตามมาตรฐานการศึกษา 3) ด้านดำเนินงานตามแผนพัฒนาการจัดการศึกษา 4) ด้านจัดทำแผนพัฒนาการจัดการศึกษาที่มุ่งคุณภาพตามมาตรฐานการศึกษา 5) ด้านประเมินผล ตรวจสอบคุณภาพการศึกษาภายใน และ 6) กำหนดมาตรฐานการศึกษา 2. ประสิทธิผลของสถานศึกษา สังกัด สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครปฐม เขต 1 ภาพรวมและรายด้านอยู่ในระดับมากที่สุด เรียงลำดับค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปน้อย ได้ดังนี้ 1) ด้านกระบวนการบริหารและการจัดการ 2) ด้านคุณภาพของผู้เรียน และ 3) ด้านกระบวนการจัดการเรียนการสอนที่เน้นผู้เรียนเป็นสำคัญ 3. การประกันคุณภาพภายในกับประสิทธิผลของสถานศึกษา สังกัด สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครปฐม เขต 1 มีความสัมพันธ์กัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ซึ่งมีความสัมพันธ์ในลักษณะคล้อยตามกันth
dc.language.isoth
dc.publisherSilpakorn University
dc.rightsSilpakorn University
dc.subjectการประกันคุณภาพภายใน, ประสิทธิผลของสถานศึกษาth
dc.subjectINTERNA QUALITY ASSURANCEen
dc.subjectSCHOOL EFFECTIVENESSen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationEducation scienceen
dc.titleINTERNAL QUALITY ASSURANCE AND SCHOOL EFFECTIVENESS UNDER NAKHONPATHOM PRIMARY EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICE 1en
dc.titleการประกันคุณภาพภายในกับประสิทธิผลของสถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครปฐม เขต 1th
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorSangaun Inraken
dc.contributor.coadvisorสงวน อินทร์รักษ์th
dc.contributor.emailadvisorsan_inrak@hotmail.com
dc.contributor.emailcoadvisorsan_inrak@hotmail.com
dc.description.degreenameMaster of Education (M.Ed.)en
dc.description.degreenameศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineEducational Administrationen
dc.description.degreedisciplineการบริหารการศึกษาth
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
620620015.pdf4.27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.