Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/5128
Title: | THE EFFECTS OF TASK-BASED LEARNING
TO ENHANCE ENGLISH READING COMPREHENSION SKILLS
OF GRADE EIGHT STUDENTS ผลของการจัดการเรียนรู้แบบเน้นภาระงาน เพื่อส่งเสริมทักษะการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 |
Authors: | Nattapong TANEEKUL ณัฐพงษ์ ธานีกุล Soranabordin Prasansaph สรณบดินทร์ ประสารทรัพย์ Silpakorn University Soranabordin Prasansaph สรณบดินทร์ ประสารทรัพย์ tea9796@hotmail.com tea9796@hotmail.com |
Keywords: | การอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจ, การจัดการเรียนรู้แบบเน้นภาระงาน Reading comprehension/ Task-Based Learning |
Issue Date: | 22 |
Publisher: | Silpakorn University |
Abstract: | The research explores the effects of task-based learning to enhance English reading comprehension skills of grade eight students. The purposes of this research were to: 1) compare students’ English reading comprehension skills before and after using task-based learning; and 2) study the students’ satisfaction towards task-based learning.
The sample, selected by cluster random sampling technique, comprised 28 grade-eight students at Bandonpho School during the second semester of academic year 2023. The instruments used for this research consisted of: 1) 4 lesson plans with task-based learning; 2) an English reading comprehension test, used as a pretest and posttest; and 3) the satisfaction questionnaire towards task-based learning. The data were analyzed by using mean scores, standard deviation, and dependent sample t-test.
The results of the study were as follows:
1. The students’ reading comprehension skills after using task-based learning were significantly higher at the 0.05 level.
2. The students’ satisfaction towards using task-based learning was at the highest level การวิจัย เรื่อง : ผลของการจัดการเรียนรู้แบบเน้นภาระงาน เพื่อส่งเสริมทักษะการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงทดลอง มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เปรียบเทียบทักษะการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจของนักเรียนก่อนเรียนและหลังเรียนด้วยการจัดการเรียนรู้แบบเน้นภาระงาน และ 2) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้แบบเน้นภาระงาน กลุ่มตัวอย่างได้แก่นักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 โรงเรียนบ้านดอนโพ ที่กำลังศึกษาในรายวิชาภาษาอังกฤษพื้นฐาน (อ22101) ประจำภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2566 จำนวน 28 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย 1) แผนการจัดการเรียนรู้รายวิชาภาษาอังกฤษพื้นฐาน รหัสวิชา อ22101 โดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบเน้นภาระงาน จำนวน 4 แผน ใช้เวลาในการจัดการเรียนรู้ 8 ชั่วโมง 2) แบบทดสอบวัดทักษะการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจ จำนวน 30 ข้อ เพื่อใช้ทดสอบก่อนและหลังการเรียนด้วยการจัดการเรียนรู้แบบเน้นภาระงาน 3) แบบสอบถามความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้แบบเน้นภาระงาน วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติพื้นฐาน ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติทดสอบ t แบบไม่เป็นอิสระต่อกัน ผลการวิจัยพบว่า 1) ทักษะการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจของนักเรียนหลังเรียนด้วยการจัดการเรียนรู้แบบเน้นภาระงานสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ 2) นักเรียนมีความพึงพอใจต่อการจัดการเรียนรู้แบบเน้นภาระงานอยู่ในระดับมากที่สุด |
URI: | http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/5128 |
Appears in Collections: | Education |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
620620104.pdf | 4.89 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.