Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/5148
Title: SCHOOL ADMINISTRATORS' ETHICAL LEADERSHIP AND THE QUALITY OF WORKING LIFE OF TEACHER IN SCHOOL UNDER THE OFFICE OF SECONDARY EDUCATIONAL SERVICE AREA 1
ภาวะผู้นำเชิงจริยธรรมของผู้บริหารกับคุณภาพชีวิตในการทำงานของครูในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1
Authors: Pattamawan CHOTKLANG
ปัทมวรรณ โชติกลาง
Vorakarn Suksodkiew
วรกาญจน์ สุขสดเขียว
Silpakorn University
Vorakarn Suksodkiew
วรกาญจน์ สุขสดเขียว
jee1199@yahoo.com
jee1199@yahoo.com
Keywords: ภาวะผู้นำเชิงจริยธรรมของผู้บริหาร
คุณภาพชีวิตในการทำงาน
School Administrators' Ethical Leadership
The Quality of Working Life
Issue Date:  28
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The purposes of this research were to determine 1) School Administrators' Ethical Leadership under the Office of Secondary Educational Service Area 1. 2) The Quality of Working Life of teacher in school under the Office of Secondary Educational Service Area 1 and 3) The relationship between School Administrators' Ethical Leadership and The Quality of Working Life of teacher in school under the Office of Secondary Educational Service Area 1. The samples were 59 school under the Office of Secondary Educational Service Area 1. The 2 respondents in each school were; a school administrator or an acting school administrator and a head of learning group. There were 118 respondents. The research instrument was an opinionnaire about school administrators' ethical leadership based on the concept of Gary, Yukl and the quality of working life based on the concept of Richard Eugene, Walton. The descriptive statistic used for data analysis were frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation, and Pearson's product moment correlation coefficient. The research found that: 1) School Administrators' Ethical Leadership under the Office of Secondary Educational Service Area 1, as a whole were at a high level and each aspect were at the highest level and high level, ranking from the highest to the lowest arithmetic mean; fairness and justice, altruism, personal growth, empathy and healing, humility, empowerment, and integrity. 2) The Quality of Working Life of teacher in school under the Office of Secondary Educational Service Area 1, as a whole and each aspect were at a high level, ranking from the highest to the lowest arithmetic mean; social integration in the work organization, future opportunity for continued growth and security, immediate opportunity to use and develop human capacities, the social relevance of work life, safe and healthy working conditions, adequate and fair compensation, and work and the total life space. 3) The relationship between School Administrators' Ethical Leadership and the Quality of Working Life of teacher in school under the Office of Secondary Educational Service Area 1  was found correlated as a whole at a Moderate level with .01 level of significance which was positive correlated.
การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์ เพื่อทราบ 1) ภาวะผู้นำเชิงจริยธรรมของผู้บริหาร สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1 2) คุณภาพชีวิตในการทำงานของครูในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1 3) ความสัมพันธ์ระหว่างภาวะผู้นำเชิงจริยธรรมของผู้บริหารกับคุณภาพชีวิตในการทำงานของครูในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1 กลุ่มตัวอย่าง คือ โรงเรียนในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1 จำนวน 59 โรง ผู้ให้ข้อมูลโรงเรียนละ 2 คน ประกอบด้วย ผู้อำนวยการโรงเรียนหรือรักษาการในตำแหน่งจำนวน 1 คน และข้าราชการครูที่ดำรงตำแหน่งหัวหน้ากลุ่มสาระฯ จำนวน 1 คน รวมทั้งสิ้น 118 คน เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถามความคิดเห็น(Opinionnaire) เกี่ยวกับภาวะผู้นำเชิงจริยธรรม ตามแนวคิดของ ยูกล์ (YukI) และคุณภาพชีวิตการทำงาน ตามแนวคิดของ วอลตัน (Walton) สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่  ร้อยละ มัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบียงเบนมาตรฐาน และสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน ผลการวิจัยพบว่า 1) ภาวะผู้นำเชิงจริยธรรมของผู้บริหารสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1 เมื่อพิจารณาภาพรวมพบว่าอยู่ในระดับมาก และพิจารณารายด้านพบว่าอยู่ในระดับมากที่สุดและมาก โดยเรียงลำดับตามค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปน้อยได้ดังนี้ ด้านความเป็นธรรมและความยุติธรรม การเห็นแก่ประโยชน์ส่วนรวม ความก้าวหน้าส่วนบุคคล ความเห็นอกเห็นใจและการเยียวยาสภาพจิตใจ ความอ่อนน้อมถ่อมตน การเสริมสร้างพลังอำนาจ และความซื่อสัตย์ 2) คุณภาพชีวิตในการทำงานของครูโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1 เมื่อพิจารณาภาพรวมและรายด้านพบว่าอยู่ในระดับมาก โดยเรียงลำดับตามค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปน้อยได้ดังนี้ การยอมรับทางสังคมในองค์การ โอกาสในการพัฒนาตนเองอย่างต่อเนื่องและมีความก้าวหน้ามั่นคงในหน้าที่การงาน โอกาสในการใช้ความรู้ ความสามารถในการพัฒนางาน การกำหนดระเบียบ ข้อบังคับ ความเป็นสิทธิส่วนบุคคลในองค์การ บทบาทที่เป็นประโยชน์ต่อสังคม สภาพการทำงานที่คำนึงถึงความปลอดภัยและส่งเสริมสุขภาพอนามัย ค่าตอบแทนที่เพียงพอและเป็นธรรม และความสมดุลอันเหมาะสมระหว่างเวลาของหน้าที่การงานและเวลาส่วนบุคคล 3) ความสัมพันธ์ระหว่างภาวะผู้นำเชิงจริยธรรมของผู้บริหารกับคุณภาพชีวิตในการทำงานของครูโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1 มีความสัมพันธ์กันในระดับปานกลางอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ซึ่งเป็นความสัมพันธ์แบบคล้อยตามกัน
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/5148
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
630620046.pdf5.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.