Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/517
Title: | การปฏิบัติงานบุคคลของโรงเรียนพระปริยัติธรรม แผนกสามัญศึกษาในจังหวัดนครปฐม |
Other Titles: | PERSONNEL PERFORMANCE OF PHRAPARIYATTIDHAMMA SCHOOLS IN NAKHON PATHOM |
Authors: | อุ่นหะวงษ์, พระอนุชัย Ounhawong, Phra Anuchai |
Keywords: | การปฏิบัติงานบุคคล โรงเรียนพระปริยัติธรรม PERSONNEL PERFORMANCE PHRAPARIYATTIDHAMMA SCHOOLS |
Issue Date: | 1-Aug-2559 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยศิลปากร |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทราบ 1) การปฏิบัติงานบุคคลของโรงเรียนพระปริยัติธรรม แผนกสามัญศึกษาในจังหวัดนครปฐม 2) แนวทางการพัฒนาการปฏิบัติงานบุคคลของโรงเรียนพระปริยัติธรรม แผนกสามัญศึกษาในจังหวัดนครปฐม โดยใช้บุคลากรของโรงเรียนพระปริยัติธรรม แผนกสามัญศึกษาใน จังหวัดนครปฐมเป็นหน่วยวิเคราะห์ ประชากรประกอบด้วย ผู้จัดการ ผู้อำนวยการ รองผู้อำนวยการ ครูและบุคลากร รวมทั้งสิ้น 49 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย เป็นแบบสอบถามเกี่ยวกับการปฏิบัติงาน บุคคล ตามคู่มือปฏิบัติงานโรงเรียนพระปริยัติธรรม แผนกสามัญศึกษาและแบบสัมภาษณ์เพื่อหาแนว ทางการพัฒนาการปฏิบัติงานบุคคลของโรงเรียนพระปริยัติธรรม แผนกสามัญศึกษาในจังหวัดนครปฐม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่ามัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า 1. การปฏิบัติงานบุคคลของโรงเรียนพระปริยัติธรรม แผนกสามัญศึกษาในจังหวัดนครปฐม โดยภาพรวม อยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน อยู่ในระดับมากทั้ง 5 ด้าน โดยเรียงค่ามัชฌิมเลข คณิตจากมากไปหาน้อย ดังนี้ การมีความสัมพันธ์กับชุมชน การพัฒนาความสามารถในทางวิชาการ การ พัฒนาผู้เรียน การจัดการเรียนรู้ และการดำรงชีวิตที่เหมาะสม 2. แนวทางการพัฒนาการปฏิบัติงานบุคคลของโรงเรียนพระปริยัติธรรม แผนกสามัญศึกษาในจังหวัด นครปฐม พบว่า ควรส่งเสริมให้ครูจัดกิจกรรมการเรียนการสอนแก่ผู้เรียนโดยเน้นผู้เรียนเป็นสำคัญ มี การวิจัยในชั้นเรียนเพื่อแก้ปัญหาและพัฒนาผู้เรียนเป็นรายบุคคล ส่งเสริมให้ผู้เรียนมีทักษะในการ ดำรงชีวิต มีความสมดุลทั้งด้านความรู้ ความคิด ความดีงามตามหลักคำสอนทางพระพุทธศาสนาโดย ใช้สื่อนวัตกรรมและเทคโนโลยี แหล่งเรียนรู้ทั้งภายในและภายนอกวัดโดยขอความร่วมมือจากชุมชน มีการเผยแพร่หลักธรรมทางพระพุทธศาสนาแก่ชุมชนและประพฤติปฏิบัติตนเป็นแบบอย่างที่ดีผู้เรียน This research aimed to find 1) The personnel performance of Phrapariyattidhamma schools in Nakhon Pathom and 2) The personnel performance development guidelines for Phrapariyattidhamma schools in Nakhon Pathom. The populations consisted of the managers, directors, vice directors, and school personnel; with the total of 49. The research instruments were a questionnaire concerning the personnel performance of Phrapariyattidhamma schools and interview. The statistics were frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation, and content analysis. The results were as found that : 1. The personnel performance of Phrapariyattidhamma schools in Nakhon Pathom, as a whole and as an individual, was found at high level; ranking from the highest mean to the lowest mean are community relationship, the development of academic ability, development of learners, learning Management and suitable of living. 2. The personnel performance development guidelines for Phrapariyattidhamma schools in Nakhon Pathom were that teachers should arrange the student-centered learning activities, encourage teachers to conduct classroom research to help develop each student’s academic proficiency, support students to acquire necessary life skills, help students to mature academically, spiritually, and emotionally, use different learning medias, innovations, and technology to support student’s learning within and outside the school (temple) via community supports, propagating Buddhism Dhamma to the communities, and be good role model for the students. |
Description: | 54252338 ; สาขาวิชาการบริหารการศึกษา -- พระอนุชัย อุ่นหะวงษ์ |
URI: | http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/517 |
Appears in Collections: | Education |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
54252338 พระอนุชัย อุ่นหะวงษ์.pdf | 4.14 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.