Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/5185
Title: THE PARTICIPATORY MANAGEMENT OF SCHOOL ADMINISTRATOR AND TEACHER’S TEAM WORKING IN SCHOOL UNDER THE SECONDARY EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICE BANGKOK 2
การบริหารแบบมีส่วนร่วมของผู้บริหารกับการทำงานเป็นทีมของครูในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 2
Authors: Sattabut YIMYAEM
สัตตบุษ ยิ้มแย้ม
Prasert Intarak
ประเสริฐ อินทร์รักษ์
Silpakorn University
Prasert Intarak
ประเสริฐ อินทร์รักษ์
p_intarak@yahoo.co.th
p_intarak@yahoo.co.th
Keywords: การบริหารแบบมีส่วนร่วม
การทำงานเป็นทีม
participatory management
team working
Issue Date:  28
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The purposes of this research were to determine 1) the participatory management of school administrator under The Secondary Educational Service Area Office Bangkok 2 2) the teacher’s team working in school under The Secondary Educational Service Area Office Bangkok 2 and 3) the relationship between the participatory management of school administrator and teacher’s team working in school under The Secondary Educational Service Area Office Bangkok 2. The sample of this research consisted of 48 schools in The Secondary Educational Service Area Office Bangkok 2. The two respondents from each school consisted of a school director and a teacher, with the total of 96. The research instrument was opinionnaire about the participatory management of school administrator based on Office of The Public Sector Development Commission concept, and teacher’s team working in school based on Watcharee Jongchaem concept. The statistical analysis were frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation and Pearson's product moment correlation coefficient.      The results of this research were as follows : 1. The participatory management of school administrator under The Secondary Educational Service Area Office Bangkok 2, as a whole and each aspect were hight level; ranking from the highest to the lowest arithmetic mean: technical of creating participation, stakeholder analysis and participatory conflict management. 2. The teacher’s team working in school under The Secondary Educational Service Area Office Bangkok 2, as a whole were a high level, when considering each aspect at a highest level 2 aspects; ranking from the highest to the lowest arithmetic mean: great team leader and trust of team, and at the high level were 6 aspects; ranking from the highest to the lowest arithmetic mean: appropriate team member, team member’s success, team express full opinions, team development, clear team benefits and clear team goals. 3. The relationship between the participatory management of school administrator and teacher’s team working in school under The Secondary Educational Service Area Office Bangkok 2, were positive moderate level of correlation, with .01 significance level.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทราบ 1) การบริหารแบบมีส่วนร่วมของผู้บริหารในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 2  2) การทำงานเป็นทีมของครูในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 2 และ 3) ความสัมพันธ์ระหว่างการบริหารแบบมีส่วนร่วมของผู้บริหารกับการทำงานเป็นทีมของครูในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 2 กลุ่มตัวอย่าง คือ สถานศึกษาในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 2 จำนวน 48 แห่ง ผู้ให้ข้อมูลสถานศึกษาละ 2 คน ประกอบด้วยผู้บริหาร จำนวน 1 คน และครู จำนวน 1 คน รวมผู้ให้ข้อมูลทั้งสิ้น 96 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสอบถามความคิดเห็นเกี่ยวกับการบริหารแบบมีส่วนร่วม ตามแนวคิดของสำนักงานคณะกรรมการพัฒนาระบบราชการ และการทำงานเป็นทีมของครูในสถานศึกษา ตามแนวคิดของวัชรี จงแจ่ม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ มัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน ผลการวิจัยพบว่า 1. การบริหารแบบมีส่วนร่วมของผู้บริหารในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 2 โดยภาพรวม และรายด้านอยู่ในระดับมาก โดยเรียงลำดับค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปหาน้อย ดังนี้ ด้านเทคนิคการสร้างการมีส่วนร่วม ด้านการวิเคราะห์ผู้มีส่วนได้ส่วนเสีย และด้านการจัดการความขัดแย้งแบบมีส่วนร่วม ตามลำดับ 2. การทำงานเป็นทีมของครูในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 2 โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก และเมื่อพิจารณาจำแนกตามรายด้าน พบว่า อยู่ในระดับมากที่สุด 2 ด้าน โดยเรียงลำดับค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปหาน้อย ได้แก่ ด้านมีผู้นำทีมที่ดี และด้านสมาชิกในทีมมีความไว้วางใจซึ่งกันและกัน ตามลำดับ นอกจากนี้ยังพบว่า อยู่ในระดับมากอีก 6 ด้าน โดยเรียงลำดับค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปหาน้อย ดังนี้ ด้านจำนวนสมาชิกในทีมมีความเหมาะสม ด้านสมาชิกในทีมมีความห่วงใยต่อความสำเร็จของทีม ด้านสมาชิกในทีมมีสิทธิแสดงความคิดเห็นอย่างเต็มที่ ด้านการพัฒนาทีมงาน ด้านมีผลประโยชน์ของสมาชิกชัดเจน และด้านมีเป้าหมายของทีมงานที่ชัดเจน ตามลำดับ 3. การบริหารแบบมีส่วนร่วมของผู้บริหารการทำงานเป็นทีมของครูในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 2 มีความสัมพันธ์เชิงบวกในระดับปานกลาง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/5185
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
640620091.pdf6.4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.