Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/538
Title: กลยุทธ์การเสริมสร้างความผูกพันต่อองค์กรของข้าราชการครูสังกัดกรุงเทพมหานคร
Other Titles: STRATEGIES TO STRENGTHEN ORGANIZATIONAL COMMITMENT OF GOVERNMENT TEACHERS UNDER BANGKOK METROPOLITAN ADMINISTATION
Authors: ฤทธิโสม, นพดล
Rittisom, Noppadon
Keywords: ความผูกพันองค์กร
ORGANIZATIONAL COMMITMENT
Issue Date: 1-Aug-2559
Publisher: มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทราบ 1) องค์ประกอบความผูกพันต่อองค์กรของข้าราชการครู สังกัดกรุงเทพมหานคร 2) กลยุทธ์การเสริมสร้างความผูกพันต่อองค์กรของข้าราชการครู สังกัดกรุงเทพมหานคร และ 3) ผลการยืนยันกลยุทธ์การเสริมสร้างความผูกพันต่อองค์กรของข้าราชการครู สังกัดกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่างประกอบด้วย โรงเรียนสังกัดกรุงเทพมหานคร 205 โรงเรียน ผู้ให้ข้อมูลคือ ผู้อำนวยการสถานศึกษา และข้าราชการครู รวมทั้งสิ้น 410 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูลได้แก่ แบบสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้าง แบบสอบถามความคิดเห็น และ แบบสอบถามผู้ทรงคุณวุฒิและผู้เชี่ยวชาญ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ มัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน วิเคราะห์องค์ประกอบเชิงสำรวจ และวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า 1. องค์ประกอบความผูกพันต่อองค์กรของข้าราชการครู สังกัดกรุงเทพมหานคร ประกอบด้วย 7 องค์ประกอบ คือ ปัจจัยค้ำจุน ปัจจัยด้านการจัดการ สัมพันธภาพกับผู้บังคับบัญชาวัฒนธรรมองค์กร ความผูกพันด้านบรรทัดฐาน ความซึมซับค่านิยมในองค์กร และความสำคัญของงาน 2. กลยุทธ์การเสริมสร้างความผูกพันต่อองค์กรของข้าราชการครูสังกัดกรุงเทพมหานคร ประกอบด้วย 7 กลยุทธ์ คือ เสริมสร้างความผูกพันด้านปัจจัยค้ำจุน เสริมสร้างความผูกพันด้านการจัดการองค์กร สร้างสัมพันธภาพระหว่างผู้บังคับบัญชาและผู้ใต้บังคับบัญชา เสริมสร้างวัฒนธรรมองค์กรให้มั่นคงและยั่งยืน เสริมสร้างแรงจูงใจด้านบรรทัดฐาน เสริมสร้างความซึมซับค่านิยม ในองค์กร และ เสริมสร้างความสำคัญในงานและประสบการณ์ในการทำงาน 3. ผลการยืนยันกลยุทธ์การเสริมสร้างความผูกพันต่อองค์กรของข้าราชการครู สังกัดกรุงเทพมหานคร ประกอบด้วย 7 กลยุทธ์ มีความเหมาะสม มีความสอดคล้อง ความมีประโยชน์และมีความเป็นไปได้ The purposes of this research were to determine: 1) the components of the Organizational Commitment of Government Teachers under Bangkok Metropolitan Administration 2) strategies to Strengthen Organizational Commitment of Government Teachers under Bangkok Metropolitan Administration 3) the Result of confirmation of the Strategies to Strengthen Organizational Commitment of Government Teachers under Bangkok Metropolitan Administration. The samples were 205 Schools under Bangkok Metropolitan Administration. The respondents were school director and teacher with a total of 410 respondents. The instruments for collecting the data were semi-structured interview, opinionnaires and questionnaires. The statistics for analyzing the data were frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation, exploratory factor analysis, and content analysis The results of this research found that 1. The components of the Organizational Commitment were 1) Maintenance Factor 2) Management Factors 3) Administration relations 4) Organizational culture 5) Normative Commitment 6) Organization Value Awareness and 7) Task Significant 2. The Strategies to Strengthen Organizational Commitment of Government Teachers under Bangkok Metropolitan Administration were 1) Strengthen commitment maintenance factor 2) Strengthen organizational management commitment 3) Relationships between supervisors and subordinates 4).Strengthen a stable and sustainable organizational culture 5) Strengthen the normative commitment factor 6) Strengthen Organization Value Awareness and 7) Strengthen the Task Significant and work experience 3. The result of confirmation of the Strategies to Strengthen Organizational Commitment of Government Teachers under Bangkok Metropolitan Administration consisted of 7 Strategies were found propriety, concordance, utility and feasibility
Description: 56252910 : สาขาวิชาการบริหารการศึกษา -- นพดล ฤทธิโสม
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/538
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
56252910 นายนพดล ฤทธิโสม.pdf10.04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.