Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/5386
Title: THE DEVELOPMENT OF A CURRICULUM TO ENHANCE LEARNING THROUGH PLAY MANAGEMENT COMPETENCIES FOR TEACHER STUDENTS TO PROMOTE ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS' LITERACY
การพัฒนาหลักสูตรเพื่อสร้างเสริมสมรรถนะด้านการจัดการเรียนรู้ตามแนวทางการเรียนรู้ผ่านการเล่นสำหรับนักศึกษาครูเพื่อส่งเสริมความสามารถอ่านออกเขียนได้ของนักเรียนระดับประถมศึกษา
Authors: Kantika KEASANUCH
กัญฐิกา เกษานุช
Poranat Kitroongrueng
ปรณัฐ กิจรุ่งเรือง
Silpakorn University
Poranat Kitroongrueng
ปรณัฐ กิจรุ่งเรือง
pkprofessor@hotmail.com
pkprofessor@hotmail.com
Keywords: การพัฒนาหลักสูตร
หลักสูตรสร้างเสริมสมรรถนะด้านการจัดการเรียนรู้
การเรียนรู้ผ่านการเล่น
ความสามารถอ่านออกเขียนได้
Curriculum Development
Curriculum to Enhance Learning Through Play
Play-Based Learning
Literacy
Issue Date:  22
Publisher: Silpakorn University
Abstract: Therefore, this research contained following objectives. 1) study and analyze basic data for curriculum design and development. 2) develop of a curriculum. 3) test the application of this  curriculum 3.1) assess instructional Competencies in relation to knowledge and understanding for instructional design. 3.2) assess instructional Competencies in relation for instruction. 3.3) assess instructional competencies in relation to attitudes towards the importance, value, and benefits of instructional design and instruction. 3.4) assess curriculum satisfaction 4) assess The scores for the students' literacy and  5) assess and approve the curriculum. Research Results:  (1) Results of the development of a curriculum revealed that the curriculum comprised of 8 elements as follows. 1) Curriculum background, 2) Curriculum principles, 3) Objectives, 4) Learning duration according to the curriculum, 5) Content structure and practices, 6) Learning management guidelines according to the curriculum, 7) Instructional media, and 8) Measurement and evaluation guidelines according to the curriculum, along with six learning modules. (2) The results of the experimental use of the curriculum revealed that 1) Teacher students had overall ability to design the learning at a high level. 2) Teacher students had overall ability to design the learning at a high level. 3) Teacher students had overall ability to manage learning at a high level. 4) Were aware of the importance were aware of the value, and were aware of the benefits. 5) Satisfaction of teacher students who participated in training fwere at a high level in all aspects. 6) The scores for the evaluation of students' literacy were higher than before the learning. (3) The results of curriculum evaluation showed that every aspect of the curriculum was at the highest level.
การวิจัยมีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาวิเคราะห์ข้อมูลพื้นฐานสำหรับการออกแบบและพัฒนาหลักสูตร 2) พัฒนาหลักสูตร 3) ทดลองใช้หลักสูตร โดย 3.1) ประเมินสมรรถนะของนักศึกษาครูด้านความรู้ในการออกแบบการเรียนรู้ 3.2) ประเมินสมรรถนะของนักศึกษาครูด้านความสามารถในการจัดการเรียนรู้ 3.3) ประเมินสมรรถนะของนักศึกษาครูด้านการตระหนักรู้ถึงความสำคัญ  คุณค่า และประโยชน์ของการออกแบบการเรียนรู้และการจัดการเรียนรู้ และ 3.4) ประเมินความพึงพอใจของนักศึกษาครูที่มีต่อหลักสูตร 4) ประเมินความสามารถด้านการอ่านออกเขียนได้ของนักเรียนระดับประถมศึกษา ที่ได้รับการจัดกิจกรรมการเรียนรู้จากนักศึกษาครู และ 5) ประเมิน และรับรองหลักสูตรและโมดูลการเรียนรู้ตามหลักสูตร กลุ่มตัวอย่างคือ นักศึกษาครู จำนวน 20 คน และนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 จำนวน 120 คน วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงมาตรฐาน และการวิเคราะห์เนื้อหา (Content Analysis) ผลการวิจัย พบว่า 1. การพัฒนาหลักสูตรมี 8 องค์ประกอบ ได้แก่ 1) ความเป็นมา 2) หลักการ 3) จุดมุ่งหมายของหลักสูตร 4) ระยะเวลาการจัดการเรียนรู้ 5) โครงสร้างเนื้อหาของหลักสูตร 6) แนวทางการจัดการเรียนรู้ 7) สื่อการเรียนรู้ และ 8) การวัดและประเมินผล และโมดูลการเรียนรู้ 6 โมดูล ผลการตรวจสอบคุณภาพของหลักสูตร พบว่า หลักสูตรมีความสอดคล้องโดยรวมอยู่ในระดับมากที่สุด และมีความเหมาะสม โดยรวมอยู่ในระดับมากที่สุด 2. ผลการทดลองใช้หลักสูตรและโมดูลการเรียนรู้ พบว่า 1) สมรรถนะของนักศึกษาครูด้านความรู้ในการออกแบบการเรียนรู้ ภาพรวมอยู่ในระดับมาก 2) สมรรถนะของนักศึกษาครูด้านความสามารถในการจัดการเรียนรู้ ภาพรวมอยู่ในระดับมาก 3) นักศึกษาครูมีสมรรถนะด้านการตระหนักรู้ถึงความสำคัญ  คุณค่า และประโยชน์ของการออกแบบการเรียนรู้และการจัดการเรียนรู้ 4) นักศึกษาครูที่เข้ารับการฝึกอบรม โดยรวมทุกด้านมีความพึงพอใจในระดับมากที่สุด และ 5) ความสามารถด้านการอ่านออกเขียนได้ของนักเรียนระดับประถมศึกษา หลังได้รับการจัดกิจกรรมการเรียนรู้จากนักศึกษาครูสูงกว่าก่อนเรียน และ 3. ผลการประเมิน และรับรองหลักสูตรและโมดูลการเรียนรู้ พบว่า โดยรวมทุกด้านอยู่ในระดับมากที่สุด
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/5386
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
61256801.pdf12.71 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.