Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/5521
Title: ADMINISTRATOR COMPETENCIES AND QUALITY OF EDUCATION IN SCHOOL UNDER THE SECONDARY EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICE SURATTHANI CHUMPHON
สมรรถนะผู้บริหารกับคุณภาพการศึกษาของสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาสุราษฎร์ธานี ชุมพร
Authors: Jirawan AKEWANNUNG
จิรวรรณ เอกวรรณัง
Sangaun Inrak
สงวน อินทร์รักษ์
Silpakorn University
Sangaun Inrak
สงวน อินทร์รักษ์
san_inrak@hotmail.com
san_inrak@hotmail.com
Keywords: สมรรถนะผู้บริหาร
คุณภาพการศึกษาของสถานศึกษา
Administrator competencies
Quality of education
Issue Date:  4
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The purposes of this research were to determine 1) Administrator competencies under the Secondary Educational Service Area Office Suratthani Chumphon 2) Quality of education in school under the Secondary Educational Service Area Office Suratthani Chumphon and 3) The relationship between administrator competencies and quality of education in school under the Secondary Educational Service Area Office Suratthani Chumphon. The sample of this research were 59 schools under the Secondary Educational Service Area Office Suratthani Chumphon. The respondents in each school consisted of 2 persons: school director and teacher with the total of 118. The research instrument was an opinionnaire regarding competencies of school administrator based on the concept of Office of the Teacher Civil Service and Educational Personnel Commission and the quality of education in school based on the concept of Bureau of Educational Testing. The statistics used for data analysis were frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation and Pearson’s product-moment correlation coefficient. The findings revealed as follows:       1. Administrator competencies under the Secondary Educational Service Area Office Suratthani Chumphon as a whole and each aspect, were at a high level. The arithmetic mean ranking from the highest to the lowest were as follows: core competencies and functional competencies.           Core competencies under the Secondary Educational Service Area Office Suratthani Chumphon as a whole and each aspect, were at a high level. The arithmetic mean ranking from the highest to the lowest were as follows: achievement orientation, self-development, teamwork and service mind.           Functional competencies under the Secondary Educational Service Area Office Suratthani Chumphon as a whole and each aspect, were at a high level. The arithmetic mean ranking from the highest to the lowest were as follows: vision, personnel development, communication and motivation and synthesis.       2. Quality of education in school under the Secondary Educational Service Area Office Suratthani Chumphon as a whole was at a high level. When considered in each aspect, it was found 1 aspect was at the highest level and 2 aspects were at high level. The arithmetic mean ranking from the highest to the lowest were as follows: learner centered approach process, management process and quality of student.       3. There was significant relationship between administrator competencies and quality of education in school under the Secondary Educational Service Area Office Suratthani Chumphon were high correlation at .01 significant level.           Core competencies and functional competencies under the Secondary Educational Service Area Office Suratthani Chumphon were high correlation at .01 significant level.           Core competencies and educational quality under the Secondary Educational Service Area Office Suratthani Chumphon were high correlation at .01 significant level.           Functional competencies and learner centered approach process under the Secondary Educational Service Area Office Suratthani Chumphon were high correlation at .01 significant level.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทราบ 1) สมรรถนะผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาสุราษฎร์ธานี ชุมพร 2) คุณภาพการศึกษาของสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาสุราษฎร์ธานี ชุมพร และ 3) ความสัมพันธ์ระหว่างสมรรถนะผู้บริหารกับคุณภาพการศึกษาของสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาสุราษฎร์ธานี ชุมพร การวิจัยครั้งนี้ใช้สถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาสุราษฎร์ธานี ชุมพร เป็นหน่วยวิเคราะห์ กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ สถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาสุราษฎร์ธานี ชุมพร จำนวน 59 แห่ง ผู้ให้ข้อมูลสถานศึกษาละ 2 คน ประกอบด้วย ผู้บริหารสถานศึกษา จำนวน 1 คน และครู จำนวน 1 คน รวมผู้ให้ข้อมูลทั้งสิ้น จำนวน 118 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามความคิดเห็นเกี่ยวกับสมรรถนะผู้บริหารสถานศึกษาตามแนวคิดของสำนักงานคณะกรรมการข้าราชการครูและบุคลากรทางการศึกษากับคุณภาพการศึกษาของสถานศึกษาตามแนวคิดของสำนักทดสอบทางการศึกษา สถิติที่ใช้ คือ ความถี่ ร้อยละ มัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและ การวิเคราะห์สัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ ผลการวิจัยพบว่า       1. สมรรถนะผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาสุราษฎร์ธานี ชุมพร โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณารายด้าน พบว่าอยู่ในระดับมากทุกด้าน โดยเรียงลำดับค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปน้อย ดังนี้ สมรรถนะหลัก และสมรรถนะประจำสายงาน ตามลำดับ           สมรรถนะหลักผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาสุราษฎร์ธานี ชุมพร โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณารายด้าน พบว่าอยู่ในระดับมากทุกด้าน โดยเรียงลำดับค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปน้อย ดังนี้ การมุ่งผลสัมฤทธิ์ การพัฒนาตนเอง การทำงานเป็นทีม และการบริการที่ดี ตามลำดับ           สมรรถนะประจำสายงานผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา สุราษฎร์ธานี ชุมพร โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณารายด้าน พบว่าอยู่ในระดับมากทุกด้าน โดยเรียงลำดับค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปน้อย ดังนี้ การมีวิสัยทัศน์ การพัฒนาศักยภาพบุคลากร การสื่อสารและ การจูงใจ และการวิเคราะห์และสังเคราะห์ ตามลำดับ       2. คุณภาพการศึกษาของสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาสุราษฎร์ธานี ชุมพร โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณารายด้าน พบว่าอยู่ในระดับมากที่สุด 1 ด้าน อยู่ในระดับ มาก 2 ด้าน โดยเรียงลำดับค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปน้อย ดังนี้ กระบวนการจัดการเรียนการสอนที่เน้นผู้เรียนเป็นสำคัญ กระบวนการบริหารและการจัดการ และคุณภาพของผู้เรียน ตามลำดับ       3. สมรรถนะผู้บริหารมีความสัมพันธ์กับคุณภาพการศึกษาของสถานศึกษา สังกัดสำนักงาน เขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาสุราษฎร์ธานี ชุมพร โดยมีความสัมพันธ์กันในลักษณะคล้อยตามกันอยู่ในระดับสูง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01           สมรรถนะหลักผู้บริหารมีความสัมพันธ์กับสมรรถนะประจำสายงานผู้บริหาร สังกัดสำนักงาน เขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาสุราษฎร์ธานี ชุมพร โดยมีความสัมพันธ์กันในลักษณะคล้อยตามกันอยู่ในระดับสูง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01           สมรรถนะหลักผู้บริหารมีความสัมพันธ์กับคุณภาพการศึกษาของสถานศึกษาด้านคุณภาพของผู้เรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาสุราษฎร์ธานี ชุมพร โดยมีความสัมพันธ์กันในลักษณะคล้อยตามกันอยู่ในระดับสูง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01           สมรรถนะประจำสายงานผู้บริหารมีความสัมพันธ์กับคุณภาพการศึกษาของสถานศึกษา ด้านกระบวนการจัดการเรียนการสอนที่เน้นผู้เรียนเป็นสำคัญ สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา สุราษฎร์ธานี ชุมพร โดยมีความสัมพันธ์กันในลักษณะคล้อยตามกันอยู่ในระดับสูง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/5521
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
640620070.pdf6.73 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.