Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/5526
Title: | Participative Management Of Administrator and Effectiveness Team in School under The Secondary Educational Service Area Office Bangkok 1 การบริหารแบบมีส่วนร่วมของผู้บริหารกับประสิทธิผลของทีมในสถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1 |
Authors: | Nuengruthai THEPWATEE หนึ่งฤทัย เทพวาที Sakdipan Tonwimonrat ศักดิพันธ์ ตันวิมลรัตน์ Silpakorn University Sakdipan Tonwimonrat ศักดิพันธ์ ตันวิมลรัตน์ sakdipan55@gmail.com sakdipan55@gmail.com |
Keywords: | การบริหารแบบมีส่วนร่วม ประสิทธิผลของทีม Participative Management Effectiveness Team |
Issue Date: | 4 |
Publisher: | Silpakorn University |
Abstract: | The purposes of this research were to identify: 1) Participative management of school administrator under the secondary educational service area in office Bangkok 1 2) Effectiveness team in school under the secondary educational service area office Bangkok 1 3) The relationship between participative management of school administrator and effectiveness team in School under the secondary educational service area office Bangkok 1. The sample consisted of 59 schools under the secondary educational service area office Bangkok 1, There were two respondents per school: an administrator and a teacher, The total mumbers of participants was 118 . The research instrument was a questionair based on Swansburg’ Participative management of school administrator and Konopaske Ivancevich and Matteson’ Effectiveness Team in School. The statistics used for data analysis were frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation and Pearson’s Product Moment Correlation Coefficient.
The research findings were as follows:
1. Participative management of school administrator under the secondary educational service area office Bangkok 1, as the whole was at a high level. The arithmetic mean ranking highest to lowest were as follows; autonomy, commitment, goals & objectives and trust.
2. Effectiveness team in school under the secondary educational service area Office Bangkok 1 as the whole was at a high level. When considered in each aspect, there was training at the highest level. The other aspects were high level, the arithmetic mean ranking highest to lowest were as follows; communications, empowerment and reward.
3. The relationship between participative management of school administrator and effectiveness team of school under the secondary educational service area office Bangkok 1 was found at .01 level of statistical significance. การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทราบ 1) การบริหารแบบมีส่วนร่วมของผู้บริหารสถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1 2) ประสิทธิผลของทีมในสถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1 3) ความสัมพันธ์ระหว่างการบริหารแบบมีส่วนร่วมของผู้บริหารสถานศึกษากับประสิทธิผลของทีมในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1 กลุ่มตัวอย่างคือ สถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1 จำนวน 59 แห่ง กำหนดผู้ให้ข้อมูลสถานศึกษาละ 2 คน คือ ผู้อำนวยการสถานศึกษา จำนวน 1 คน และครู จำนวน 1 คน รวมผู้ให้ข้อมูลทั้งสิ้น 118 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามความคิดเห็นเกี่ยวกับการบริหารแบบมีส่วนร่วมของผู้บริหารสถานศึกษาตามแนวคิดของสวอนส์เบิร์กกับประสิทธิผลของทีมในสถานศึกษาตามแนวคิดของโคโนพาสเก้ อีวานเชวิคและแมทเทอสัน สถิติที่ใช้คือ ความถี่ ร้อยละ และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน ผลการวิจัยพบว่า 1. การบริหารแบบมีส่วนร่วมของผู้บริหารสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1 โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่าอยู่ในระดับมาก 4 ด้าน โดยเรียงค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปน้อยดังนี้ การมีอิสระในการตัดสินใจด้วยตนเอง ความยึดมั่น การตั้งเป้าหมายและวัตถุประสงค์ และการไว้วางใจ 2. ประสิทธิผลของทีมในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1 โดยภาพรวมอยู่ในระดับมากเมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่าอยู่ในระดับมากที่สุด 1 ด้าน ได้แก่ การฝึกอบรม อยู่ในระดับมาก 3 ด้าน โดยเรียงค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปหาน้อย ดังนี้ การสื่อสาร การให้อำนาจ และรางวัล 3. การบริหารแบบมีส่วนร่วมของผู้บริหารกับประสิทธิผลของทีมในสถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1 มีความสัมพันธ์กันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 |
URI: | http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/5526 |
Appears in Collections: | Education |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
650620063.pdf | 5.62 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.