Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/571
Title: การศึกษาการคิดเชิงมโนทัศน์ เรื่องเศรษฐศาสตร์น่ารู้ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ด้วยวิธีสอนแบบอุปนัยและนิรนัย
Other Titles: THE STUDY OF CONCEPTUAL THINKING ON ECONOMICS KNOWLEDGE OF MATHAYOMSUKSA 5 STUDENTS USING INDUCTIVE AND DEDUCTIVE METHOD
Authors: เรือนสูง, พัชรินทร์
Ruensoong, Pudcharin
Keywords: เศรษฐศาสตร์น่ารู้
การคิดเชิงมโนทัศน์
วิธีสอนแบบอุปนัยและนิรนัย
ECONOMICS KNOWLEDGE
CONCEPTUAL THINKING
INDUCTIVE AND DEDUCTIVE METHOD
Issue Date: 19-Dec-2558
Publisher: มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เปรียบเทียบการคิดเชิงมโนทัศน์ เรื่อง เศรษฐศาสตร์น่ารู้ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ก่อนและหลังเรียนด้วยวิธีสอนแบบอุปนัยและนิรนัย 2) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง เศรษฐศาสตร์น่ารู้ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ก่อนและหลังเรียนที่จัดการเรียนรู้ด้วยวิธีสอนแบบอุปนัยและนิรนัย และ 3) ศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ที่มีต่อวิธีสอนแบบอุปนัยและนิรนัย กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยคือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5/1 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2557 โรงเรียนเฉลิมพระเกียรติสมเด็จพระศรีนครินทร์ สมุทรสาคร ในพระราชูปถัมภ์สมเด็จพระเทพรัตนราชสุดาฯ สยามบรมราชกุมารี อำเภอเมือง จังหวัดสมุทรสาคร สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาเขต 10 จำนวน 36 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย 1) แผนการจัดการเรียนรู้เรื่อง เศรษฐศาสตร์น่ารู้ 2) แบบทดสอบวัดการคิดเชิงมโนทัศน์ เรื่อง เศรษฐศาสตร์น่ารู้ 3) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเรื่อง เศรษฐศาสตร์น่ารู้และ 4) แบบสอบถามความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ ด้วยวิธีสอนแบบอุปนัยและนิรนัย สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าเฉลี่ย ( ) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) การทดสอบค่าทีแบบไม่เป็นอิสระต่อกัน (t-test dependent) และการวิเคราะห์เนื้อหา (Content Analysis) ผลการวิจัยพบว่า 1. ทักษะการคิดเชิงมโนทัศน์เรื่อง เศรษฐศาสตร์น่ารู้ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 หลังเรียนด้วยการจัดการเรียนรู้ด้วยวิธีสอนแบบอุปนัยและนิรนัยสูงกว่าก่อนเรียนอย่างนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเรื่อง เศรษฐศาสตร์น่ารู้ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 หลังเรียนด้วยการจัดการเรียนรู้ด้วยวิธีสอนแบบอุปนัยและนิรนัยสูงกว่าก่อนเรียนอย่างนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3. ความคิดเห็นของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ด้วยวิธีสอนแบบอุปนัยและ นิรนัย โดยภาพรวมอยู่ในระดับเห็นด้วยมากที่สุด The purposes of this research were to: 1) compare the conceptual thinking of the Mathayomsuksa 5 students before and after the participation in the learning achievement using inductive and deductive method 2) compare the learning achievement on economics knowledge of the Mathayomsuksa 5 students before and after the participation in the learning achievement using inductive and deductive method 3) study the opinion of the Mathayomsuksa 5 students about the participation in the learning achievement using inductive and deductive method. The sample of this research consisted of 36 Mathayomsuksa 5/1 students studying in the second semester during the academic year 2014 at Srinagarindra the Princess Mother School Samutsakhon under Patronage of Princess Maha Chakrisirnthorn, Muang District, Samutsakhon Province of the Office of Secondary School District 10. The research instruments employed to collect data were: 1) lesson plans 2) a conceptual thinking test 3) a learning achievement test and 3) a questionnaire on the opinion of students about participation in the learning achievement using inductive and deductive method. The collected data was analized by mean ( ) standard deviation (S.D.) t-test for dependent and content analysis. The finding were as follows: 1. The conceptual thinking of students gained after the participation in the learning achievement using inductive and deductive method were higher than the learning achievement gained before the participation learning at the level of .05 significance. 2. The learning achievement of students on the aspect of economics knowledge after the participation in the learning achievement using inductive and deductive method were higher than the learning achievement gained before the participation learning at the level of .05 significance. 3. The positive opinion of students towards participation in the learning achievement using inductive and deductive method were the highest level.
Description: 54262309 ; สาขาวิชาการสอนสังคมศึกษา -- พัชรินทร์ เรือนสูง
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/571
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
54262309 ; พัชรินทร์ เรือนสูง .pdf54262309 ; สาขาวิชาการสอนสังคมศึกษา -- พัชรินทร์ เรือนสูง2.2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.