Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/588
Title: การศึกษาความสามารถด้านการเขียนเชิงสร้างสรรค์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ที่จัดการเรียนรู้แบบร่วมมือเทคนิค CIRC
Other Titles: A STUDY OF CREATIVE WRITING ABILITY OF FIFTH GRADE STUDENTS USING THE CIRC COOPERATIVE TECHNIQUE LEARNING
Authors: ยุรี, เพชรรัตน์
Yuree, Petcharat
Keywords: การเขียนเชิงสร้างสรรค์
การเรียนรู้แบบร่วมมือเทคนิค CIRC
CREATIVE WRITING ABILITY
THE CIRC COOPERATIVE TECHNIQUE LEARNING
Issue Date: 7-Jan-2559
Publisher: มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อเปรียบเทียบความสามารถด้านการเขียนเชิงสร้างสรรค์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ก่อนและหลังการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือเทคนิค CIRC และ 2) เพื่อศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือเทคนิค CIRC กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5/3 โรงเรียนวัดแสมดำ สังกัดสำนักงานเขตบางขุนเทียน จังหวัดกรุงเทพมหานคร ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2557 จำนวน 32 คน ได้มาโดยการสุ่มอย่างง่าย (Simple Random Sampling) โดยใช้ห้องเรียนเป็นหน่วยสุ่ม ใช้เวลาในการทดลอง 4 สัปดาห์ สัปดาห์ละ 2 ชั่วโมง รวม 8 ชั่วโมง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ 1) แผนการจัดการเรียนรู้การเขียนเชิงสร้างสรรค์ที่จัด การเรียนรู้แบบร่วมมือเทคนิค CIRC 2) แบบทดสอบการเขียนเชิงสร้างสรรค์ และ 3) แบบสอบถามความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือเทคนิค CIRC การวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติวิเคราะห์ค่าเฉลี่ย ( ) ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และการทดสอบค่าทีแบบไม่อิสระ (t-test dependent) ผลการวิจัย พบว่า 1. ความสามารถด้านการเขียนเชิงสร้างสรรค์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 หลังการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือเทคนิค CIRC สูงกว่าก่อนการจัดการเรียนรู้อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2. ความคิดเห็นของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือเทคนิค CIRC ในภาพรวมอยู่ในระดับเห็นด้วยมาก The objectives of this research were 1) to compare for creative writing ability of fifth grade students before and after learning the CIRC cooperative technique and, 2) to study opinions of the fifth grade students towards management of learning the CIRC cooperative technique. The sample used in the study were the fifth grade students of Watsamaedam School during the second semester of the academic year 2014. Thirty-two students were randomly selected by using the classroom as a unit. For 4 weeks, 2 periods per week were used totaling 8 periods. The tools used in the research consisted of 1) lesson plan for learning using the CIRC cooperative technique. 2) a test of creative writing ability, and 3) a questionnaires inquiring students opinions towards learning the CIRC cooperative technique. The collected data were analyzed by mean ( ) and standard deviation (S.D.), t-test dependent analysis. The research findings were as follows: 1. The creative writing ability of fifth grade students after using the CIRC cooperative technique was significantly higher than before at the .05 level. 2. The opinions of fifth grade students towards learning the CIRC cooperative technique were highly positive.
Description: 54255312 ; สาขาวิชาการสอนภาษาไทย -- เพชรรัตน์ ยุรี
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/588
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
54255312 นางสาวเพชรรัตน์ ยุรี.pdf12.24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.