Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/760
Title: | ผลการใช้กิจกรรมศิลปะตามแนวคิดอัตมโนทัศน์ เพื่อส่งเสริมการเห็นคุณค่าในตนเอง ของนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการได้ยิน ชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น |
Other Titles: | RESULTS OF USING ART ACTIVITIES IN ACCORDANCE WITH THE SELF-CONCEPT IDEA TO PROMOTE SELF-ESTEEM IDEA TO PROMOTE SELF-ESTEEM IN JUNIOR HIGH SCHOOL STUDENTS HAVING DEFECTIVE HEARING |
Authors: | ทองวิไล, ชนิตา Tongvilai, Chanita |
Keywords: | กิจกรรมศิลปะ อัตมโนทัศน์ การเห็นคุณค่าในตนเอง ART ACTIVITIES THE SELF - CONCEPT IDEA PROMOTE SELF- ESTEEM |
Issue Date: | 2-Aug-2559 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยศิลปากร |
Abstract: | การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาผลการใช้กิจกรรมศิลปะตามแนวคิดอัตมโนทัศน์ เพื่อส่งเสริมการเห็นคุณค่าในตนเอง ของนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการได้ยิน ชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น 2) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนและหลังเรียนจากกิจกรรมศิลปะ ที่ผู้วิจัยพัฒนาขึ้น 3) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนต่อกิจกรรมศิลปะ ที่ผู้วิจัยพัฒนาขึ้น กลุ่มตัวอย่างคือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาชั้นปีที่ 3 โรงเรียนโสตศึกษาจังหวัดนครปฐม จำนวน 13 คน ได้มาโดยการสุ่มแบบง่าย เข้ารับการทดลอง 10 สัปดาห์ เครื่องมือในการวิจัยประกอบด้วย 1) แบบสัมภาษณ์อย่างมีโครงสร้าง เพื่อสัมภาษณ์ผู้เชี่ยวชาญทางด้านการจัดกิจกรรมศิลปะเพื่อส่งเสริมการเห็นคุณค่าในตนเอง 2) แผนการจัดกิจกรรมศิลปะตามแนวคิดอัตมโนทัศน์ เพื่อส่งเสริมการเห็นคุณค่าในตนเองของนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการได้ยิน ชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น 3) แบบประเมินการเห็นคุณค่าในตนเองของนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการได้ยิน โดยมีสื่อวีดีโอภาษามือประกอบแบบประเมิน 4) แบบประเมินผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนจากชิ้นงานจากกิจกรรมศิลปะ 5) แบบประเมินความพึงพอใจของนักเรียนต่อกิจกรรมศิลปะ โดยมีสื่อวีดีโอภาษามือประกอบแบบประเมิน การวิจัยครั้งนี้ใช้การทดลองแบบทดสอบก่อนและหลังการทดลอง (Pretest – Posttest Design)โดยมีสื่อวีดีโอภาษามือประกอบแบบประเมินและล่ามภาษามือที่มีความชำนาญเข้าร่วมในการเรียนการสอนทุกครั้ง สถิติที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ การทดสอบค่าที ( t-test dependent) ค่าเฉลี่ย (x) และส่วนเบี่ยงแบนมาตรฐาน (S.D.) ผลการวิจัยพบว่า 1) ผลการเปรียบเทียบคะแนนการเห็นคุณค่าในตนเองของผู้เรียนก่อนและหลังเข้าร่วมกิจกรรม แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ.05 2) ผลการเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนและหลังเรียน แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ.05 3) ผลการศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนต่อกิจกรรมศิลปะ พบว่า นักเรียนมีความพึงพอใจอยู่ในระดับดี ค่าเฉลี่ยรวมทุกด้าน เท่ากับ 4.27 และส่วนเบี่ยงแบนมาตรฐานมีค่า เท่ากับ 0.61 The objectives of this research were to 1) study the result before and after using self-concept art activities to promote self-esteem in junior high school students having defective hearing 2) compare the learning achievement before and after taking the activities. 3) study the learners’ satisfaction toward the activity. The sample was 13 junior high school students from the school for the deaf, Nakhon Pathom by simple random sampling method, to participate in the experiment for 10 weeks. Research instruments were 1) Structured interview, used for interviewing the expert on self-esteem activity to promote self-esteem. 2) Self-concept art activity plans to promote self-esteem for students having defective hearing. 3) Self-esteem evaluation form for students having defective hearing 4) Learning achievement evaluation form after taking self-concept art activities. 5) Satisfaction evaluation form of students toward art activities. The finding revealed that 1) the result of self-esteem score comparison between pre-test and post-test was significantly different at .05. 2) the result of learning achievement score comparison between pre-test and post-test was significantly different at .05. 3) Result of student’s satisfaction toward self-concept art activities to promote self-esteem in junior high school students having defective hearing, was that students were satisfied in high level and students were satisfied in highest level toward teaching evaluation at the average of 4.27 and the standard deviation is 0.61. |
Description: | 56901308 ; สาขาทัศนศิลปศึกษา -- ชนิตา ทองวิไล |
URI: | http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/760 |
Appears in Collections: | Painting Sculpture and Graphic Arts and Faculty of Education |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
56901308 ชนิตา ทองวิไล.pdf | 6.61 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.