Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/783
Title: | การแปรเปลี่ยนจากรูปธรรมของจิตรกรรมของไทยสู่หลักธรรมในพุทธศาสนา |
Other Titles: | TRANSFORMATION OF TRADITIONAL THAI PAINTING FORM TO THE DOCTRINES OF BUDDHISM |
Authors: | จันทร์โพธิ์ศรี, อนุโรจน์ CHANPHOSRI, ANUROT |
Keywords: | พื้นผิวความผุกร่อน จิตรกรรมไทย หลักธรรมในพุทธศาสนา การแปรเปลี่ยนจากรูปธรรมของจิตรกรรมของไทยสู่หลักธรรมในพุทธศาสนา DECAYING TEXTURE THAI MURAL PAINTING BUDDHIST DOCTRINES TRANSFORMATION OF TRADITIONAL THAI PAINTING FORM TO THE DOCTRINES OF BUDDHISM |
Issue Date: | 4-Aug-2559 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยศิลปากร |
Abstract: | การได้พบเห็นจิตรกรรมฝาผนังของไทยตั้งแต่ยุคสุโขทัย อยุธยา จนกระทั่งรัตนโกสินทร์ ที่เขียนเรื่องพุทธประวัติ ชาดก เป็นจิตรกรรมสมัยอยุธยาที่บัดนี้ผุกร่อน ตามกาลเวลาอันเกิดจากความชื้น ความเค็มของปูนก่อ ปูนฉาบ ทำให้ผนังกะเทาะเป็นชั้น ๆ คงเหลือส่วนที่เป็นภาพเขียนที่มีสีเลือนรางเพียงบางแห่ง เป็นความเสียหายของความละเอียดอ่อนของศิลปกรรมที่เป็นมรดกสำคัญของชาติ นับเป็นความสะเทือนใจอย่างรุนแรงสำหรับผู้รักการสร้างสรรค์ศิลปะไทย ก่อให้เกิดความคิดที่ขัดแย้งกันระหว่างความงามละเอียดอ่อนที่ผสมกันเป็นศิลปะที่มนุษย์สร้างขึ้น กับร่องรอยความบังเอิญที่ค่อยเป็นค่อยไปตามเหตุปัจจัยทางธรรมชาติสิ่งนี้กลับ ให้ความประทับใจเนื้อหาทางธรรมะ คือการเกิดขึ้น ตั้งอยู่และเสื่อมสลายไป แสดงถึงช่วงของกาลเวลา หลายช่วง ต่อเนื่องกันจากอดีตจนถึงปัจจุบัน เหตุแห่งสัจธรรมตามคำสอนของพระพุทธองค์พระบรมศาสดา แห่งพระพุทธศาสนา เพื่อทำความเข้าใจร่วมกับเรื่องราวของจิตรกรรมเรื่องเกี่ยวกับพระพุทธศาสนา ทำให้เห็นถึงความหมายของพระไตรลักษณ์ได้ชัดเจนยิ่งขึ้น ลักษณะส่วนตัวของการแสดงออกโดยใช้พื้นผิวที่กะเทาะเสริมเติมเข้าไปของผู้สร้างสรรค์ผลงานจิตรกรรมชุดนี้ จะเป็นตัวการสำคัญที่ทำให้สิ่งที่เสื่อมสลายตามธรรมชาติและภาพจิตรกรรมเดิมที่พอเหลืออยู่ กลายเป็นงานสร้างสรรค์ที่สะเทือนใจและกระทบใจผู้ชม Upon seeing the texture of the Thai mural paintings from the Sukothai and Ayutthaya Periods in the present Rattanakosin Period, telling the story of the Buddha on the temple walls, it is clear that the texture is decaying over time. The humidity and the salt from the cement are causing the layers to slowly peal. It is sad for the Thai Art lover to see this happening. The remaining paint has now become faded, but it gives the impression of a new beauty to the art of the creator through time. This is in accord with the Buddhist teachings of Life which outlines the process of birth, development and decline, a process that will always continue from past to present. Buddhist Doctrine and Buddhist Art emphasize the meaning of the Three Noble Truths (Pra Trai Luksana = พระไตรลักษณ์). The personal methods of using special techniques to add textures in this art will bridge the old mural painting, which is faded by time, with modern art to become a masterpiece impressing the eyes of the viewers. |
Description: | 56007811 ; สาขาวิชาทัศนศิลป์ -- อนุโรจน์ จันทร์โพธิ์ศรี |
URI: | http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/783 |
Appears in Collections: | Painting Sculpture and Graphic Arts |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
56007811 ว่าที่ร้อยตรี อนุโรจน์ จันทร์โพธิ์ศรี.pdf | 48.53 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.