Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/889
Title: การศึกษาชนเผ่าอาข่าเพื่อออกแบบชุดผลิตภัณฑ์ตกแต่งบนโต๊ะอาหาร (กรณีศึกษาชนเผ่าอาข่า กลุ่มลอมี้ จังหวัดเชียงราย)
Other Titles: THE STUDY AKHA TRIBE TO DESIGN A SERIES OF DECORATIVE TABLEWARE PRODUCTS (CASE STUDY OF THE AKHA TRIBE GROUP LAW MIR CHIANG RAI PROVINCE)
Authors: สูงสันเขต, ดวงมณี
Soongsankhet, Duangmanee
Keywords: ชนเผ่าอาข่า
ออกแบบ
ผลิตภัณฑ์ของตกแต่งบนโต๊ะอาหาร
AKHA HILLTRIBE
DESIGN
SERIES ACCESSORIES PRODUCT TABLEWARE
Issue Date: 13-Jan-2560
Publisher: มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาข้อมูลชนเผ่าอาข่าและลักษณะเฉพาะถิ่นทาง ภูมิปัญญาของชนเผ่าอาข่าเพื่อนำมาออกแบบชุดผลิตภัณฑ์ตกแต่งบนโต๊ะอาหารที่สะท้อนเอกลักษณ์ของชนเผ่าอาข่า โดยศึกษาภูมิปัญญาการปักผ้าและลวดลายผ้าของชนเผ่าอาข่ากลุ่มลอมี้ในมิติต่างๆ วิธีดำเนินการวิจัย เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ แบบสัมภาษณ์และแบบสอบถาม ผู้เชี่ยวชาญอาข่า และกลุ่ม ตัวอย่างชาวบ้านอาข่า ในด้านเอกลักษณ์ที่สะท้อนความเป็นอาข่า รวมทั้งผู้วิจัยได้ทำการศึกษาแนวโน้มทางการตลาดโดยได้การเก็บข้อมูลความต้องการจากกลุ่มเป้าหมายและสินค้าที่มีจำหน่ายในแหล่งท่องเที่ยวเพื่อนำมาออกแบบและประเมินรูปแบบผลิตภัณฑ์ และผ่านการคัดเลือกแบบจากผู้ผ่านเชี่ยวชาญอาข่ารวมทั้งที่ปรึกษา นำกลับมาสร้างต้นแบบและนำกลับไปประเมินผลความพึงพอใจจากนักท่องเที่ยวกลุ่มเป้าหมายอีกครั้ง สรุปผลงานการออกแบบผลิตภัณฑ์ได้ดังนี้ การออกแบบผลิตภัณฑ์ของตกแต่งบนโต๊ะอาหาร ตั้งอยู่บนพื้นฐานแนวคิดสำคัญ คือ การนำเอกลักษณ์เฉพาะถิ่นทางภูมิปัญญาของชนเผ่าอาข่ามาต่อ ยอดภูมิปัญญา โดยการนำภูมิปัญญาในด้านการปักผ้า จากเครื่องแต่งกายของชนเผ่าอาข่า มาสร้างอัตลักษณ์ในการออกแบบผลิตภัณฑ์ของตกแต่งบนโต๊ะอาหารที่ได้รับแรงบันดาลใจจากการศึกษากับวิถีชีวิตความเป็นอยู่ ของชนเผ่าอาข่าจากอดีตจนถึงปัจจุบัน ให้สอดคล้องกับความต้องการของกลุ่มเป้าหมาย ผลงานการออกแบบ ผลิตภัณฑ์ มีจำนวน 3 ชุด ประกอบด้วย 1) ชุดแจกัน,เชิงเทียน,กล่อง กระดาษทิชชู 2) ชุดผ้าเก็บอุปกรณ์ของใช้บนโต๊ะอาหาร 3) ชุด ผ้าปูโต๊ะ, ผ้ารอง จาน, ผ้ารองแก้ว โดยผลความพึงพอใจภาพรวมที่ได้จากนักท่องเที่ยวอยู่ในระดับมาก This research aims to study the Akha tribe and the local knowledge of the Akha tribe to design products uniquely decorated tableware Akha tribe. The wisdom of embroidery patterns and fabric of the Akha ethnic group in Los dimensions. Method the instrument used for this research. Interview and questionnaire Experts Akha and samples Akha villagers. Uniquely in the Akha. The sample consumer opinions about products, decorative tableware. And have studied market trends by collecting data needs of the target audience and the products are sold in tourist areas. The design and style products. The last test expertise and satisfaction of target consumers. The data were analyzed using percentages and averages. The data acquired by the design prototypes. Product design, decorative tableware. The concept is based on the wisdom of bringing unique endemic ethnic Akha capped wisdom. By the wisdom of embroidery. Costumes of ethnic Akha. To create a unique product design, decorative tableware has been inspired by the lifestyle of living. Akha tribe from past to present. In accordance with the requirements of the target audience. The design consists of a series of three one) 1) Sets, vases, candlesticks, boxes, tissue paper, 2) storage of linen tableware 3) linen table cloth, placemats, coasters. As a result, the overall satisfaction of tourists at a high level.
Description: 57155302 ; สาขาวิชาการออกแบบผลิตภัณฑ์ -- ดวงมณี สูงสันเขต
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/889
Appears in Collections:Decorative Arts

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
57155302.ดวงมณี สูงสันเขต.pdf9.85 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.