Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/919
Title: การประยุกต์ใช้เกมคอมพิวเตอร์ช่วยสอนในการส่งเสริมกระบวนการเขียนเรียงความแก้กระทู้ธรรมในหลักสูตรธรรมศึกษาชั้นตรี
Other Titles: THE USE OF EDUCATIONAL COMPUTER GAMES TO PROMOTE ESSAY WRITING PROCESS OF KRADUDHAMMA SUBJECT IN CURRICULUM OF DHAMMA STUDIES
Authors: เดชประสาท, ธนเทพพร
DACHPASAT, TANATHAPPON
Keywords: เกมคอมพิวเตอร์ช่วยสอน
การเขียนเรียงความแก้กระทู้ธรรม
ธรรมศึกษาชั้นตรี
EDUCATIONAL COMPUTER GAMES
WRITING THE ESSAY OF KRADUDHAMMA SUBJECT
DHAMMA STUDIES FOR ELEMENTARY LEVEL
Issue Date: 29-Jul-2559
Publisher: มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อพัฒนาเกมคอมพิวเตอร์ช่วยสอนและหาประสิทธิภาพของเกมคอมพิวเตอร์ช่วยสอนในการส่งเสริมกระบวนการเขียนเรียงความแก้กระทู้ธรรมในหลักสูตรธรรมศึกษาชั้นตรี ตามเกณฑ์ 80/80 2) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ก่อนการใช้เกม - หลังการประยุกต์ใช้เกมคอมพิวเตอร์ช่วยสอน 3) เพื่อศึกษาความพึงพอใจการประยุกต์ใช้เกมคอมพิวเตอร์ช่วยสอน กลุ่มตัวอย่าง เป็นนักเรียนประถมศึกษาชั้นปีที่ 5 โรงเรียนวัดสุวรรณาราม จำนวน 1 ห้องเรียน จำนวน 25 คน โดยผู้วิจัยคัดเลือกแบบสุ่มอย่างง่าย (Simple Random Sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ ประกอบด้วย 1) แบบสัมภาษณ์แบบมีโครงสร้าง 2) ระบบเกมคอมพิวเตอร์ช่วยสอน 3) แบบประเมินความพึงพอใจที่มีต่อการใช้ระบบเกมคอมพิวเตอร์ช่วยสอน การวิเคราะห์ข้อมูลใช้ค่าเฉลี่ย ( ) ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน (SD.) และสถิติ t- test for Dependent Group ผลการวิจัยพบว่า 1) ได้ระบบเกมคอมพิวเตอร์ช่วยสอน ที่เหมาะสม 2) ผลการหาประสิทธิภาพของเกมคอมพิวเตอร์ช่วยสอน มีค่าเท่ากับ 81.0/80.27 มี ประสิทธิภาพเป็นไปตามเกณฑ์ที่กำหนดไว้ 80/80 3) ผลสัมฤทธิ์ก่อนใช้เกม – หลังการประยุกต์ใช้เกมคอมพิวเตอร์ช่วยสอน หลังใช้ เกมคอมพิวเตอร์ช่วยสอนสูงกว่าก่อนใช้เกมคอมพิวเตอร์ช่วยสอน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ค่า t เท่ากับ -13.22 4) นักเรียนประถมศึกษาชั้นปีที่ 5 พึงพอใจการประยุกต์ใช้เกมคอมพิวเตอร์ช่วยสอนอยู่ใน ระดับมาก มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.33 The objectives of this research are 1) To develop the educational computer games for essay writing enhancement of Kradudhamma Subject in Curriculum of Dhamma Studies for Elementary Level and To assess the effectiveness of the educational computer games for essay writing enhancement of Kradudhamma Subject in Curriculum of Dhamma Studies for Elementary Level at the criteria of 80/80 2) To compare the achievement before and after-applying educational computer games for essay writing enhancement of Kradudhamma Subject in Curriculum of Dhamma Studies for Elementary Level 3) To evaluate the satisfaction rate of the educational computer games for essay writing enhancement of Kradudhamma Subject in Curriculum of Dhamma Studies for Elementary Level. A sample of 25 students in Prathom 5 of Watsuwannaram Primary School was drawn by using simple random sampling method. The research instruments consisted of 1) structured questionnaires for interviewing 2) Educational computer games system to promote the essay writing of Kradudhamma Subject in Curriculum of Dhamma Studies for Elementary Level 3) The satisfaction rating to the use of educational computer games to promote the essay writing of Kradudhamma Subject in Curriculum of Dhamma Studies for Elementary Level. The data were analyzed using by mean ( ), Standard deviation (SD.) and T-test for Dependent Group The research results : 1) The achievement of an appropriate educational computer game system to promote the essay writing process of Kradudhamma Subject in Curriculum of Dhamma Studies for Elementary Level. 2) The results of the effectiveness of the educational computer games to promote the essay writing process of Kradudhamma Subject in Curriculum of Dhamma Studies for Elementary Level at 81.0/80.27 which met 80/80 criteria. 3) The before - after test of the application of educational computer games to promote the essay writing process of Kradudhamma Subject in Curriculum of Dhamma Studies for Elementary Level showed that the score of after-applying educational computer games was higher than before-applying educational computer games which was the statistically significant at the .05 level. The T value was at the -13.22 4) The students of Prathom 5 showed their satisfaction to the use of educational computer games to promote the essay writing process of Kradudhamma Subject in Curriculum of Dhamma Studies for Elementary Level at a high level and the average score was at 4.33
Description: 55902306 ; สาขาวิชาสนเทศศาสตร์เพื่อการศึกษา -- ธนเทพพร เดชประสาท
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/919
Appears in Collections:Graduate School

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
55902306 ธนเทพพร เดชประสาท.pdf7.39 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.