Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/965
Title: ผลการจัดการเรียนรู้วิชาคณิตศาสตร์ด้วยวิธีการวาดตัวแบบของนักเรียนโรงเรียนทับสะแกวิทยา
Other Titles: THE EFFECT OF LEARNING ACTIVITIES IN MATHEMATICS SUBJECT BY USING THE MODEL DRAWING METHOD OF MATHAYOMSUKSA AT THAPSAKEAWITTAYA SCHOOL
Authors: เชื้อทอง, พรชนิตา
CHUATHONG, PORNCHANITA
Keywords: การจัดการเรียนรู้วิชาคณิตศาสตร์
วิธีการวาดตัวแบบ
เศษส่วน
สมการเชิงเส้นตัวแปรเดียว
อัตราส่วนและร้อยละ
LEARNING OF MATHEMATICS
MODEL DRAWING METHOD
FRACTION
LINEAR EQUATIONS WITH ONE VARIABLE
RATIO AND PERCENTAGES
Issue Date: 13-Jan-2560
Publisher: มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract: การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้ในการแก้โจทย์ปัญหาสำหรับวิชาคณิตศาสตร์ โดยใช้วิธีการวาดตัวแบบในการแก้โจทย์ปัญหา ในหัวข้อเศษส่วน สมการเชิงเส้นตัวแปรเดียว อัตราส่วนและร้อยละ กลุ่มตัวอย่างในการวิจัยเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2558 และ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2559 โรงเรียนทับสะแกวิทยา จังหวัดประจวบคีรีขันธ์ จำนวน 48 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ เอกสารประกอบการเรียนการสอน จำนวน 3 เล่ม คู่มือครูจำนวน 3 เล่ม และข้อสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนรู้ในการแก้โจทย์ปัญหาทางคณิตศาสตร์ จำนวน 3 เรื่อง ผู้วิจัยเก็บรวบรวมข้อมูลหลังการสอนนักเรียนกลุ่มทดลองด้วยเอกสารประกอบการเรียนการสอนพร้อมคู่มือครูที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น และสอนนักเรียนกลุ่มควบคุมตามแบบเรียนของ สสวท. วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่าทีสำหรับกลุ่มตัวอย่างที่ไม่เป็นอิสระต่อกันถูกใช้เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน ก่อนและหลังเรียนด้วยวิธีที่นำเสนอ นอกจากนี้การทดสอบค่าทีสำหรับกลุ่มตัวอย่างที่เป็นอิสระต่อกันถูกใช้เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนระหว่างกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุม ผลการวิจัยพบว่า 1. ผลการจัดการเรียนรู้วิชาคณิตศาสตร์ เรื่อง เศษส่วน สมการเชิงเส้นตัวแปรเดียว อัตราส่วนและร้อยละ สำหรับนักเรียนที่เรียนด้วยเอกสารประกอบการเรียนการสอนที่อาศัยการวาดตัวแบบในการแก้โจทย์ปัญหา หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2. ผลการจัดการเรียนรู้วิชาคณิตศาสตร์ของกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุมแตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 The purpose of this research was to study the student achievement in solving the mathematics word problem by using the model drawing method for the fraction, linear equations with one variable, ratio and percentages. The samples of this research were 48 seventh and eighth grade students of Thapsakaewittaya school, Prachuapkhirikhan Province, in the academic year 2/2558 and 1/2559. The research tools were 3 sets of class materials, teaching plans and the learning achievement test in solving the mathematics word problem. Researcher collects the data after teaching the samples with class materials and using the teaching plan. In this research the control group was taught by using the class materials supported by the institute for promotion of teaching science and technology (IPST). The data were analyzed by using mean and the standard deviation. The t-test was used for dependent sample to compare the student achievement before and after being taught by proposed method. In addition the t-test was used for independent sample to compare the student achievement of samples and control group. The results of the research were as follow. 1. The effect of learning activities on fraction, linear equations with one variable, ratio and percentages after using class materials in solving the mathematics word problem with model drawing method was higher than before being organized the learning at .05 level of significant. 2. The effect of learning activities for the experimental group and control group was statistically significant at the .05 level.
Description: 57316305 ; สาขาคณิตศาสตร์ศึกษา -- พรชนิตา เชื้อทอง
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/965
Appears in Collections:Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
57316305 พรชนิตา เชื้อทอง.pdf33.36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.