Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/992
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | ทองดำ, นิภาพร | - |
dc.contributor.author | THONGDUM, NIPAPORN | - |
dc.date.accessioned | 2017-08-31T04:41:33Z | - |
dc.date.available | 2017-08-31T04:41:33Z | - |
dc.date.issued | 2560-01-13 | - |
dc.identifier.uri | http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/992 | - |
dc.description | 55252324 ; สาขาวิชาการบริหารการศึกษา -- นิภาพร ทองดำ | en_US |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทราบ 1) การบริหารคุณภาพในโรงเรียนสังกัดกรุงเทพมหานคร 2) การทำงานเป็นทีมในโรงเรียนสังกัดกรุงเทพมหานคร 3) ความสัมพันธ์ของการบริหารคุณภาพกับการทำงานเป็นทีมในโรงเรียนสังกัดกรุงเทพมหานคร ใช้สถานศึกษาสังกัดกรุงเทพมหานคร จำนวน 76 โรง ผู้ให้ข้อมูลประกอบด้วย ผู้อำนวยการสถานศึกษา/รองผู้อำนวยการสถานศึกษา หัวหน้าสายชั้น/หัวหน้ากลุ่มสาระ และครูผู้สอน โรงเรียนละ 4 คน รวมทั้งสิ้น 304 คน เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถามเกี่ยวกับการบริหารคุณภาพตามแนวคิดของเดมมิ่ง (Deming) และการทำงานเป็นทีมในโรงเรียนสังกัดกรุงเทพมหานคร ตามแนวคิดของวูดค็อก( Woodcock) สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลคือ ค่าความถี่ (frequency) ค่าร้อยละ (percentage) ค่ามัฌฌิมเลขคณิต และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน ผลการวิจัยพบว่า 1. การบริหารคุณภาพโรงเรียนสังกัดกรุงเทพมหานคร โดยภาพรวมและรายด้านอยู่ในระดับมากโดย เรียงลำดับค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปหาน้อย ดังนี้ใช้ความคิดสร้างสรรค์ปรับปรุงอยู่เสมอ จัดให้มีการฝึกอบรม ยอมรับปรัชญาใหม่ ให้ทุกคนมีส่วนร่วมในการทำงานเพื่อให้การเปลี่ยนแปลงประสบความสำเร็จ อบรมผู้นำ เลิกโควตา ขจัดความกลัว การปรับปรุงต้องทำทุกขั้นตอนของการทำงาน การสร้างความสุขในการทำงาน ขจัดอุปสรรค์ จัดให้มีแผนการศึกษา และมีการฝึกอบรมให้กับครู/บุคลากรทุกคน เลิกใช้วิธีการตรวจสอบคุณภาพแบบเก่า เลิกยึดมั่นการดำเนินธุรกิจโดยยึดราคาเป็นหลัก 1. การทำงานเป็นทีมในโรงเรียนสังกัดกรุงเทพมหานคร โดยภาพรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก โดยเรียงลำดับค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปหาน้อย ดังนี้วัตถุประสงค์ชัดเจนและเป้าหมายที่เห็นพ้องต้องกัน ภาวะผู้นำที่เหมาะสม บทบาทที่สมดุล การพัฒนาตนเอง การปฏิบัติงานอย่างชัดเจน และการตัดสินใจที่ถูกต้องอย่างเหมาะสม ทบทวนการปฏิบัติงานอย่างสม่ำเสมอ ความร่วมมือและการใช้ความขัดแย้งในทางสร้างสรรค์ การสื่อสารที่ดี การสนับสนุนและการไว้วางใจต่อกัน ความสัมพันธ์ระหว่างกลุ่ม การเปิดเผยต่อกันและการเผชิญหน้าเพื่อแก้ปัญหา 2. ความสัมพันธ์ของการบริหารคุณภาพกับการทำงานเป็นทีมในโรงเรียนสังกัด กรุงเทพมหานคร มีความสัมพันธ์กันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ที่ระดับ .01 The purposes of this research ware to determine 1) the quality management in school under Bangkok metropolitan Ad. 2) teamwork of teachers in school under Bangkok 3) the quality management of administrator in school under Bangkok Metropolitan and teamwork of teachers in the school under Bangkok Metropolitan .The sample used in this research were 74 municipal schools in region. The rependants were director or deputy director, head of grade level or head of /subject area group and teacher totally 304 repondents. The instrument was a questionnaire about the quality management on the concept of Edward Deming and a teamwork of teachers in the school under Bangkok Metropolitan on the concept of Woodcock. The statistics used to analyze the data were frequencies , percentage , arithmetic mean , standard deviation and Pearson’s product-moment correlation coefficient. The findings were as follows : 1) The quality management of administrator in the school under Bangkok Metropolitan the quality management of administrator in the school under Bangkok Metropolitan, as a whole and as an individual, were found at a high level; create constancy of purpose for improvement of product and Service, institute training on the job, adopt the new philosophy, put to everyone in the organization to work to accomplish the transformation, institute leadership, eliminate slogan ,exhortations, ans targets that demand zero defects and new levels of productivity, eliminate numerical quotas for the staff and goals for management, drive out of fear, improve constantly and forever every activity in the company, to improve quality and productivity, remove Barrier that rob people of pride of workmanship, break down barriers among staff areas, institute a vigorous program of education and retraining for everyone, cease dependency on inspection to achieve quality, end the practice of awarding business on the basis of price alone 2) Teamwork of teachers in the school under Bangkok Metropolitan ,as a whole and as an individual, were found at a high level ; clear objective and agree goals, appropriate leadership, balanced roles, individual development, sound procedures, regular review, cooperation and conflict, good communication, support and trust, sound inter-group relation 3) The relationship between the quality management and teamwork of teachers in the school under Bangkok Metropolitan were significant at 0.01 | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | มหาวิทยาลัยศิลปากร | en_US |
dc.subject | การบริหารคุณภาพ | en_US |
dc.subject | การทำงานเป็นทีม | en_US |
dc.subject | QUALITY MANAGEMENT | en_US |
dc.subject | TEAMWORK | en_US |
dc.title | การบริหารคุณภาพกับการทำงานเป็นทีมในโรงเรียนสังกัดกรุงเทพมหานคร | en_US |
dc.title.alternative | QUALITY MANAGEMENT AND TEAMWORK IN SCHOOL UNDER BANGKOK METROPOLITAN | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | Education |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
55252324 นิภาพร ทองดำ.pdf | 4.87 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.