Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1077
Title: พฤติกรรมการมีส่วนร่วมของผู้ปกครองในการบริหารการจัดการศึกษาของ โรงเรียนบ้านไผ่สีทอง จังหวัดสุพรรณบุรี
Other Titles: PARENTS’ PARTCIPATION BEHAVIOUR IN EDUCATIONAL MANAGEMENT OF BANPAISRITHONG SCHOOL, SUPHANBURI PROVINCE
Authors: วงษ์มาดิษฐ์, สุภัสจิรา
Wongmadit, Supasjira
Keywords: พฤติกรรมการมีส่วนร่วมของผู้ปกครอง
PARENTS’ PARTICIPATION BEHAVIOUR
Issue Date: 15-May-2560
Publisher: มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทราบ 1) พฤติกรรมการมีส่วนร่วมของผู้ปกครองในการบริหารการจัดการศึกษาของโรงเรียนบ้านไผ่สีทอง จังหวัดสุพรรณบุรี 2) ผลการเปรียบเทียบความคิดเห็นต่อพฤติกรรมการมีส่วนร่วมของผู้ปกครองในการบริหารการจัดการศึกษาของโรงเรียนบ้านไผ่สีทอง จังหวัดสุพรรณบุรี เมื่อจำแนกตามสถานภาพผู้ตอบแบบสอบถาม กลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้ปกครองนักเรียนโรงเรียนบ้านไผ่สีทอง จำนวน 42 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามเกี่ยวกับพฤติกรรมการมีส่วนร่วมของผู้ปกครองตามแนวคิดของ ภารดี อนันต์นาวี สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าความถี่ ร้อยละ ค่ามัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์ค่าที และสถิติการวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบทางเดียว ทดสอบความแตกต่างรายคู่ใช้การวิเคราะห์ด้วยวิธีเชฟเฟ่ ผลการวิจัยพบว่า 1. พฤติกรรมการมีส่วนร่วมของผู้ปกครองในการบริหารการจัดการศึกษาของโรงเรียนบ้านไผ่สีทอง จังหวัดสุพรรณบุรี โดยภาพรวมอยู่ในระดับปานกลาง เมื่อพิจารณารายด้านเรียงลำดับค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปหาน้อย ดังนี้ ด้านการร่วมตัดสินใจเกี่ยวกับการศึกษาของบุตรหลาน ด้านการร่วมแสดงความคิดเห็นเกี่ยวกับหลักสูตร ด้านการมีส่วนร่วมสนับสนุนกิจการการศึกษา ด้านการมีส่วนร่วมในบรรยากาศการเรียนการสอนของสถานศึกษา และด้านการมีส่วนร่วมร่วมจัดทำหลักสูตรและติดตามผล 2. ผลการเปรียบเทียบความคิดเห็นต่อพฤติกรรมการมีส่วนร่วมของผู้ปกครองในการบริหารการจัดการศึกษาของโรงเรียนบ้านไผ่สีทอง เมื่อจำแนกตามเพศ ระดับการศึกษาและอาชีพ โดยภาพรวมและรายด้านไม่แตกต่างกัน เมื่อจำแนกตามอายุ พบว่า ด้านการร่วมแสดงความคิดเห็นเกี่ยวกับหลักสูตรและด้านการร่วมในบรรยากาศการเรียนการสอนของสถานศึกษาแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05 The purposes of this research were to identify 1) parents’participation behavior in educational management of Banpaisrithong School and 2) to compare personal’s opinions on parents’ participation behavior in educational management of Banpaisrithong School, classified by personal factors. The sample of this research was 42 parents. The research instrument was a questionnaire which parents’ participation behaviour in educational management of school based on Pharadee A-nannawee concept. The statistics were frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation, t-test, one-way Analysis of variance and Scheffe’s method. The research findings were as follows : 1. Parents’participation behavior in educational management of Banpaisrithong School, as a whole was at medium level. When considering educational aspects in relation to parents’participation behavior, in order arithmetic mean form descending were as follow; participation in decisions making about the education of their students, participation in comment the curriculum, participation in supports for education, participation in instructional climate of school and participation in implementation about curriculum and evaluation. 2. The comparison of the parents’participation behavior in educational management of Banpaisrithong School. When respondents by gender, educational level and profession as a whole and aspects were not different. When respondents by age findings were as follow; participation in comment the curriculum, participation in instructional climate of school were different at 0.05 significant.
Description: 57252329 ; สาขาวิชาการบริหารการศึกษา -- สุภัสจิรา วงษ์มาดิษฐ์
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1077
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
57252329 สุภัสจิรา วงษ์มาดิษฐ์.pdf1.91 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.