Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1200
Title: Education Management of Chulachomklao Royal Military Academy 1948 – 1991
การจัดการการศึกษาของโรงเรียนนายร้อยพระจุลจอมเกล้า พ.ศ.2491 – 2534
Authors: Paweena MUSORHED
ปวีณา มูซอเฮด
Woraporn Poopongpan
วรพร ภู่พงศ์พันธุ์
Silpakorn University. Arts
Keywords: การจัดการการศึกษา
การทหาร
โรงเรียนนายร้อยพระจุลจอมเกล้า
EDUCATION MANAGEMENT
MILITARY
CHULACHOMKLAO ROYAL MILITARY ACADEMY
Issue Date:  17
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The aims of this research were to study the army policies on education, to study the internal and external factors effect the educational administration of Chulachomklao Royal Military Academy, to study the characteristics and feasibility of curriculum, instructors, and activities of Chulachomklao Royal Military Academy, and to study the effect of educational administration of Chulachomklao Royal Military Academy. The study found that the Army's education policies had an effect on the education of the cadets, resulting in changes of the curriculums. Moreover, internal external factors also effected to the improvement of the curriculums of Chulachomklao Royal Military Academy by assigning the relevant occurrences at the time into the courses to teach the cadets. After graduation, some of the cadets came to involved in the political roles of the country.
การศึกษาวิทยานิพนธ์เรื่อง การจัดการการศึกษาของโรงเรียนนายร้อยพระจุลจอมเกล้า พ.ศ.2491 – 2534. มีวัตถุประสงค์คือ 1.เพื่อศึกษาถึงนโยบายการศึกษาของกองทัพบก และการดำเนินการในการจัดการการศึกษาของโรงเรียนนายร้อยพระจุลจอมเกล้า 2.เพื่อศึกษาถึงปัจจัยภายใน และปัจจัยภายนอกที่มีต่อการจัดการศึกษาของโรงเรียนนายร้อยพระจุลจอมเกล้า 3.เพื่อศึกษาถึงลักษณะและความเป็นไปของหลักสูตรการศึกษา อาจารย์ผู้สอน และกิจกรรมภายในโรงเรียนนายร้อยพระจุลจอมเกล้า  4.เพื่อศึกษาถึงผลที่ได้รับจากการจัดการการศึกษาของโรงเรียนนายร้อยพระจุลจอมเกล้า ผลการศึกษาพบว่านโยบายทางการศึกษาของกองทัพบกมีผลต่อการจัดการศึกษาของโรงเรียนนายร้อยพระจุลจอมเกล้าในการดำเนินการจัดการศึกษาทำให้เกิดความเปลี่ยนแปลงของหลักสูตรตามช่วงเวลาต่าง ๆ นอกจากนี้ยังมีปัจจัยภายในและปัจจัยภายนอกที่ส่งผลให้โรงเรียนนายร้อยพระจุลจอมเกล้าต้องมีการปรับปรุงหลักสูตรในแต่ละครั้งอีกด้วย โดยการบรรจุรายวิชาที่มีความเกี่ยวข้องและเชื่อมโยงกับเหตุการณ์ต่าง ๆ ในเวลานั้นเพื่อใช้สอนนักเรียนนายร้อย ซึ่งส่งผลให้ภายหลังสำเร็จการศึกษานักเรียนนายร้อยบางนายได้เข้ามามีบทบาททางการเมือง
Description: Master of Arts (M.A.)
อักษรศาสตรมหาบัณฑิต (อ.ม.)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1200
Appears in Collections:Arts

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
56205206.pdf2.77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.