Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1485
Title: THE FACTORS THAT AFFECT TO TEACHER’S ABILITY IN LEARNING MANAGEMENT SUPPORTING STUDENT’S THE 21ST CENTURY LEARNING SKILLS  IN SUPHAN BURI
ปัจจัยที่ส่งผลต่อความสามารถในการจัดการเรียนรู้ของครูเพื่อส่งเสริมทักษะการเรียนรู้ของผู้เรียนแห่งศตวรรษที่ 21 จังหวัดสุพรรณบุรี
Authors: Wasin CHUCHART
วศิน ชูชาติ
Thirasak Unaromlert
ธีรศักดิ์ อุ่นอารมย์เลิศ
Silpakorn University. Education
Keywords: ความสามารถของครู
การจัดการเรียนรู้
ทักษะการเรียนรู้แห่งศตวรรษที่ 21
teacher's ability
learning management
21st century learning skills
Issue Date:  12
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The research objectives were 1) to study the level of teacher’s ability in learning management supporting student’s the 21st century learning skills in Suphan Buri 2) to compare teacher’s ability in learning management supporting student’s the 21st century learning skills in Suphan Buri classified by personal factors and 3) to study the factors that affect to teacher’s ability in learning management supporting student’s the 21st century learning skills in Suphan Buri. This study is descriptive research. The samples were 332 senior high school teachers in Suphan Buri. Data were tested by questionnaire and analyzed by frequency distribution, percentage, mean, standard deviation (S.D.), t-test, One-way ANOVA, Pearson’s product moment correlation coefficient analysis, and stepwise multiple regression analysis. The research results were as follows: 1. The level of teacher’s ability in learning management supporting student’s the 21st century learning skills in Suphan Buri has found in high level with total average at 4.19. The skills ranked from the highest to the lowest were; collaboration and teamwork skills (4.26). Creativity and innovation skills (4.21). Critical thinking skills and Communication& media skills (4.14). 2. Teacher’s ability in learning management supporting student’s the 21st century learning skills in Suphan Buri classified by personal factors; by sex, age, marital status, educational degree, teaching experience, school size, working status and academic standing; and were not significant.                3. The factors that affect to teacher’s ability in learning management supporting student’s the 21st century learning skills in Suphan Buri were found that, all factors was significantly higher at .01 levels. Research skills factors, self-development factors, director’s encouragement factors; were affected to the ability in learning management by the significant at .01 levels. Furthermore, motivation factors related to the ability in learning management with statistically significant at .05 levels. Research skills factors, self-development factors, director’s encouragement factors and motivation factors can predict teacher’s ability in learning management supporting student’s the 21st century learning skills in Suphan Buri at 55.10%.
การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาระดับความสามารถในการจัดการเรียนรู้ของครูเพื่อส่งเสริมทักษะการเรียนรู้ของผู้เรียนแห่งศตวรรษที่ 21 จังหวัดสุพรรณบุรี 2) เปรียบเทียบความสามารถในการจัดการเรียนรู้ของครูเพื่อส่งเสริมทักษะการเรียนรู้ของผู้เรียนแห่งศตวรรษที่ 21 จังหวัดสุพรรณบุรี จำแนกตามลักษณะปัจจัยส่วนบุคคล 3) ศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อความสามารถในการจัดการเรียนรู้ของครูเพื่อส่งเสริมทักษะการเรียนรู้ของผู้เรียนแห่งศตวรรษที่ 21 จังหวัดสุพรรณบุรี การวิจัยครั้งนี้เป็นเชิงพรรณนา(Descriptive Research) โดยมีกลุ่มตัวอย่าง คือ ครูผู้สอนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายในจังหวัดสุพรรณบุรี จำนวน 332 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่าที (t-test) การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว (One-way ANOVA) การวิเคราะห์สัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์เพียร์สัน (Pearson’s Product Moment Correlation Coefficient) และการวิเคราะห์สมการถดถอยพหุคูณแบบเป็นขั้นตอน (Stepwise Multiple Regression Analysis) ผลการวิจัยพบว่า 1. ระดับความสามารถในการจัดการเรียนรู้ของครูเพื่อส่งเสริมทักษะการเรียนรู้ของผู้เรียนแห่งศตวรรษที่ 21 จังหวัดสุพรรณบุรี พบว่า อยู่ในระดับมาก (4.19) ทักษะที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุดคือ ทักษะการร่วมมือ ทำงานเป็นทีม (4.26) รองลงมาคือ ทักษะการสร้างสรรค์นวัตกรรม (4.21) และทักษะที่มีค่าเฉลี่ยต่ำที่สุดคือ ทักษะการคิดอย่างมีวิจารณญาณและทักษะการสื่อสาร สารสนเทศ (4.14) 2. การเปรียบเทียบความสามารถในการจัดการเรียนรู้ของครูเพื่อส่งเสริมทักษะการเรียนรู้ของผู้เรียนแห่งศตวรรษที่ 21 จังหวัดสุพรรณบุรี จำแนกตามลักษณะปัจจัยส่วนบุคคล พบว่า ลักษณะปัจจัยส่วนบุคคลที่แตกต่างกัน ได้แก่ เพศ อายุ สถานภาพสมรส วุฒิการศึกษา ประสบการณ์ทำงานในด้านการสอน ขนาดโรงเรียนที่สอน สถานภาพการทำงาน และวิทยฐานะ มีความสามารถในการจัดการเรียนรู้ของครูเพื่อส่งเสริมทักษะการเรียนรู้ของผู้เรียนแห่งศตวรรษที่ 21 ไม่แตกต่างกัน 3. ปัจจัยที่ส่งผลต่อความสามารถในการจัดการเรียนรู้ของครูเพื่อส่งเสริมทักษะการเรียนรู้ของผู้เรียนแห่งศตวรรษที่ 21 จังหวัดสุพรรณบุรี พบว่า ทุกปัจจัยมีความสัมพันธ์ทางบวกกับความสามารถในการจัดการเรียนรู้ของครูเพื่อส่งเสริมทักษะการเรียนรู้ของผู้เรียนแห่งศตวรรษที่ 21 จังหวัดสุพรรณบุรี อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 โดยปัจจัยด้านความสามารถในการทำวิจัยในชั้นเรียน ปัจจัยด้านการพัฒนาตนเอง ปัจจัยด้านการสนับสนุนจากผู้บังคับบัญชา มีประสิทธิภาพในการทำนายความสามารถในการจัดการเรียนรู้ของครูเพื่อส่งเสริมทักษะการเรียนรู้ของผู้เรียนแห่งศตวรรษที่ 21 จังหวัดสุพรรณบุรี อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และปัจจัยด้านแรงจูงใจ มีประสิทธิภาพในการทำนายความสามารถในการจัดการเรียนรู้ของครูเพื่อส่งเสริมทักษะการเรียนรู้ของผู้เรียนแห่งศตวรรษที่ 21 จังหวัดสุพรรณบุรี อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 โดยปัจจัยด้านความสามารถในการทำวิจัยในชั้นเรียน ปัจจัยด้านการพัฒนาตนเอง ปัจจัยด้านการสนับสนุนจากผู้บังคับบัญชาและปัจจัยด้านแรงจูงใจ มีประสิทธิภาพในการทำนายร่วมกันต่อความสามารถในการจัดการเรียนรู้ของครูผู้สอนเพื่อส่งเสริมทักษะการเรียนรู้ของผู้เรียนแห่งศตวรรษที่ 21 จังหวัดสุพรรณบุรีได้ร้อยละ 55.10
Description: Master of Education (M.Ed.)
ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1485
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
57260314.pdf6.19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.