Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1516
Title: The Learning Outcome of STEAM Education based on Problem  Based Learning to Developing  Mathematical Skills  and Process for Seventh Grade Students
ผลการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิด STEAM Education โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน เพื่อพัฒนาทักษะและกระบวนการทางคณิตศาสตร์ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1
Authors: Sunaree SRIBOON
สุนารี ศรีบุญ
WISUD PO NEGRN
วิสูตร โพธิ์เงิน
Silpakorn University. Education
Keywords: STEAM Education
การจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน
ทักษะและกระบวนการทางคณิตศาสตร์
STEAM EDUCATION
PROBLEM BASED LEARNING
MATHEMATICAL SKILLS AND PROCESSES
Issue Date:  2
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The research purpose were 1) To compare student’s mathematical skills before and after learning through Conceptual STEAM Education Integrated Problem - Based Learning (PBL), 2) To study mathematical skills and processes of students after learning Conceptual STEAM Education Integrated Problem – Based Learning (PBL), and. 3) To study the satisfaction of the students after learning through Conceptual STEAM Education Integrated Problem - Based Learning (PBL)The sample group in this research comprised 30 Mathayom 1/1 students in the Danthaptakoratuppatham School who were studying in the 2nd semester of B.E.2560. The research tools including 1) learning management plans, 2) achievement test, 3) a behavior observation form and 4)    a questionnaire surveyed of student’s opinions toward the Conceptual STEAM Education Integrated Problem - Based Learning (PBL). The mean, standard deviation (S.D.) and test (t-test) were applied for data analysis. The research summary as follows. 1) The student’s mathematical skills after learning through Conceptual STEAM Education Integrated Problem - Based Learning (PBL) were significantly higher than those before studying at the .05 level. 2) The student’s behaviors about mathematical skills and processes were positive at a high level. 3) The student’s opinions toward the learning through Conceptual STEAM Education Integrated Problem - Based Learning (PBL) were positive at a high level. 
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อเปรียบเทียบผลการเรียนรู้วิชาคณิตศาสตร์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ก่อนและหลังการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิด STEAM Education โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน 2) เพื่อศึกษาทักษะและกระบวนการทางคณิตศาสตร์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 หลังการจัดการเรียนรู้  ตามแนวคิด STEAM Education โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน 3) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิด STEAM Education โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน  กลุ่มตัวอย่างในการวิจัยครั้งนี้ คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1/1 ของโรงเรียนด่านทับตะโกราษฎร์อุปถัมภ์ ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2560 จำนวน 30 คน โดยการสุ่มอย่างง่าย เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้วิชาคณิตศาสตร์ เรื่อง การประยุกต์ 2  2) แบบทดสอบวัดผลการเรียนรู้วิชาคณิตศาสตร์ เรื่อง การประยุกต์ 2  3) แบบประเมินทักษะและกระบวนการทางคณิตศาสตร์ 4)แบบสอบถามความพึงพอใจต่อการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิด STEAM Education โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน วิเคราะห์ข้อมูลโดยหาค่าคะแนนเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และทดสอบค่าที (t-test)  แบบ Dependent ผลการวิจัยพบว่า 1) ผลการเรียนรู้วิชาคณิตศาสตร์ของนักเรียนที่ใช้การจัดการเรียนรู้ตามแนวคิด STEAM Education โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2) ทักษะและกระบวนการทางคณิตศาสตร์ของนักเรียนหลังการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิด STEAM Education โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน อยู่ในระดับสูง 3) ความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิด STEAM Education โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน อยู่ในระดับมาก
Description: Master of Education (M.Ed.)
ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1516
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
58263311.pdf7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.