Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1789
Title: SCHOOL ADMINISTRATION  BY SUFFICIENCY ECONOMIC PHILOSOPHY AND TEACHER QUALITY OF WORK LIFE IN  SECONDARY SCHOOL UNDER  SECONDARY EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICE 8
การบริหารสถานศึกษาตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงกับคุณภาพชีวิตการทำงานของครู สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 8
Authors: Nattaporn LAMRUN
ณัฐพร เอี่ยมหรุ่น
Nuchnara Rattanasiraprapha
นุชนรา รัตนศิระประภา
Silpakorn University. Education
Keywords: การบริหารสถานศึกษาตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง / คุณภาพชีวิตการทำงานของครู
SCHOOL ADMINISTRATION BY SUFFICIENCY ECONOMIC PHILOSOPHY / TEACHER QUALITY OF WORK LIFE
Issue Date:  2
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The purposes of this research were to determine 1) the school administration by sufficiency economic philosophy in secondary school under secondary Educational Service Area Office 8, 2) the teacher quality of work life in secondary school under secondary Educational Service Area Office 8 and 3) the relationship between school administration by sufficiency economic sufficiency philosophy and teacher quality of work life in secondary school under secondary Educational Service Area Office 8. The samples of this research were 8 secondary schools under secondary Educational Service Area Office 8. The respondents were a school director or an acting school director a vice director, and teachers, with a total of 144 respondents. The research instrument was an opinionnaire about the school administration by sufficiency economic philosophy of Ministry of Education and the quality of work life based on Walton's concept. The statistics used were frequency, percentage, standard deviation and Pearson’s product moment correlation coefficient. The findings revealed as follows; 1. The school administration by sufficiency economic philosophy in secondary school under secondary Educational Service Area Office 8 as a whole was rated at a highest level. When considered in each aspect, they were rated at highest level and ordered from the highest to lowest arithmetic mean as follows: school administration, curriculum and instruction, personal development, student activity development, and outcome/goal achievement. 2. The teacher quality of work life in secondary school under secondary Educational Service Area Office 8, as a whole was rated at a highest level. When considered in each aspect, they were rated at a highest level and ordered from the highest to lowest arithmetic mean as follows: the total life space, social relevance, growth and security, constitutionalism, safe and healthy environment, social integration, development of human capacities, and adequate and fair compensation. 3. There was a moderate relationship between school administration by sufficiency economic philosophy and teacher quality of work life in secondary school under secondary Educational Service Area Office 8 at .01 significant level.
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทราบ 1) การบริหารสถานศึกษาตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 8 2) คุณภาพชีวิตการทำงานของครู สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 8 และ 3) ความสัมพันธ์ระหว่างการบริหารสถานศึกษาตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงกับคุณภาพชีวิตการทำงานของครู สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 8 กลุ่มตัวอย่าง คือ สถานศึกษาในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 8 จำนวน 36 แห่ง ผู้ให้ข้อมูลสถานศึกษาละ 4 คน ประกอบด้วย 1) ผู้อำนวยการสถานศึกษา หรือรักษาราชการแทนผู้อำนวยการสถานศึกษา  จำนวน 1 คน 2) รองผู้อำนวยการสถานศึกษา หรือหัวหน้าฝ่ายบริหารงานต่างๆ จำนวน 1 คน 3) ครูแกนนำสถานศึกษาพอเพียง จำนวน 1 คน และ 4) ครูที่เป็นคณะทำงานสถานศึกษาพอเพียง จำนวน 1 คน รวมผู้ให้ข้อมูลทั้งสิ้น จำนวน 144  คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามความคิดเห็นเกี่ยวกับการบริหารสถานศึกษาตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงของกระทรวงศึกษาธิการ ร่วมกับสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน และศูนย์สถานศึกษาพอเพียงมูลนิธิยุวสถิรคุณกับคุณภาพชีวิตการทำงานตามแนวคิดของวอลตัน (Walton) สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลคือ ความถี่ ร้อยละ มัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน ผลการวิจัยพบว่า                          1. การบริหารสถานศึกษาตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 8 โดยภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด และเมื่อพิจารณาเป็นรายด้านอยู่ในระดับมากที่สุดทุกด้าน โดยเรียงลำดับจากค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปน้อย ดังนี้ ด้านการบริหารจัดการสถานศึกษา ด้านหลักสูตร และการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ ด้านพัฒนาบุคลากรของสถานศึกษา ด้านการจัดกิจกรรมพัฒนาผู้เรียน และด้านผลลัพธ์/ภาพความสำเร็จ 2. คุณภาพชีวิตการทำงานของครู สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 8 โดยภาพรวม อยู่ในระดับมากที่สุด และเมื่อพิจารณาเป็นรายด้านอยู่ในระดับมากที่สุดทุกด้าน โดยเรียงจากค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปน้อย ดังนี้ ด้านจังหวะชีวิต ด้านการเกี่ยวข้องกับสังคม ด้านความเจริญก้าวหน้าและความมั่นคงในงาน ด้านประชาธิปไตยในการทำงาน ด้านสภาพแวดล้อมที่ปลอดภัยและส่งเสริมสุขภาพ ด้านการบูรณาการด้านสังคม ด้านการพัฒนาความสามารถของบุคคล ด้านการให้สิ่งตอบแทนที่เหมาะสมและยุติธรรม 3. การบริหารสถานศึกษาตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงมีความสัมพันธ์กับคุณภาพชีวิตการทำงานของครู สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 8 โดยภาพรวมอยู่ในระดับปานกลาง และเป็นความสัมพันธ์เชิงบวก อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
Description: Master of Education (M.Ed.)
ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1789
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
56252354.pdf4.14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.