Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/187
Title: ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อประกันชีวิตของผู้สูงอายุ ในอำเภอบางเลน จังหวัดนครปฐม
Other Titles: MARKETING MIX FACTORS INFLUENCING THE PURCHASING DECISION OF INSURANCE OF THE ELDERLY IN BANGLEN DISTRICT, NAKHON PATHOM PROVINCE
Authors: สามฉิมโฉม, คันธารัตน์
SAMCHIMCHOM, KANTHARAT
Keywords: ส่วนประสมทางการตลาด
ประกันชีวิต
ผู้สูงอายุ
MARKETING MIX
INSURANCE
ELDERLY
Issue Date: 5-Oct-2558
Publisher: มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract: การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อศึกษาปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีผล ต่อการซื้อประกันชีวิตของผู้สูงอายุในอำเภอบางเลน จังหวัดนครปฐม 2) เพื่อศึกษาพฤติกรรมในการ ตัดสินใจซื้อประกันชีวิตของผู้สูงอายุในอำเภอบางเลน จังหวัดนครปฐม กลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้สูงอายุใน อำเภอบางเลน จังหวัดนครปฐม จำนวน 400 คน โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการวิจัย สถิติที่ ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่า ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด จากกลุ่มตัวอย่างมีความคิดเห็นว่ามี ความสำคัญโดยรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า ด้านที่มีค่าเฉลี่ยมากที่สุด คือ ด้านบุคลากร รองลงมา คือ ด้านกระบวนการ ด้านผลิตภัณฑ์และบริการ ด้านลักษณะทางกายภาพ ด้านราคา ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย และด้านที่มีค่าเฉลี่ยน้อยที่สุดคือ ด้านการส่งเสริมการตลาด ส่วนพฤติกรรมในการตัดสินใจซื้อประกันชีวิตของผู้สูงอายุ พบว่า ความคิดเห็นโดยรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า ด้านที่มีค่าเฉลี่ยมากที่สุด คือ ด้านเหตุผลในการตัดสินใจซื้อประกัน ชีวิต รองลงมา คือ ด้านแหล่งข้อมูลที่ได้รับ ด้านการตัดสินใจซื้อเมื่อไหร่ และด้านที่มีค่าเฉลี่ยน้อยที่สุด คือ ด้านรูปแบบของประกันชีวิต The purposes of this research were 1) to study marketing mix factors influencing the purchasing decision of insurance of the elderly in Banglen District, Nakorn Pathom Province, and 2) to study behavior decision of the elderly to purchase insurance in Banglen District, Nakorn Pathom Province. Samples of the study were 400 elderly who lived in Banglen District, Nakorn Pathom Province. Questionnaires were used as the tool to this research and the collected data were analyzed by percentage, frequency,mean and standard deviation. According to the research findings, the respondents’ opinions on the marketing mix factors were found at the highest level for human resources and follow by process, product and services, physical evidence, price, distribution channel, and then the lowest lever was marketing promotion. For the behavior decision of buying life insurance of the elderly were identified at the high level. Their reasons for buying life insurance was the highest level, follow by the sources of information, availability for purchasing decision and the lowest level is life insurance patterns.
Description: 56602303 ; หลักสูตรบริหารธุรกิจมหาบัณฑิต -- คันธารัตน์ สามฉิมโฉม
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/187
Appears in Collections:Management Sciences



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.