Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2197
Title: THE ACADEMIC ADMINISTRATION AND THE QUALITY OF STUDENT IN SCHOOL UNDER BANGKOK METROPOLITAN KRUNGTHONTAI GROUP
การบริหารงานวิชาการกับคุณภาพผู้เรียนในโรงเรียนสังกัดกรุงเทพมหานคร กลุ่มกรุงธนใต้
Authors: Supon PORNPENG
สุพล พรเพ็ง
Vorakarn Suksodkitw
วรกาญจน์ สุขสดเขียว
Silpakorn University. Education
Keywords: การบริหารงานวิชาการ
งานวิชาการ
กรุงธนใต้
academic adminstration
academic
Krungthontai
Issue Date:  2
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The purposes of this research were to determine: 1) the academic administration of school under Bangkok Metropolitan Krungthontai Group 2) the quality of student in school under Bangkok Metropolitan Krungthontai Group and 3) the relationship between the academic administration and the quality of student in school under Bangkok Metropolitan Krungthontai Group. The samples were 59 schools under Bangkok Metropolitan Krungthontai Group. The respondents in each school were 2 school director, deputy school director or academic teacher and 2 teachers with the total of 236 respondents. The research instrument was a questionnaire concerning the academic administration based on the Supervisor Unit Department of Education, Bangkok and the quality of student based on standard for Quality Assurance in Basic Education Institutions of National Education Commission. The statistics used for data analysis were the frequencies, percentage, arithmetic mean, standard deviation and Pearson’s Product Moment Correlation coefficient.   The research finding were as follow:    1. The academic administration of school under Bangkok Metropolitan Krungthontai Group, as a whole was at a high level, as an individual aspect were at a highest level in 2 aspects. In order arithmetic mean from maximum to minimum as follows; the management curriculum, the academic planning, the developing innovative media technology and learning resources, the quality assurance in education and academic, the research to improve the quality of education, the learning process management and community participation to improve academic. 2. The quality of student in school under Bangkok Metropolitan Krungthontai Group, as a whole and an individual, were at high level. In order arithmetic mean from maximum to minimum were as follows; standard 2 the students have moral, ethical and desirable values, standard 1 the students are happy and have good aesthetics, standard 6 the students have skills to work, love work, can work with others have good attitude towards the profession, standard 3 the students have skills for self-study and love to learn and develop themselves continuously, standard 4 the students have the ability to think systematically, creative thinking and decide the right solution.  and standard 5 the students have the knowledge and skills required by the curriculum   3. There was a relationship between the academic administration and the quality of student in school under Bangkok Metropolitan Krungthontai Group, overall and individual at .01 level of statistical significance.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทราบ 1) การบริหารงานวิชาการในโรงเรียนสังกัดกรุงเทพมหานคร กลุ่มกรุงธนใต้ 2) คุณภาพผู้เรียนในโรงเรียนสังกัดกรุงเทพมหานคร กลุ่มกรุงธนใต้ 3) ความสัมพันธ์ระหว่าง การบริหารงานวิชาการในโรงเรียนกับคุณภาพผู้เรียนในโรงเรียนสังกัดกรุงเทพมหานคร กลุ่มกรุงธนใต้ กลุ่มตัวอย่าง คือ โรงเรียนสังกัดกรุงเทพมหานคร กรุงเทพมหานคร กลุ่มกรุงธนใต้ จำนวน 59 โรงเรียน ผู้ให้ข้อมูล สถานศึกษาละ 4 คน ประกอบด้วย ผู้อำนวยการสถานศึกษา รองผู้อำนวยการสถานศึกษาหรือครูวิชาการ จำนวน 2 คน และครูผู้สอนจำนวน  2 คน รวมผู้ให้ข้อมูลทั้งสิ้น 236 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามเกี่ยวกับ การบริหารงานวิชาการ ตามขอบข่ายการบริหารงานวิชาการหน่วยศึกษานิเทศก์ สำนักการศึกษา กรุงเทพมหานคร กับคุณภาพผู้เรียนตามมาตรฐานเพื่อการประเมินคุณภาพภายในสถานศึกษาขั้นพื้นฐานของสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน กระทรวงศึกษาธิการ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลคือ ความถี่ ร้อยละ ค่ามัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน        ผลการวิจัยพบว่า         1. การบริหารงานวิชาการโรงเรียนสังกัดกรุงเทพมหานคร กลุ่มกรุงธนใต้ โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณารายด้านพบว่าอยู่ในระดับมากที่สุด 2 ด้าน โดยเรียงค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปหาน้อย ได้ดังนี้    การวัดผลประเมินผลการเรียน ด้านการนิเทศงานวิชาการภายในโรงเรียน และระดับมาก 7 ด้าน โดยเรียงค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปหาน้อย ได้ดังนี้ ด้านการบริหารจัดการหลักสูตรสถานศึกษา ด้านวางแผนงานวิชาการ ด้านการพัฒนาสื่อ นวัตกรรม เทคโนโลยี และแหล่งเรียนรู้ ด้านการประกันคุณภาพการศึกษากับงานวิชาการ  ด้านการวิจัยเพื่อพัฒนาคุณภาพการศึกษา ด้านการบริหารการจัดการเรียนรู้ และด้านการให้ชุมชนมีส่วนร่วมในการเสริมสร้างความเข้มแข็งทางวิชาการ         2. คุณภาพผู้เรียนโรงเรียนสังกัดกรุงเทพมหานคร กลุ่มกรุงธนใต้ โดยภาพรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก โดยเรียงค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปน้อย ได้ดังนี้ มาตรฐานที่ 2 ผู้เรียนมีคุณธรรม จริยธรรมและค่านิยม ที่พึงประสงค์ มาตรฐานที่ 1 ผู้เรียนมีสุขภาวะที่ดีและมีสุนทรีภาพ มาตรฐานที่ 6 ผู้เรียนมีทักษะในการทำงาน รักการทำงาน สามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ และมีเจตคติที่ดีต่ออาชีพสุจริต มาตรฐานที่ 3 ผู้เรียนมีทักษะในแสวงหาความรู้ด้วยตนเอง รักการเรียนรู้ และพัฒนาตนเองอย่างต่อเนื่อง  มาตรฐานที่ 4 ผู้เรียนมีความสามารถในการคิดอย่างเป็นระบบ คิดสร้างสรรค์ ตัดสินใจแก้ปัญหาได้อย่างมีสติ สมเหตุสมผล และมาตรฐานที่ 5 ผู้เรียนมีความรู้และทักษะที่จำเป็นตามหลักสูตร          3. การบริหารงานวิชาการกับคุณภาพผู้เรียนในโรงเรียนสังกัดกรุงเทพมหานคร กลุ่มกรุงธนใต้ โดยภาพรวมและรายด้านมีความสัมพันธ์กันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
Description: Master of Education (M.Ed.)
ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2197
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
56252377.pdf3.13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.