Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2285
Title: | THE DEVELOPMENT OF CREATIVE PROBLEM-SOLVING ABILITY OF NINE GRADE STUDENTS WITH PROBLEM-BASE LEARNING MANAGEMENT IN COMBINATION WITH INFOGRAPHICS การพัฒนาความสามารถในการแก้ปัญหาอย่างสร้างสรรค์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ด้วยการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับสื่ออินโฟกราฟิก |
Authors: | Phanupon SOMOON ภาณุพล โสมูล chanasith Sithsungnoen ชนสิทธิ์ สิทธิ์สูงเนิน Silpakorn University. Education |
Keywords: | เศรษฐกิจพอเพียงและเกษตรทฤษฎีใหม่ ความสามารถในการแก้ปัญหาอย่างสร้างสรรค์ การจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน สื่ออินโฟกราฟิก SELF-SUFFICIENCY ECONOMIC CREATIVE PROBLEM-SOLVING ABILITY PROBLEM-BASE LEARNING INFOGRAPHIC |
Issue Date: | 12 |
Publisher: | Silpakorn University |
Abstract: | This research was Experimental Research with One Group Pretest Posttest Design by the purposes of this research were to : 1) compare the learning outcomes on self-sufficiency economy of the Mattayomsuksa 3 students before and after the participation in the learning management taught by problem-base learning and infographic 2) develop ability of creative solving of the Mattayomsuksa 3 after learning 3) develop ability of creativity in infographic of the Mattayomsuksa 3 after learning management 4) study the opinion of the Mattayomsuksa 3 students on learning management of problem-base learning and infographic
The sample of this research consisted of 39 Mattayomsuksa 3/3 students studying in the second sementer during the academic year 2018 at The Demonstration School of Silpakorn university Amphoemueang Nakhonpathom, Nakhonpathom
The instrument which employed to collect data were: 1) lesson plans on problem-base learning and infographic 2) a learning outcome test on self-sufficiency economy 3) evaluation on ability of creative solving 4) evaluation on creativity of infographic และ 5) a questionnaire on the opinion of students about participation in the learning management taught by infographic. The collect data was analized by mean (x̄) standard deviation (S.D.) t-test dependent and Content Analysis
The finding were as follows:
1. The learning outcomes of student on self-sufficiency economy gained after learning by problem-base learning and infographic was higher than the learning outcomes gained before the participation learning at the level of .05 significance.
2. Ability on creative solving of the Mattayomsuksa 3 students after learning management by problem-base learning and infographic was at the high level.
3. Ability on creativity of infographic of the Mattayomsuksa 3 after learningManagement by problem-base learning and infographic was at the high level
4.The opinion of the Mattayomsuksa 3 students on this learning management was at the highest level การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงทดลอง (Experimental Research) แบบแผนการวิจัยเป็นแบบหนึ่งกลุ่มสอบก่อนและหลังเรียน (One-Group Pretest - Posttest Design) โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เปรียบเทียบผลการเรียนรู้เรื่องทางออกแค่พอเพียง ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ก่อนเรียนและหลังเรียน ด้วยการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับสื่ออินโฟกราฟิก 2) เพื่อศึกษาความสามารถในการแก้ปัญหาอย่างสร้างสรรค์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 หลังเรียนด้วยการจัดการเรียนรู้ 3) เพื่อศึกษาความสามารถในการสร้างสรรค์สื่ออินโฟกราฟิก ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 หลังเรียนการจัดการเรียนรู้ และ 4) ศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้แบบปัญหาเป็นฐานร่วมกับสื่ออินโฟกราฟิก กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยคือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3/3 จำนวน 39 คน ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2561 โรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยศิลปากร อำเภอเมืองนครปฐม จังหวัดนครปฐม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย 1) แผนการจัดการเรียนรู้ที่จัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับสื่ออินโฟกราฟิก 2) แบบทดสอบวัดผลการเรียนรู้ เรื่อง ทางออกแค่พอเพียง 3) ประเมินความสามารถในการแก้ปัญหาอย่างสร้างสรรค์ 4) แบบประเมินความสามารถในการสร้างสรรค์สื่ออินโฟกราฟิก และ 5) แบบสอบถามวัดความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าเฉลี่ย (x̄) ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) การทดสอบค่าทีแบบไม่เป็นอิสระต่อกัน (t-test dependent) และการวิเคราะห์เนื้อหา (Content Analysis) ผลการวิจัยพบว่า 1. ผลการเรียนรู้เรื่อง ทางออกแค่พอเพียง หลังการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับสื่ออินโฟกราฟิก สูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2. ความสามารถในการแก้ปัญหาอย่างสร้างสรรค์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 หลังจากจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับสื่ออินโฟกราฟิก อยู่ในระดับสูง 3. ความสามารถในการสร้างสรรค์สื่ออินโฟกราฟิก ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 หลังจากจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับสื่ออินโฟกราฟิก อยู่ในระดับสูง 4.ความคิดเห็นของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับสื่ออินโฟกราฟิกอยู่ในระดับมากที่สุด |
Description: | Master of Education (M.Ed.) ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม) |
URI: | http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2285 |
Appears in Collections: | Education |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
57263201.pdf | 3.71 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.