Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2294
Title: THE EMOTIONAL INTELLIGENCE AND THE POWER OF SCHOOL ADMINISTRATOR UNDER NONTHABURI PRIMARY EDUCATIONALSERVICE AREA OFFICE 2
ความฉลาดทางอารมณ์กับการใช้อำนาจของผู้บริหารสถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานนทบุรี เขต 2
Authors: Thanyaporn HIRUNTHANAYARASSAMEE
ธัญพร หิรัญธนยรัศมี
VORARKARN SUKSOODKEAY
วรกาญจน์ สุขสดเขียว
Silpakorn University. Education
Keywords: ความฉลาดทางอารมณ์, การใช้อำนาจ
EMOTIONAL INTELLIGENCE/ POWER
Issue Date:  12
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The purposes of this research to determine 1) administrator emotional intelligence under Nonthaburi Primary Educational Service Area Office 2 2) administrator power under the Nonthaburi Primary Educational Service Area Office 2 3) the relationship between  administrator  emotional intelligence and administrator power of school under Nonthaburi Primary Educational Service Area Office 2. The sample were 56 school under Nonthaburi Primary Educational  Service Area Office 2. The respondents in each school were; a school administrator or an acting school administrator and teacher. There were 112 respondents. The research  instrument was a questionnaire about administrator emotional  intelligence  based on Goleman’s concept, and administrator power base on French and Raven’s concept. The statistical analysis were frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation and Pearson’s product moment coefficient. The research found that 1) Administrator emotional intelligence under Nonthaburi Primary Educational Service Area Office 2 were at a high level and each aspect were ranking from the highest to lowest mean:  empathy, self-regulation, self-awareness and with the equal scores for motivation  and  was Social skill. 2) Administrator power under Nonthaburi Primary Educational Service Area office 2 were at a high level in all aspects and each aspect were ranking from the highest to lowest mean:  coercive power, expert power, referent power, reward power, and Legitimate Power 3) The relationship between administrator Emotional intelligence and power under Nonthaburi Primary Education Area office 2 was found at .01 level of statistical significance.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทราบ 1) ความฉลาดทางอารมณ์ของผู้บริหารสถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานนทบุรี เขต 2 2) การใช้อำนาจของผู้บริหารสถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานนทบุรี เขต 2  3) ความสัมพันธ์ของความฉลาดทางอารมณ์ของผู้บริหารกับการใช้อำนาจของผู้บริหารสถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานนทบุรี เขต2 กลุ่มตัวอย่างคือ สถานศึกษาในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานนทบุรี เขต 2 จำนวนโรงเรียน 56 แห่ง เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถามเกี่ยวกับความฉลาดทางอารมณ์กับการใช้อำนาจของผู้บริหารสถานศึกษา สถิติที่ใช้ คือ ความถี่ ร้อยละ มัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์สัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน ผลการวิจัยพบว่า 1. ความฉลาดทางอารมณ์ของผู้บริหารสถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตการศึกษาประถมศึกษานนทบุรี เขต2 ทั้งภาพรวมและรายด้านอยู่ในระดับมากทุกด้านโดยเรียงลำดับค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปหาน้อย คือ การเอาใจเขามาใส่ใจเรา การควบคุมตนเอง การตระหนักรู้ตนเอง และสองอันดับสุดท้ายมีค่ามัชฌิมเลขคณิตเท่ากัน คือ การสร้างแรงจูงใจ และ ทักษะทางสังคม 2. การใช้อำนาจของผู้บริหารสถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานนทบุรี เขต 2 โดยภาพรวมและรายด้าน พบว่าอยู่ในระดับมากทุกด้าน และเรียงลำดับตามค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปน้อย คือ อำนาจการบังคับ อำนาจเชี่ยวชาญ อำนาจอ้างอิง อำนาจการให้รางวัล  และ อำนาจตามกฎหมาย 3. ความฉลาดทางอารมณ์และการใช้อำนาจของผู้บริหารสถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานนทบุรี เขต 2 โดยภาพรวมและรายด้านมีความสัมพันธ์กันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
Description: Master of Education (M.Ed.)
ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2294
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
58252322.pdf3.55 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.