Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2634
Title: LEADER  BEHAVIOR  OF ADMINISTRATORS  OF  SAIYOKNOIWITTAYA  SCHOOL,  KANCHANABURI PROVINCE
พฤติกรรมผู้นำของผู้บริหารโรงเรียนไทรโยคน้อยวิทยา จังหวัดกาญจนบุรี
Authors: Nidchanan SRIWALEERAT
ณิชนันทน์ ศรีวลีรัตน์
Prasert Intarak
ประเสริฐ อินทร์รักษ์
Silpakorn University. Education
Keywords: พฤติกรรมผู้นำของผู้บริหาร
LEADER BEHAVIOR OF SCHOOL ADMINISTRATORS
Issue Date:  12
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The purposes of this research were to find 1) leader behavior of administrators of Saiyoknoiwittaya school and 2) the development guidelines for leader behavior of Saiyoknoiwittaya school. The population were 30 personnel’s  from Saiyoknoiwittaya school. The instrument used in this research were a questionnaire and focuses group discussion form and structured interview regarding leader behavior of administrators according to the concept of Daniel E. Griffith. The statistic used in the research were frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation, and content analysis. The findings of this research were as follows: 1. Leader behavior of school administrators of school overall and individually, was found at a high level: ranking from the highest mean to the lowest mean as follow: the school administrator as a coordinator, the school administrator as effective speaker, the school administrator as  recognizer , the school administrator as improver, the school administrator as a social man, the school administrator as an initiator, and the school administrator as  a helper. 2. The development guidelines for leader behavior of Saiyoknoiwittaya school in 3 aspects: 1) the school administrator persuade other people that motivating people to work communicating correctly and clearly, 2) the school administrator as recognizer who  encouraging the participants to  create and to respect others and give a rewards when they  work successfully, 3) the school administrator as supporter who care and supporting colleagues to be successful in both work and personal life by look after welfare with  care as well as help to take care of health and safety at work.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทราบ 1) พฤติกรรมผู้นำของผู้บริหาร โรงเรียนไทรโยคน้อยวิทยา จังหวัดกาญจนบุรี  2) แนวทางการพัฒนาพฤติกรรมผู้นำของผู้บริหาร โรงเรียนไทรโยคน้อยวิทยา  จังหวัดกาญจนบุรี ประชากรที่ใช้ในการวิจัยคือ บุคลากรโรงเรียนไทรโยคน้อยวิทยา จำนวน 30 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามและแบบบันทึกการสนทนากลุ่ม เกี่ยวกับพฤติกรรมผู้นำของผู้บริหารโรงเรียนตามแนวคิดของกริฟฟิทส์ (Griffth) สถิติที่ใช้ คือ ความถี่ ร้อยละ มัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า 1. พฤติกรรมผู้นำของผู้บริหาร โรงเรียนไทรโยคน้อยวิทยา โดยภาพรวมและรายด้านอยู่ในระดับมากเรียงลำดับค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปน้อยดังนี้ พฤติกรรมผู้นำในฐานะผู้ประสานงาน ผู้นำในฐานะผู้โน้มน้าวจิตใจ ผู้นำในฐานะผู้ให้การยอมรับนับถือ ผู้นำในฐานะผู้รู้จักปรับปรุงแก้ไข ผู้นำในฐานะผู้เข้าสังคมได้ดี ผู้นำในฐานะผู้มีความคิดริเริ่ม และผู้นำในฐานะผู้ให้ความช่วยเหลือ 2. แนวทางการพัฒนาพฤติกรรมผู้นำของผู้บริหารโรงเรียนไทรโยคน้อยวิทยา มี 3 แนวทาง คือ 1) ด้านพฤติกรรมผู้นำในฐานะผู้โน้มน้าวจิตใจ แนวทางการพัฒนาที่เหมาะสม คือ การพูดจูงใจให้ผู้ร่วมงานปฏิบัติงานด้วยความร่วมมือร่วมใจและประสานสัมพันธ์กัน โดยใช้ความสามารถในการใช้ภาษาสื่อสาร อย่างถูกต้องและชัดเจน 2) ในด้านพฤติกรรมผู้นำในฐานะผู้ในการยอมรับนับถือ แนวทางการพัฒนาที่เหมาะสม คือ การการสนับสนุนให้ผู้ร่วมงานเกิดความคิดริเริ่มสร้างสรรค์และยอมรับนับถือผู้อื่น ยอมรับเกี่ยวกับความสามารถของผู้ร่วมงานแต่ละคน รู้จักนำเอาศักยภาพที่แฝงอยู่ในตัวแต่ละคนมาใช้ให้เป็นประโยชน์ให้กำลังใจ  ให้โอกาส ยกย่องชมเชยเมื่อผู้ร่วมงานทำงานสำเร็จ  3)  ด้านพฤติกรรมผู้นำในฐานะผู้ให้การช่วยเหลือ แนวทางการพัฒนาที่เหมาะสม คือ การแสดงออกถึงความห่วงใยดูแล เป็นที่ปรึกษาให้กับผู้ร่วมงาน รวมทั้งช่วยเหลือและสนับสนุนผู้ร่วมงานให้ประสบความสำเร็จทั้งด้านการทำงานและชีวิตส่วนตัว ดูแลสวัสดิการด้วยความเอาใจ
Description: Master of Education (M.Ed.)
ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2634
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
58252320.pdf2.88 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.