Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2653
Title: Learning organization of Dipangkornwittayapat (Taweewattana) Under Royal Patronage School 
การเป็นองค์การแห่งการเรียนรู้ของโรงเรียนทีปังกรวิทยาพัฒน์ (ทวีวัฒนา) ในพระราชูปถัมภ์ฯ
Authors: Apichate BOONSRI
อภิเชษฐ์ บุญศรี
Sakdipan Tonwimonrat
ศักดิพันธ์ ตันวิมลรัตน์
Silpakorn University. Education
Keywords: การเป็นองค์การแห่งการเรียนรู้
Learning Organization
Learning Organization
Issue Date:  12
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The purposes of this study were to find 1) the learning organization of Dipangkornwittayapat (Taweewattana) Under Royal Patronage School 2) the differences of learning organization in terms of age range, education level and the position of the respondents and 3) approaches in learning organization for the development of this school. The sample were administrators, teachers and education personnel of Dipangkornwittayapat (Taweewattana) Under Royal Patronage School, a total of 86 respondents. The instrument used in the study was a questionnaire. The statistical used were percentage, arithmetic mean, standard deviation, independent samplet -test, F-Test One-Way ANOVA and content analysis. The findings of this research revealed that; 1. The learning organization of Dipangkornwittayapat (Taweewattana) Under Royal Patronage School was to a high level in overall and each aspect. 2. The learning organization in terms of age range and the position were not different. the term of education level not difference in overall. To consider each aspect. the personal mastery was significantly different at the level of .05. 3. Approaches in learning organization development of  Dipangkornwittayapat (Taweewattana) Under Royal Patronage School consisted of decision making ; team learning and develop learning management; giving all personnel and students the opportunity to share opinions and share vision; developing professional practices together as a team and applying new knowledge or methods to develop the school.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทราบ 1) การเป็นองค์การแห่งการเรียนรู้ของโรงเรียนทีปังกรวิทยาพัฒน์ (ทวีวัฒนา) ในพระราชูปถัมภ์ฯ 2) ความแตกต่างของการเป็นองค์การแห่งการเรียนรู้ของโรงเรียนทีปังกรวิทยาพัฒน์ (ทวีวัฒนา) ในพระราชูปถัมภ์ฯ จำแนกตามกลุ่มอายุ ระดับการศึกษาสูงสุด และตำแหน่งหน้าที่ และ 3) แนวทางในการพัฒนาการเป็นองค์การแห่งการเรียนรู้ของโรงเรียนทีปังกรวิทยาพัฒน์ (ทวีวัฒนา) ในพระราชูปถัมภ์ฯ กลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้บริหาร ครู และบุคลากรทางการศึกษาของโรงเรียนทีปังกรวิทยาพัฒน์ (ทวีวัฒนา) ในพระราชูปถัมภ์ฯ ทั้งหมด 86 คน เครื่องมือที่ใช้ คือ แบบสอบถาม สถิติที่ใช้ คือ ร้อยละ, ค่ามัชฌิมเลขคณิต, ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน, การทดสอบสถิติ t -test  การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว และการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า 1. การเป็นองค์การแห่งการเรียนรู้ของโรงเรียนทีปังกรวิทยาพัฒน์(ทวีวัฒนา)ในพระราชูปถัมภ์ฯ ในภาพรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก 2. การเป็นองค์การแห่งการเรียนรู้จำแนกตามกลุ่มอายุและตำแหน่งหน้าที่ไม่แตกต่างกัน  ส่วนระดับการศึกษาสูงสุดในภาพรวมไม่แตกต่างกัน แต่เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า ด้านความสามารถของบุคคลมีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05  3. โรงเรียนทีปังกรวิทยาพัฒน์ (ทวีวัฒนา) ในพระราชูปถัมภ์ฯ ควรมีแนวทางการพัฒนาองค์การแห่งการเรียนรู้ประกอบด้วยบุคลากรทุกคนมีส่วนร่วมในการตัดสินใจ เรียนรู้เป็นทีมและพัฒนาการจัดการเรียนรู้ บุคลากรและนักเรียนควรแลกเปลี่ยนความคิดและสร้างวิสัยทัศน์ร่วม พัฒนาแนวทางการปฏิบัติงานเป็นทีมอย่างมืออาชีพ และนำความรู้หรือวิธีการปฏิบัติงานแบบใหม่มาใช้ในการพัฒนาโรงเรียน
Description: Master of Education (M.Ed.)
ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2653
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
58252393.pdf3.2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.