Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2674
Title: Effects of Task-Based Learning on Development of Grade 12 Students' Communicative English Writing Skills
ผลของการจัดการเรียนรู้แบบเน้นภาระงานเพื่อพัฒนาทักษะการเขียนภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6
Authors: Artit PEACHAREE
อาทิตย์ เพชรี
Soranabordin Prasansaph
สรณบดินทร์ ประสารทรัพย์
Silpakorn University. Education
Keywords: การจัดการเรียนรู้แบบเน้นภาระงาน
การเขียนภาษาอังกฤษ
การเขียนภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสาร
Task-based Learning
English Writing
Communicative English Writing
Issue Date:  12
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The objectives of this research were: 1) to construct and test the efficiency of task-based learning program to develop the students’ communicative English writing skills; 2) to compare students’ communicative English writing skills before and after the courses; 3) to analyze the students’ satisfaction toward the task-based learning program after implementation. The samples selected by a simple random sampling technique were 40 students of Grade 12 level at Triam Udom Suksa Pattanakarn Nonthaburi School. The research instruments used for this experiment consisted of: 1) task-based learning program focusing on communicative English writing; 2) communicative English writing skill test; 3) a questionnaire asking the subjects’ satisfaction toward the task-based learning program. The data was analyzed to find the mean, standard deviation, and t-test on dependent variables.  The results of the study revealed that:  1) The efficiency score of task-based learning program was 80.11/82.44 level, which was higher than the expected criterion;  2) students’ communicative English writing skills after studying through the task-based learning program were significantly higher at the .01 level; and  3) the students’ satisfaction toward the task-based learning program was at the high level.  
การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาและหาประสิทธิภาพของการจัดการเรียนรู้แบบเน้นภาระงานเพื่อพัฒนาทักษะการเขียนภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 80/80 2) เปรียบเทียบทักษะการเขียนภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารก่อนและหลังเรียนด้วยการจัดการเรียนรู้แบบเน้นภาระงานเพื่อพัฒนาทักษะการเขียนภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสาร 3) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้แบบเน้นภาระงานเพื่อพัฒนาทักษะการเขียนภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสาร กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนเตรียมอุดมศึกษาพัฒนาการ นนทบุรี จำนวน 40 คน โดยใช้เทคนิคการสุ่มอย่างง่าย เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) ชุดการจัดการเรียนรู้แบบเน้นภาระงานเพื่อพัฒนาทักษะการเขียนภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสาร 2) แบบทดสอบวัดทักษะการเขียนภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสาร 3) แบบสอบถามความพึงพอใจที่มีต่อการจัดการเรียนรู้แบบเน้นภาระงาน วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติพื้นฐาน ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติทดสอบ t-test แบบไม่เป็นอิสระต่อกัน  ผลการวิจัยพบว่า  1) ประสิทธิภาพของการจัดการเรียนรู้แบบเน้นภาระงานเพื่อพัฒนาทักษะการเขียนภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสาร มีค่าประสิทธิภาพเท่ากับ 80.11/82.44 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ที่กำหนด  2) ทักษะการเขียนภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารของนักเรียนหลังเรียนด้วยการจัดการเรียนรู้แบบเน้นภาระงาน สูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01  3) นักเรียนมีความพึงพอใจต่อการจัดการเรียนรู้แบบเน้นภาระงานในระดับมาก 
Description: Master of Education (M.Ed.)
ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2674
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
58254316.pdf23.06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.