Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3136
Title: Conceptual Metaphors in Entertainment News on Online Newspaper
มโนอุปลักษณ์ในข่าวบันเทิงบนเว็บไซต์หนังสือพิมพ์ออนไลน์
Authors: Thanapat KAEWPRADITBHORN
ธนณ์พรรศดิ์ แก้วประดิษฐ์พร
SOMCHAI SUMNIENGNGAM
สมชาย สำเนียงงาม
Silpakorn University. Arts
Keywords: อุปลักษณ์
มโนอุปลักษณ์
ข่าวบันเทิง
หนังสือพิมพ์ออนไลน์
วงการบันเทิง
metaphors
conceptual metaphors
entertainment news
online newspaper
entertainment industry
entertainment business
Issue Date:  18
Publisher: Silpakorn University
Abstract: This research aims to study the reporting pattern and content of the entertainment news on online newspaper, conceptual metaphors in entertainment news on online newspaper using cognitive linguistic approach proposed by Lakoff and Johnson (1980) and functions of metaphors in entertainment news on online newspapers using Goatly’s functions of metaphors concept (2011). Data are collected from entertainment news of five Thai online newspapers websites: Khaosod, Thairath, Manager, Matichon, and Dailynews, from January 1, 2017 to December 31, 2017, totaling 5,428 pieces. The result of this study shows that entertainment news on online newspaper consists of two reporting patterns – news reporting and column such as entertainment gossip column, interview column, review column and special column. Meanwhile, the content can be divided into three main types - entertainer’s personal matter, entertainment working and entertainment business. It is found that metaphorical expressions from nine source domains were used comprising food, journey, fighting, education, competition, family, universe, supernatural and products. Conceptual metaphors that reflect the thinking system of language users in entertainment news consist of fifteen conceptual metaphors about entertainer’s personal matter: ENTERTAINER’S LIFE IS JOURNEY, ENTERTAINER’S LIFE IS FIGHTING, ENTERTAINER’S LIFE IS EDUCATION, ENTERTAINER’S LIFE IS STAR, ENTERTIANER’S APPEARANCE IS FOOD, ENTERTIANER’S APPEARANCE IS SUPERNATURAL, ENTERTIANER’S APPEARANCE IS PRODUCT, RELATIONSHIP WITH LOVER IS FOOD, RELATIONSHIP WITH LOVER IS JOURNEY, RELATIONSHIP WITH LOVER IS FIGHTING, RELATIONSHIP WITH LOVER IS EDUCATION, RELATIONSHIP WITH DISPUTANT IS FIGHTING, RELATIONSHIP WITH AUDIENCE IS FIGHTING, RELATIONSHIP WITH AUDIENCE IS FAMILY, and RELATIONSHIP WITH AFFILIATION IS FIGHTING; six conceptual metaphors about entertainment working: ENTERTAINMENT WORK IS PRODUCING AND SERVING FOOD, ENTERTAINMENT WORK IS JOURNEY, ENTERTAINMENT WORK IS FIGHTING, ENTERTAINMENT WORK IS EDUCATION, ENTERTAINMENT WORK IS COMPETITION, and ENTERTAINMENT WORK IS SUPERNATURAL; and six conceptual metaphors about entertainment business: ENTERTAINMENT BUSINESS IS PRODUCING AND SERVING FOOD, ENTERTAINMENT BUSINESS IS JOURNEY, ENTERTAINMENT BUSINESS IS FIGHTING, ENTERTAINMENT BUSINESS IS EDUCATION, ENTERTAINMENT BUSINESS IS COMPETITION, and ENTERTAINMENT BUSINESS IS UNIVERSE. In terms of function, the study indicates that the metaphors in entertainment news on online newspapers have three functions - Ideational function (explanation of the happenings in entertainment industry and ideology of people who use the metaphors), interpersonal function (hyperbole for grabbing the attention, avoiding words that cause negative feelings and cultivating intimacy) and textual function (making the text organized in terms of cohesiveness and informativeness)
งานวิจัยเรื่องนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษารูปแบบและเนื้อหาข่าวบันเทิง มโนอุปลักษณ์ในข่าวบันเทิง ตามแนวคิดภาษาศาสตร์ปริชานของเลคอฟและจอห์นสัน (Lakoff and Johnson, 1980) และหน้าที่ของอุปลักษณ์ในข่าวบันเทิง ตามแนวคิดของโกทลี (Goatly, 2011) โดยเก็บข้อมูลข่าวบันเทิงจากเว็บไซต์หนังสือพิมพ์ออนไลน์ 5 เว็บไซต์ ได้แก่ ข่าวสดออนไลน์ ไทยรัฐออนไลน์ ผู้จัดการออนไลน์ มติชนออนไลน์ และเดลินิวส์ออนไลน์ ตั้งแต่วันที่ 1 มกราคม พ.ศ. 2560 ถึงวันที่ 31 ธันวาคม พ.ศ. 2560 รวมทั้งสิ้น 5,428 ข่าว ผลการศึกษาพบว่าการนำเสนอข่าวบันเทิงแบ่งเป็น 2 รูปแบบ คือ รูปแบบรายงานข่าว ได้แก่ รายงานข่าวยาว และรายงานข่าวสั้น และ รูปแบบคอลัมน์ ได้แก่ คอลัมน์ซุบซิบบันเทิง คอลัมน์สัมภาษณ์ คอลัมน์วิจารณ์ และ คอลัมน์พิเศษ โดยมีเนื้อหาแบ่งเป็น 3 เรื่องหลัก คือ เรื่องส่วนตัวของบุคคลในวงการบันเทิง เรื่องการทำงานบันเทิง และเรื่องธุรกิจบันเทิง ผลการศึกษาอุปลักษณ์ในข่าวบันเทิง พบว่า มีการใช้ถ้อยคำอุปลักษณ์จาก 9 วงความหมายต้นทางเป็นแบบเปรียบคือ อุปลักษณ์อาหาร อุปลักษณ์การเดินทาง อุปลักษณ์การต่อสู้ อุปลักษณ์การศึกษา อุปลักษณ์การแข่งขัน อุปลักษณ์ครอบครัว อุปลักษณ์จักรวาล อุปลักษณ์เรื่องเหนือธรรมชาติ และอุปลักษณ์สินค้า แสดงให้เห็นมโนอุปลักษณ์ที่สะท้อนระบบความคิดของผู้ใช้ภาษาในข่าวบันเทิงเกี่ยวกับเรื่องส่วนตัวของบุคคลในวงการบันเทิง 15 มโนอุปลักษณ์ ได้แก่ [ชีวิตของบุคคลในวงการบันเทิง คือ การเดินทาง] [ชีวิตของบุคคลในวงการบันเทิง คือ การต่อสู้] [ชีวิตของบุคคลในวงการบันเทิง คือ การศึกษา] [ชีวิตของบุคคลในวงการบันเทิง คือ ดวงดาว] [รูปลักษณ์ของบุคคลในวงการบันเทิง คือ อาหาร] [รูปลักษณ์ของบุคคลในวงการบันเทิง คือ เรื่องเหนือธรรมชาติ] [รูปลักษณ์ของบุคคลในวงการบันเทิง คือ สินค้า] [ความสัมพันธ์กับคู่รัก คือ อาหาร] [ความสัมพันธ์กับคู่รัก คือ การเดินทาง]  [ความสัมพันธ์กับคู่รัก คือ การต่อสู้] [ความสัมพันธ์กับคู่รัก คือ การศึกษา] [ความสัมพันธ์กับคู่กรณี คือ การต่อสู้] [ความสัมพันธ์กับผู้ชม คือ การต่อสู้] [ความสัมพันธ์กับผู้ชม คือ ครอบครัว] และ [ความสัมพันธ์กับต้นสังกัด คือ ครอบครัว] เกี่ยวกับเรื่องการทำงานบันเทิง 6 มโนอุปลักษณ์ คือ [การทำงานบันเทิง คือ การผลิตและให้บริการอาหาร] [การทำงานบันเทิง คือ การเดินทาง] [การทำงานบันเทิง คือ การต่อสู้] [การทำงานบันเทิง คือ การศึกษา] [การทำงานบันเทิง คือ การแข่งขัน] และ [การทำงานบันเทิง คือ เรื่องเหนือธรรมชาติ] และ เกี่ยวกับเรื่องธุรกิจบันเทิง 6 มโนอุปลักษณ์ คือ [ธุรกิจบันเทิง คือ การผลิตและให้บริการอาหาร] [ธุรกิจบันเทิง คือ การเดินทาง] [ธุรกิจบันเทิง คือ การต่อสู้] [ธุรกิจบันเทิง คือ การศึกษา] [ธุรกิจบันเทิง คือ การแข่งขัน] และ [ธุรกิจบันเทิง คือ จักรวาล] ผลการศึกษาหน้าที่ของอุปลักษณ์ในข่าวบันเทิงบนเว็บไซต์หนังสือพิมพ์ออนไลน์ พบว่า อุปลักษณ์ทำหน้าที่ 3 ด้าน คือ หน้าที่ด้านการถ่ายทอดความคิด โดยอธิบายความเรื่องราวหรือสิ่งที่เกิดขึ้นในวงการบันเทิงและกำหนดความคิดของคนในสังคมที่ใช้อุปลักษณ์ หน้าที่ด้านบุคคลสัมพันธ์ ในการกล่าวเกินจริงเพื่อดึงดูดความสนใจของผู้อ่าน เลี่ยงการใช้ถ้อยคำที่ทำให้เกิดความรู้สึกทางลบ และแสดงความสนิทสนม และหน้าที่ด้านการเรียบเรียงความ ช่วยให้เนื้อหาข่าวมีความเป็นเอกภาพและมีความสัมพันธ์กัน รวมถึงเป็นการใช้คำน้อยแต่สื่อความมาก
Description: Master of Arts (M.A.)
อักษรศาสตรมหาบัณฑิต (อ.ม.)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3136
Appears in Collections:Arts

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
59208302.pdf7.35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.