Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3261
Title: THE DEVELOPMENT OF CRITICAL READING ABILITY AND TEAMWORK OF MATTHAYOMSUKSA 4 STUDENTSBY ORGANIZING LEARNING ACTIVITIES USING SQP2RS STRATEGY
การพัฒนาความสามารถในการอ่านอย่างมีวิจารณญาณและการทำงานเป็นทีมของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โดยการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ตามกลวิธี SQP2RS
Authors: Thanawit KAWINTHANACHAROEN
ธนวิทย์ กวินธนเจริญ
Atikamas Makjui
อธิกมาส มากจุ้ย
Silpakorn University. Education
Keywords: ความสามารถในการอ่านอย่างมีวิจารณญาณ
การทำงานเป็นทีม
SQP2RS
CRITICAL READING ABILITY
TEAMWORK
SQP2RS STRATEGY
Issue Date:  18
Publisher: Silpakorn University
Abstract:           The objectives of this research were 1) to compare critical reading ability of Matthayomsuksa 4 students before and after implementation of the SQP2RS strategy, 2) to study teamwork ability of Matthayomsuksa 4 students after implementation of the SQP2RS strategy, and 3) to study opinions of Matthayomsuksa 4 students towards learning the SQP2RS Strategy. The sample consisted of 40 students from Matthayomsuksa 4/6, Protpittayapayat School, Ladkrabang, Bangkok, The Secondary Educational Service Area 2, first semester, academic year 2020, and using simple random sampling technique with a classroom unit. This research was pre - experimental with one group pre-test post-test design. The research instruments used were: 1) critical reading ability lesson plans using SQP2RS strategy, 2) critical reading ability test, 3) team work ability evaluation form, and 4) questionnaire for student’s opinion towards learning the SQP2RS Strategy. The data were analyzed by mean, standard deviation of items and t-test dependent. The research findings were as follows: 1) The critical reading ability of Matthayomsuksa 4 students after using SQP2RS Strategy was significantly higher than before at the .50 level. 2) The teamwork ability of Matthayomsuksa 4 students after using SQP2RS Strategy were rated at a good level. 3) The opinions of Matthayomsuksa 4 students towards learning the SQP2RS Strategy were rated at a highest level.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อเปรียบเทียบความสามารถในการอ่านอย่างมีวิจารณญาณของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ก่อนและหลังการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ตามกลวิธี SQP2RS 2) เพื่อศึกษาความสามารถในการทำงานเป็นทีมของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 หลังการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ตามกลวิธี SQP2RS และ 3) เพื่อศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ที่มีต่อการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ตามกลวิธี SQP2RS กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4/6 โรงเรียนพรตพิทยพยัต เขตลาดกระบัง กรุงเทพฯ สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาเขต 2 ที่กำลังศึกษาภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2563 จำนวน 40 คน ที่ได้มาจากการสุ่มอย่างง่าย (Simple Random Sampling) โดยใช้ห้องเรียนเป็นหน่วยสุ่ม ด้วยวิธีจับสลากใช้แบบแผนการวิจัยพื้นฐานแบบกลุ่มเดียวสอบก่อนและหลังเรียน (One Group Pretest-Posttest Design) เครื่องมือในการวิจัย ประกอบด้วย 1) แผนการจัดการเรียนรู้  เรื่องการอ่านอย่างมีวิจารณญาณด้วยการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ตามกลวิธี SQP2RS 2) แบบทดสอบวัดความสามารถในการอ่านอย่างมีวิจารณญาณ 3) แบบประเมินความสามารถในการทำงานเป็นทีม และ 4) แบบสอบถามความคิดเห็นของนักเรียนต่อการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ตามกลวิธี SQP2RS วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าทีแบบไม่เป็นอิสระต่อกัน (t-test for Dependent) ผลการวิจัย พบว่า 1) ความสามารถในการอ่านอย่างมีวิจารณญาณของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 หลังการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ตามกลวิธี SQP2RS สูงกว่าก่อนการจัดกิจกรรมการเรียนรู้อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2) ความสามารถในการทำงานเป็นทีมของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4หลังการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ตามกลวิธี SQP2RS อยู่ในระดับดี 3) ความคิดเห็นของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 หลังการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ตามกลวิธี SQP2RS อยู่ในระดับเห็นด้วยมากที่สุด
Description: Master of Education (M.Ed.)
ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3261
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
59255305.pdf6.56 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.