Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3285
Title: THE PERSONNEL DIVERSITY MANAGEMENT IN SECONDARY SCHOOL
การจัดการความหลากหลายของบุคลากรในโรงเรียนมัธยมศึกษา
Authors: Phattanakorn PHANTASOOT
พัฒนกร ปานฑสูตร
Mattana Wangthanomsak
มัทนา วังถนอมศักดิ์
Silpakorn University. Education
Keywords: ความหลากหลาย
การจัดการความหลากหลาย
บุคลากรในโรงเรียน
DIVERSITY
DIVERSITY MANAGEMENT
PERSONNEL IN SCHOOL
Issue Date:  18
Publisher: Silpakorn University
Abstract:   The purposes of this research were 1) to identify the personnel diversity management in secondary school, and 2) to verify the factors of the personnel diversity management in secondary school. The research populations consisted of 2,358 schools under secondary the Office of the Basic Education Commission, Ministry of Education. The samples were 97 secondary schools. The sample size was determined based on Yamane’s Sample Size Table. The sample was obtained from stratified random sampling. There were 388 respondents including school directors, deputy directors of human resources, heads of department, and teachers. The research instruments were the semi-structured interview, the opinionnaire, and the questionnaire of verify the research findings. The statistics used to analyze the data were frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation, exploratory factor analysis, and content analysis. The findings of this study were as follows: 1. The personnel diversity management in secondary school consisted of 5 factors: 1) Enhancing collaboration competencies, 2) Developing a staffing process, 3) Creating positive attitude, 4) Creating opportunities and equality, and 5) Building an organizational culture of teamwork. The total variance explained by five components is 58.266 percent. 2. The factors of personnel diversity management in secondary school were verified to meet with accuracy standards, propriety standards, feasibility standards, and utility standards.
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อทราบองค์ประกอบการจัดการความหลากหลายของ บุคลากรในโรงเรียนมัธยมศึกษา 2) เพื่อทราบผลการยืนยันองค์ประกอบการจัดการความหลากหลาย ของบุคลากรในโรงเรียนมัธยมศึกษา ประชากรของการวิจัย คือ โรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา สำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน กระทรวงศึกษาธิการ จำนวน 2,358 โรงเรียน กลุ่มตัวอย่างของการวิจัย คือ โรงเรียนมัธยมศึกษาจำนวน 97 โรงเรียน การกำหนดขนาดกลุ่มตัวอย่างโดยใช้ตารางประมาณการขนาดกลุ่มตัวอย่างของทาโร ยามาเน่ ใช้วิธีการเลือกกลุ่มตัวอย่างด้วยการสุ่มแบบแบ่งประเภท ผู้ให้ข้อมูล คือ ผู้อำนวยการโรงเรียน รองผู้อำนวยการฝ่ายบริหารงานบุคคล หัวหน้ากลุ่มสาระการเรียนรู้ และครูผู้สอน รวม 388 คน เครื่องมือวิจัย คือ แบบสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้าง แบบสอบถามความคิดเห็น และแบบสอบถาม เพื่อยืนยันผลการวิจัย สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ความถี่ ร้อยละ มัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงสำรวจ และการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า 1. การจัดการความหลากหลายของบุคลากรในโรงเรียนมัธยมศึกษา ประกอบด้วย 5 องค์ประกอบ คือ 1) การส่งเสริมศักยภาพในการปฏิบัติงานร่วมกัน 2) การพัฒนากระบวนการ จัดการงานบุคคล 3) การเสริมสร้างทัศนคติเชิงบวก 4) การสร้างโอกาสและความเสมอภาค และ 5) การสร้างวัฒนธรรมองค์กรในการทำงานเป็นทีม ทุกองค์ประกอบสามารถอธิบายร่วมกันได้ร้อยละ 58.266 2. ผลการยืนยันการจัดการความหลากหลายของบุคลากรในโรงเรียนมัธยมศึกษา พบว่า มีความถูกต้อง เหมาะสม เป็นไปได้ และเป็นประโยชน์
Description: Doctor of Philosophy (Ph.D.)
ปรัชญาดุษฎีบัณฑิต (ปร.ด.)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3285
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
60252909.pdf5.24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.