Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3526
Title: EFFECTS OF SOCAIL STUDIES LEARNING MANAGEMENT USING THE PREDICT – OBSERVE – EXPLAIN STRATEGIES ON LEARNING ACHIEVEMENT AND CURIOSITY OF UPPER SECONDARY SCHOOL STUDENTS
ผลการจัดการเรียนรู้สังคมศึกษาโดยใช้กลวิธีทำนาย สังเกต อธิบายที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและความใฝ่รู้ของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย
Authors: Pawaris WONGSUWAN
ปวริศร์ วงศ์สุวรรณ
Chairat Tosila
ชัยรัตน์ โตศิลา
Silpakorn University. Education
Keywords: กลวิธีทำนาย สังเกต อธิบาย
ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนสังคมศึกษา
ความใฝ่รู้
THE PREDICT – OBSERVE – EXPLAIN STRATEGIES
LEARNING ACHIEVEMENT IN SOCIAL STUDIES
CURIOSITY
Issue Date:  26
Publisher: Silpakorn University
Abstract:   The purposes of this research were to 1) compare the academic achievement on social studies of the upper secondary school students before and after learning management by using POE strategies. 2) study curiosity of high school students who received social studies learning management by using POE strategies. and 3) compare curiosity of students the upper secondary before and after received the learning management by using POE strategies. The sample consisted of the 40 students Mathayomsuksa 5/4 semester 2 academic year 2020 at Suksanareewittaya School Bangkok and The Bangkok Secondary Education Service Area Office, District 1. The instruments used for this study included 1) Unit plan of social studies by using POE strategies, 2) pre-test and post-test achievement test for learning social studies.and 3) curiosity scale test. The statistics used to analyze the data were mean (x̄), standard and deviation (S.D.), and Independent T-test. The research findings were summarized as follows: 1. The learning achievement of social studies of Mathayomsuksa 5 students who had learnt social studies by using POE strategies was significantly higher than before applying the strategies at the .05 level 2. The curiosity of Mathayomsuksa 5 students who had learnt social studies by using POE strategies at the high level 3. The curiosity of Mathayomsuksa 5 students who had learnt social studies by using POE strategies was significantly higher than before applying the strategies at the .05 level
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1. เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนสังคมศึกษาของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลายก่อนและหลังได้รับการจัดการเรียนรู้สังคมศึกษาโดยใช้กลวิธีทำนาย สังเกต อธิบาย 2. ศึกษาความใฝ่รู้ของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลายที่ได้รับการจัด การเรียนรู้สังคมศึกษาโดยใช้กลวิธีทำนาย สังเกต อธิบาย 3. เปรียบเทียบความใฝ่รู้ของนักเรียน ระดับมัธยมศึกษาตอนปลายก่อนและหลังได้รับการจัดการเรียนรู้สังคมศึกษาโดยใช้กลวิธีทำนาย สังเกต อธิบาย กลุ่มตัวอย่างในการวิจัยครั้งนี้ คือนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5/4 จำนวน 40 คน ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2563 โรงเรียนศึกษานารีวิทยา กรุงเทพมหานคร สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1 เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ (1) แผนหน่วยการจัด การเรียนรู้สังคมศึกษาโดยใช้กลวิธีทำนาย สังเกต อธิบาย (2) แบบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาสังคมศึกษา และ (3) แบบวัดความใฝ่รู้ สถิติที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ค่าเฉลี่ย (x̄) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และการทดสอบค่าทีแบบไม่เป็นอิสระต่อกัน ผลการวิจัยพบว่า 1. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนสังคมศึกษาของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ที่ได้รับ การจัดการเรียนรู้สังคมศึกษาโดยใช้กลวิธีทำนาย สังเกต อธิบาย หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2. ความใฝ่รู้ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ที่ได้รับการจัดการเรียนรู้สังคมศึกษา โดยใช้กลวิธีทำนาย สังเกต อธิบายอยู่ในระดับมาก 3. ความใฝ่รู้ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ที่ได้รับการจัดการเรียนรู้สังคมศึกษา โดยใช้กลวิธีทำนาย สังเกต อธิบาย หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
Description: Master of Education (M.Ed.)
ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3526
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
59263303.pdf2.99 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.