Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3545
Title: STRATEGIC MANAGEMENT AND  HUMAN RESOURCE DEVELOPMENT OF PRIVATE SCHOOL IN RATCHABURI PROVINCE
การบริหารเชิงกลยุทธ์กับการพัฒนาทรัพยากรมนุษย์ของโรงเรียนเอกชนในจังหวัดราชบุรี
Authors: Sakuntala RATTANAPAIBOONWATTANA
สกุนตลา รัตนไพบูลย์วัฒนา
Saisuda Tiacharoen
สายสุดา เตียเจริญ
Silpakorn University. Education
Keywords: การบริหารเชิงกลยุทธ์
การพัฒนาทรัพยากรมนุษย์
Strategic Management
human resource development
Issue Date:  26
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The purposes of this research is to find out 1) the strategic management of pivate schools in ratchaburi province. , 2) human resource development of private schools in ratchaburi province. , 3) relationship between strategic management and human resource development of private schools in ratchaburi province.  this research  were a descriptive research. the research sample was 28 private schools in ratchaburi province. the key performants in each school were 2 consisting of licensee or director or deputy director and 2 teachers totally 112 the researcher instrument was questionnaires about strategic management , based on Wheelen  and other concept and human resource development based on Desimone , Werner and Harris concept. the statistics used to analyze the data were frequency , percentage , arithmetic mean. standard deviation and pearson's correlation coefficient. The results showed that 1. Strategic management of private schools in ratchaburi province in overall was at high level , considering by aspects has found at high level in all aspects.sorted according to the arithmetic mean from descending as follows : scanning the environment , strategic formulation , evaluation and control and strategy implementation. 2. The overall human resource development of private schools in ratchaburi province was at high level , considering by aspect found at a high level in all aspects.sorted according to arithmetic mean from descending as follows : evaluation phase , implementation phase  , needs assessment phase ,  and design phase. 3. Strategic management was statistically correlated with human resource development at the .01 level.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทราบ 1) การบริหารเชิงกลยุทธ์ของโรงเรียนเอกชนในจังหวัดราชบุรี 2) การพัฒนาทรัพยากรมนุษย์ของโรงเรียนเอกชนในจังหวัดราชบุรี  3) ความสัมพันธ์ระหว่างการบริหารเชิงกลยุทธ์กับการพัฒนาทรัพยากรมนุษย์ของโรงเรียนเอกชนในจังหวัดราชบุรี การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงพรรณนา โดยใช้ผู้ให้ข้อมูลเป็นหน่วยวิเคราะห์ กลุ่มตัวอย่างคือ โรงเรียนเอกชนในจังหวัดราชบุรี จำนวนทั้งสิ้น 28 โรง โดยมีผู้ให้ข้อมูลโรงเรียนละ 4 คน ประกอบด้วย ผู้รับใบอนุญาต/ผู้อำนวยการ/รองผู้อำนวยการ จำนวน 2 คน และครูผู้สอน จำนวน 2 คน รวมผู้ให้ข้อมูลทั้งสิ้น  จำนวน 112 คน เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถามเกี่ยวกับการบริหารเชิงกลยุทธ์ ตามแนวคิดของวีเลน  และคณะ (Wheelen  and others) และการพัฒนาทรัพยากรมนุษย์ ตามแนวคิดของดีไซมอน, วอนเนอร์ และแฮร์ริส  (Desimone, Werner and Harris)  สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ความถี่  ร้อยละ  ค่ามัชฌิมเลขคณิต  ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน  และการวิเคราะห์ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน                 ผลการวิจัยพบว่า       1. การบริหารเชิงกลยุทธ์ของโรงเรียนเอกชนในจังหวัดราชบุรี โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก  เมื่อพิจารณารายด้าน พบว่าอยู่ในระดับมากทุกด้าน โดยเรียงมัชฌิมเลขคณิตจากมากไปหาน้อย ดังนี้ การวิเคราะห์สภาพแวดล้อม  การกำหนดกลยุทธ์ การประเมินและควบคุม และ การนำกลยุทธ์ไปใช้          2. การพัฒนาทรัพยากรมนุษย์ของโรงเรียนเอกชนในจังหวัดราชบุรี โดยภาพรวม อยู่ในระดับมาก  เมื่อพิจารณารายด้าน พบว่าอยู่ในระดับมากทุกด้าน โดยเรียงมัชฌิมเลขคณิตจากมากไปหาน้อย ดังนี้  การประเมินผล การดำเนินการ การประเมินความต้องการ  และ การออกแบบวิธีการ      3. การบริหารเชิงกลยุทธ์มีความสัมพันธ์กับการพัฒนาทรัพยากรมนุษย์ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ในลักษณะคล้อยตามกัน
Description: Master of Education (M.Ed.)
ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3545
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
61252344.pdf5.06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.