Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3545
Title: | STRATEGIC MANAGEMENT AND HUMAN RESOURCE DEVELOPMENT OF PRIVATE SCHOOL IN RATCHABURI PROVINCE การบริหารเชิงกลยุทธ์กับการพัฒนาทรัพยากรมนุษย์ของโรงเรียนเอกชนในจังหวัดราชบุรี |
Authors: | Sakuntala RATTANAPAIBOONWATTANA สกุนตลา รัตนไพบูลย์วัฒนา Saisuda Tiacharoen สายสุดา เตียเจริญ Silpakorn University. Education |
Keywords: | การบริหารเชิงกลยุทธ์ การพัฒนาทรัพยากรมนุษย์ Strategic Management human resource development |
Issue Date: | 26 |
Publisher: | Silpakorn University |
Abstract: | The purposes of this research is to find out 1) the strategic management of pivate schools in ratchaburi province. , 2) human resource development of private schools in ratchaburi province. , 3) relationship between strategic management and human resource development of private schools in ratchaburi province. this research were a descriptive research. the research sample was 28 private schools in ratchaburi province. the key performants in each school were 2 consisting of licensee or director or deputy director and 2 teachers totally 112 the researcher instrument was questionnaires about strategic management , based on Wheelen and other concept and human resource development based on Desimone , Werner and Harris concept. the statistics used to analyze the data were frequency , percentage , arithmetic mean. standard deviation and pearson's correlation coefficient.
The results showed that
1. Strategic management of private schools in ratchaburi province in overall was at high level , considering by aspects has found at high level in all aspects.sorted according to the arithmetic mean from descending as follows : scanning the environment , strategic formulation , evaluation and control and strategy implementation.
2. The overall human resource development of private schools in ratchaburi province was at high level , considering by aspect found at a high level in all aspects.sorted according to arithmetic mean from descending as follows : evaluation phase , implementation phase , needs assessment phase , and design phase.
3. Strategic management was statistically correlated with human resource development at the .01 level. การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทราบ 1) การบริหารเชิงกลยุทธ์ของโรงเรียนเอกชนในจังหวัดราชบุรี 2) การพัฒนาทรัพยากรมนุษย์ของโรงเรียนเอกชนในจังหวัดราชบุรี 3) ความสัมพันธ์ระหว่างการบริหารเชิงกลยุทธ์กับการพัฒนาทรัพยากรมนุษย์ของโรงเรียนเอกชนในจังหวัดราชบุรี การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงพรรณนา โดยใช้ผู้ให้ข้อมูลเป็นหน่วยวิเคราะห์ กลุ่มตัวอย่างคือ โรงเรียนเอกชนในจังหวัดราชบุรี จำนวนทั้งสิ้น 28 โรง โดยมีผู้ให้ข้อมูลโรงเรียนละ 4 คน ประกอบด้วย ผู้รับใบอนุญาต/ผู้อำนวยการ/รองผู้อำนวยการ จำนวน 2 คน และครูผู้สอน จำนวน 2 คน รวมผู้ให้ข้อมูลทั้งสิ้น จำนวน 112 คน เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถามเกี่ยวกับการบริหารเชิงกลยุทธ์ ตามแนวคิดของวีเลน และคณะ (Wheelen and others) และการพัฒนาทรัพยากรมนุษย์ ตามแนวคิดของดีไซมอน, วอนเนอร์ และแฮร์ริส (Desimone, Werner and Harris) สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ความถี่ ร้อยละ ค่ามัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน ผลการวิจัยพบว่า 1. การบริหารเชิงกลยุทธ์ของโรงเรียนเอกชนในจังหวัดราชบุรี โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณารายด้าน พบว่าอยู่ในระดับมากทุกด้าน โดยเรียงมัชฌิมเลขคณิตจากมากไปหาน้อย ดังนี้ การวิเคราะห์สภาพแวดล้อม การกำหนดกลยุทธ์ การประเมินและควบคุม และ การนำกลยุทธ์ไปใช้ 2. การพัฒนาทรัพยากรมนุษย์ของโรงเรียนเอกชนในจังหวัดราชบุรี โดยภาพรวม อยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณารายด้าน พบว่าอยู่ในระดับมากทุกด้าน โดยเรียงมัชฌิมเลขคณิตจากมากไปหาน้อย ดังนี้ การประเมินผล การดำเนินการ การประเมินความต้องการ และ การออกแบบวิธีการ 3. การบริหารเชิงกลยุทธ์มีความสัมพันธ์กับการพัฒนาทรัพยากรมนุษย์ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ในลักษณะคล้อยตามกัน |
Description: | Master of Education (M.Ed.) ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม) |
URI: | http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3545 |
Appears in Collections: | Education |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
61252344.pdf | 5.06 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.