Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3793
Title: | DEVELOPMENT OF MATHEMATICAL CONNECTION ABILITY AND ATTITUDE TOWARD MATHEMATICS BY LEARNING ACTIVITIES BASED ON COGNITIVELY GUIDED INSTRUCTION AND OPEN – ENDED QUESTIONSFOR FOURTH GRADE STUDENTS การพัฒนาความสามารถในการเชื่อมโยงทางคณิตศาสตร์และเจตคติต่อวิชาคณิตศาสตร์โดยการจัดการเรียนรู้แบบแนะให้รู้คิดร่วมกับเทคนิคการใช้คำถามปลายเปิดสำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 |
Authors: | Pitchayamon RUNGRIT พิชญมน รุ่งฤทธิ์ Saranya Chanchusakun สรัญญา จันทร์ชูสกุล Silpakorn University. Education |
Keywords: | ความสามารถในการเชื่อมโยงทางคณิตศาสตร์ เจตคติต่อวิชาคณิตศาสตร์ การจัดการเรียนรู้แบบแนะให้รู้คิด เทคนิคการใช้คำถามปลายเปิด mathematical connection ability attitude toward mathematics learning activities based on cognitively guided instruction open-ended questions |
Issue Date: | 1 |
Publisher: | Silpakorn University |
Abstract: | The purposes of this research were to 1) compare the mathematical connection ability of fourth grade students before and after by learning activities based on cognitively guided instruction and open-ended questions and 2) compare the attitude toward mathematics of fourth grade students before and after by learning activities based on cognitively guided instruction and open-ended questions. The research sample consisted of 24 fourth grade students from Wangnoiwitthayaphum School. Cluster random sampling technique was employed for selecting; the classroom was a random unit. The instruments used for collecting data consisted of : 1) lesson plan , 2) mathematical connection ability test and 3) an attitude toward mathematics questionnaire. The statistics used to analyze the data were mean (M), standard deviation (SD) and dependent t-test.
The results of the study were as follows.
1. The mathematical connection ability of fourth grade students after learning activities based on cognitively guided instruction and open-ended questions (M = 23.88, SD = 2.80) higher than before learning (M = 7.25, SD = 2.72) at the significance level of .05.
2. The attitudes toward mathematics of fourth grade students after learning activities based on cognitively guided instruction and open-ended questions (M = 4.60, SD = 0.32) higher than before learning (M = 2.91, SD = 0.16) at the significance level of .05. การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 2 ประการ คือ 1) เพื่อเปรียบเทียบความสามารถในการเชื่อมโยงทางคณิตศาสตร์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ก่อนเรียนและหลังการจัดการเรียนรู้แบบแนะให้รู้คิดร่วมกับเทคนิคการใช้คำถามปลายเปิด และ 2) เพื่อเปรียบเทียบเจตคติต่อวิชาคณิตศาสตร์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ก่อนเรียนและหลังการจัดการเรียนรู้แบบแนะให้รู้คิดร่วมกับเทคนิคการใช้คำถามปลายเปิด กลุ่มตัวอย่างคือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 จำนวน 24 คน ของโรงเรียนวังน้อยวิทยาภูมิ ได้มาจากการสุ่มแบบกลุ่ม (cluster random sampling) โดยใช้ห้องเรียนเป็นหน่วยการสุ่มจำนวน 1 ห้องเรียน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย 1) แผนการจัดการเรียนรู้ 2) แบบวัดความสามารถในการเชื่อมโยงทางคณิตศาสตร์ และ 3) แบบประเมินเจตคติต่อวิชาคณิตศาสตร์ การวิเคราะห์ข้อมูลใช้ค่าเฉลี่ย (M) ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (SD) และสถิติทดสอบทีแบบไม่เป็นอิสระต่อกัน (t-test dependent) ผลการวิจัยพบว่า 1. ความสามารถในการเชื่อมโยงทางคณิตศาสตร์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 หลังได้รับการจัดการเรียนรู้แบบแนะให้รู้คิดร่วมกับเทคนิคการใช้คำถามปลายเปิด (M = 23.88, SD = 2.80) สูงกว่าก่อนการจัดการเรียนรู้ (M = 7.25, SD = 2.72) อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2. เจตคติต่อวิชาคณิตศาสตร์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 หลังได้รับการจัดการเรียนรู้แบบแนะให้รู้คิดร่วมกับเทคนิคการใช้คำถามปลายเปิด (M = 4.60, SD = 0.32) สูงกว่าก่อนการจัดการเรียนรู้ (M = 2.91, SD = 0.16) อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 |
Description: | Master of Education (M.Ed.) ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม) |
URI: | http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3793 |
Appears in Collections: | Education |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
59263304.pdf | 11.04 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.