Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3842
Title: THE DEVELOPMENT OF GEOGRAPHIC ABILITIES USING LEARNING MANAGEMENT CASE STUDIES WITH GEOGRAPHIC PROCESSES OF GRADE 12 STUDENTS
การพัฒนาความสามารถทางภูมิศาสตร์โดยใช้การจัดการเรียนรู้กรณีศึกษาร่วมกับกระบวนการทางภูมิศาสตร์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6
Authors: Peerapong JOYCHARAT
พีรพงศ์ จ้อยชารัตน์
Chanasith Sithsungnoen
ชนสิทธิ์ สิทธิ์สูงเนิน
Silpakorn University. Education
Keywords: การจัดการเรียนรู้กรณีศึกษา
กระบวนการทางภูมิศาสตร์
ความสามารถทางภูมิศาสตร์
LEARNING MANAGEMENT CASE STUDIES
GEOGRAPHIC PROCESSES
GEOGRAPHIC COMPETENCE
Issue Date:  1
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The objectives of this research were 1) to compare the learning achievement in social studies subjects. by providing teaching and learning in a case study in conjunction with the geography process before and after school 2) to study the development of geography competence by using case-study learning management combined with geography process 3) to study the satisfaction of students studying by using case-study learning management in conjunction with the geography process The sample group used in this research were Mathayomsuksa 6/1 students in the second semester of the academic year 2021 at Kasinthorn St. Peter School. The tools used for data collection were 4 case study learning management plans combined with geographic processes. achievement test Geographic competence assessment form and satisfaction assessment form. Analyze the data by averaging. standard deviation and t-test statistics                    The results of the study revealed as follows:                    1. Achievement in Social Studies of students in Grade 12 by organizing case studies together with geographic processes After learning management (M = 29.13, SD = 3.46) was significantly higher than before learning management (M = 16.83, SD = 3.09) at the .05 level.                    2. Geographic competence of Grade 12  students by learning case studies in conjunction with geographic processes have a higher development                    3. Satisfaction of Grade 12  students towards learning management of case studies in conjunction with geographic processes It was at the highest level (M = 4.51, SD = 0.16).
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาสังคมศึกษาฯ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 ที่ได้รับการจัดการเรียนรู้กรณีศึกษาร่วมกับกระบวนการทางภูมิศาสตร์ ก่อนและหลังเรียน 2) เพื่อศึกษาพัฒนาการความสามารถทางภูมิศาสตร์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 ที่ได้รับการจัดการเรียนรู้กรณีศึกษาร่วมกับกระบวนการทางภูมิศาสตร์ 3) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 ที่ได้รับการจัดการเรียนรู้กรณีศึกษาร่วมกับกระบวนการทางภูมิศาสตร์กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6/1 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2564 โรงเรียนกสิณธรเซนต์ปีเตอร์ เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือ แผนการจัดการเรียนรู้กรณีศึกษาร่วมกับกระบวนการทางภูมิศาสตร์ จำนวน 4 แผนการเรียนรู้ แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน แบบประเมินความสามารถทางภูมิศาสตร์ และ แบบประเมินความพึงพอใจ วิเคราะห์ข้อมูลโดยหาค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติทดสอบทีแบบไม่เป็นอิสระจากกัน (t-test dependent)                    ผลการวิจัยพบว่า                    1. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาสังคมศึกษาฯ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 โดยการจัดการเรียนรู้กรณีศึกษาร่วมกับกระบวนการทางภูมิศาสตร์ หลังการจัดการเรียนรู้ (M = 29.13, SD = 3.46) สูงกว่าก่อนการจัดการเรียนรู้ (M= 16.83, SD = 3.09)  อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05                    2. ความสามารถทางภูมิศาสตร์นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 โดยการจัดการเรียนรู้กรณีศึกษาร่วมกับกระบวนการทางภูมิศาสตร์  มีพัฒนาการสูงขึ้น                    3. ความพึงพอใจของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้กรณีศึกษาร่วมกับกระบวนการทางภูมิศาสตร์ อยู่ในระดับมากที่สุด (M = 4.51, SD = 0.16)
Description: Master of Education (M.Ed.)
ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3842
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
60263322.pdf6.06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.