Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4125
Title: A Study of Critical Reading Achievement for Mathayomsuksa 5 Students Using Concept-Oriented Reading Instruction and SQP2RS Strategy
การศึกษาผลสัมฤทธิ์การอ่านอย่างมีวิจารณญาณของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ที่จัดการเรียนรู้ด้วยการสอนอ่านแบบเน้นมโนทัศน์ (CORI) ร่วมกับกลวิธีเอสคิวพีทูอาร์เอส (SQP2RS)
Authors: Ekkapong JAISOMWANG
เอกพงษ์ ใจสมหวัง
MEECHAI IAMJINDA
มีชัย เอี่ยมจินดา
Silpakorn University. Education
Keywords: การอ่านอย่างมีวิจารณญาณ / การสอนอ่านแบบเน้นมโนทัศน์ / กลวิธีเอสคิวพีทูอาร์เอส
CRITICAL READING / CONCEPT-ORIENTED READING INSTRUCTION / SQP2RS STRATEGY
Issue Date:  25
Publisher: Silpakorn University
Abstract:   The purposes of this study were 1) to compare Mathayomsuksa 5 students’ critical reading achievement of online texts before and after using Concept-Oriented Reading Instruction and SQP2RS Strategy and 2) study students’ opinions towards learning management using Concept-Oriented Reading Instruction and SQP2RS Strategy. The sample used in this research were 35 Mathayomsuksa 5 students of Srinakharinwirot University Prasarnmit Demonstration School (secondary) in the first semester of the academic year 2022. The research instruments were 1) lesson plans. 2) an achievement test, and 3) a questionnaire on the students’ opinions on learning management using Concept-Oriented Reading Instruction and SQP2RS Strategy. The data were analyzed in terms of percentage, mean (x̄), standard deviation (S.D.), and t-test for dependent samples. The results of this research were as follows: 1. The achievement of Mathayomsuksa 5 students after using Concept-Oriented Reading Instruction and SQP2RS Strategy was significantly higher than before using Concept-Oriented Reading Instruction and SQP2RS Strategy at the .05 level. 2. The opinions of Mathayomsuksa 5 students on learning management using Concept-Oriented Reading Instruction and SQP2RS Strategy were on “the most” level.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์การอ่านอย่างมี วิจารณญาณจากสื่อออนไลน์ของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ก่อนและหลังจัดการเรียนรู้ ด้วยการสอนอ่านแบบเน้นมโนทัศน์ (CORI) ร่วมกับกลวิธีเอสคิวพีทูอาร์เอส (SQP2RS) และ 2) เพื่อศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ด้วย การสอนอ่านแบบเน้นมโนทัศน์ (CORI) ร่วมกับกลวิธีเอสคิวพีทูอาร์เอส (SQP2RS) กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ ในการวิจัย คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ห้อง  E-AI โรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ ประสานมิตร (ฝ่ายมัธยม) ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2565 ทั้งหมด 35 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้เรื่องการอ่านอย่างมีวิจารณญาณ 2) แบบทดสอบวัดความสามารถ ในการอ่านอย่างมีวิจารณญาณ และ 3) แบบสอบถาม ความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อที่จัดการเรียนรู้ด้วยการสอนอ่านแบบเน้นมโนทัศน์ (CORI) ร่วมกับกลวิธีเอสคิวพีทูอาร์เอส (SQP2RS) สถิติที่ใช้ ในการวิเคราะห์ข้อมูลใช้การหาค่าร้อยละ, ค่าเฉลี่ยเลขคณิต (x̄), ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และการทดสอบค่าทีแบบกลุ่มไม่อิสระ (t-test for Dependent Samples) ผลการวิจัยพบว่า 1. ผลสัมฤทธิ์การอ่านอย่างมีวิจารณญาณจากสื่อออนไลน์ของนักเรียนระดับชั้น มัธยมศึกษาปีที่ 5 หลังจัดการเรียนรู้ด้วยการสอนอ่านแบบเน้นมโนทัศน์ (CORI) ร่วมกับกลวิธี เอสคิวพีทูอาร์เอส (SQP2RS) สูงกว่าก่อนจัดการเรียนรู้อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2. นักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 มีความคิดเห็นต่อการจัดการเรียนรู้ด้วย การสอนอ่านแบบเน้นมโนทัศน์ (CORI) ร่วมกับกลวิธีเอสคิวพีทูอาร์เอส (SQP2RS) โดยภาพรวม อยู่ในระดับเห็นด้วยมากที่สุด
Description: Master of Education (M.Ed.)
ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4125
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
620620097.pdf5.15 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.