Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4141
Title: THE LEARNING ORGANIZATION DEVELOPMENT GUIDELINES OF QUEEN COLLEGE
แนวทางการพัฒนาองค์กรแห่งการเรียนรู้ของโรงเรียนบรมราชินีนาถราชวิทยาลัย
Authors: Suchada RAK-OG
สุชาดา รักอก
Prasert Intarak
ประเสริฐ อินทร์รักษ์
Silpakorn University. Education
Keywords: องค์กรแห่งการเรียนรู้
Learning Organization
Issue Date:  25
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The purpose of this research were 1) the learning organization in Queen College  2)to guide development the Queen College to be  the LearningOrganization.The populations were government teacher in Queen College ,consisted of 1 school director, 3 deputy school directors and 39 teachers, the total of 43. The research instrument was questionnaire regarding learning organization, based on the concept of Marquardt and interview on the development guidelines of learning organization.Statistics used in data analysis were frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation and content analysis.   The results found; 1.The learning organization of Queen College in overall and each aspect were at high level. Sorted by arithmetic means, in descending order; technology application,knowledge management,learning organization,people empowerment and organization transformation.                                                                  2.There were developmental guidelines of learning organization of Queen College.1)Create an interest survey regarding human development 2)Using PLC 3)Self-development 4)Collaborate to create the school's goals 5)Accept personnel issues 6)The supervisor engages in consulting 7)Report progress and issues about working 8)Assign tasks based on the structure 9)Collaborative working 10)Discussions and appointing working groups to drive work 11)Exchange the information 12)Share information 13)Database management system 14)Improve the internet system15)Provide continuous information access.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทราบมีวัตถุประสงค์ เพื่อทราบ 1) การเป็นองค์กรแห่งการเรียนรู้ของโรงเรียนบรมราชินีนาถราชวิทยาลัย 2) แนวทางการพัฒนาองค์กรแห่งการเรียนรู้ของโรงเรียนบรมราชินีนาถราชวิทยาลัย ประชากร คือ ข้าราชการครูของโรงเรียนบรมราชินีนาถราชวิทยาลัย จำนวน 43 คน ประกอบด้วย ผู้อำนวยการสถานศึกษา 1 คน  รองผู้อำนวยการสถานศึกษา 3 คน และครู 39 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามที่เกี่ยวข้องกับการเป็นองค์กรแห่งการเรียนรู้ของโรงเรียนบรมราชินีนาถราชวิทยาลัย ตามแนวคิดของ มาร์ควอดท์ (Marquardt) และ แบบสัมภาษณ์แนวทางการพัฒนาองค์กรแห่งการเรียนรู้ สถิตที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่ามัชฌิมเลขคณิต  ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า 1. การเป็นองค์กรแห่งการเรียนรู้ของโรงเรียนบรมราชินีนาถราชวิทยาลัย ทั้งในภาพรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก เรียงลำดับตามค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปน้อย ดังนี้ การประยุกต์ใช้เทคโนโลยี การจัดการความรู้ พลวัตการเรียนรู้ การเอื้ออำนาจให้กับบุคคล และการเปลี่ยนแปลงองค์กร                                                                                        2. แนวทางการพัฒนาการองค์กรแห่งการเรียนรู้ของโรงเรียนบรมราชินีนาถราชวิทยาลัย มี 15 แนวทาง ดังนี้ 1) จัดทำแบบสำรวจเกี่ยวกับการพัฒนาบุคลากร 2) มีการจัดทำชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพ  3) พัฒนาตนเองอย่างต่อเนื่อง 4) กำหนดวิสัยทัศน์ เป้าหมาย ของสถานศึกษา  5) รับฟังปัญหาจากบุคลากร 6) ผู้บริหารให้คำปรึกษา 7) รายงานปัญหาเกี่ยวกับงาน 8) การมอบหมายงานตามโครงสร้าง 9) การทำงานแบบมีส่วนร่วม 10) ประชุม วางแผน แต่งตั้งคณะทำงานในการขับเคลื่อนงาน 11) มีการแลกเปลี่ยนเรียนรู้ 12) เผยแพร่องค์ความรู้ 13) จัดทำฐานข้อมูลกลาง 14) พัฒนาระบบอินเทอร์เน็ต 15) มีช่องทางการเข้าถึงข้อมูล
Description: Master of Education (M.Ed.)
ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4141
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
630620084.pdf3.49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.