Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4511
Title: Human Resource Competency Standard Elements of Concert Business
องค์ประกอบมาตรฐานสมรรถนะทรัพยากรมนุษย์ในธุรกิจรับจัดงานคอนเสิร์ต
Authors: Rujipas BOONSOMRAT
รุจิภาส บุญสำเร็จ
Kaedsiri Jaroenwisan
เกิดศิริ เจริญวิศาล
Silpakorn University
Kaedsiri Jaroenwisan
เกิดศิริ เจริญวิศาล
JAROENWISAN_K@SU.AC.TH
JAROENWISAN_K@SU.AC.TH
Keywords: ทรัพยากรมนุษย์
ธุรกิจรับจัดงานคอนเสิร์ต
องค์ประกอบมาตรฐานสมรรถนะ
Concert Business
Human Resource
Issue Date:  4
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The study of "Human Resources Competency Standard Elements of Concert Business." aimed to 1) evaluate the human resources competency standard elements 2) compare the differences in opinion levels of public and private executives regarding the human resources competency standard3) analyze the confirmatory factor of the human resources competency standard elements 4) test the human resources competency standard elements that affect the competitiveness 5) determine guidelines for human resources competency development. This research applied mixed methods. The first part of the study is a quantitative research method using questionnaires to collect data with two sample groups. The first sample group consists of government and private sector executives, using purposive sampling to assess and examine confirmatory factor analysis and to compare their levels of opinion. The data was analyzed using T-test statistics. The second sample group consists of operational level employees in the concert business using Probability Sampling to examine exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis Regression Analysis. In the second part of the study, a qualitative research method was used. Focus group was conducted with 8-12 government and private sector executives in the concert business. The research findings revealed that the human resources competency standard elements of concert business consist of 8 competencies: 1) Personal Competencies 2) Job Competencies 3) Organization Competencies 4) Core Competencies 5) Functional Competencies 6) Management Competencies 7) Leadership Competencies and 8) Business Competencies, which affect the competitiveness of the concert business. The model is consistent with the empirical data, and when considering the standard component weights, it was found that the positive variables ranging from 0.74 to 0.89 were statistically significant at a level of 0.01. The guidelines for human resource competency development in the concert business, which aim to increase the competitiveness of the event industry in Thailand, consist of 1) Human Competitiveness, 2) Organizational Competitiveness, and 3) National Competitiveness
การศึกษาเรื่อง “องค์ประกอบมาตรฐานสมรรถนะทรัพยากรมนุษย์ในธุรกิจรับจัดงานคอนเสิร์ต” วัตถุประสงค์คือ 1) เพื่อประเมินองค์ประกอบมาตรฐานสมรรถนะทรัพยากรมนุษย์ 2) เพื่อเปรียบเทียบความแตกต่างระดับความคิดเห็นของผู้บริหารภาครัฐ และเอกชนสำหรับมาตรฐานสมรรถนะทรัพยากรมนุษย์ 3) เพื่อวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยันขององค์ประกอบมาตรฐานสมรรถนะทรัพยากรมนุษย์ 4) เพื่อทดสอบองค์ประกอบมาตรฐานสมรรถนะทรัพยากรมนุษย์ที่ส่งผลต่อขีดความสามารถทางการแข่งขัน และระเบียบวิธีการวิจัยเชิงคุณภาพมีวัตถุประสงค์ 5) เพื่อกำหนดแนวทางในการพัฒนาสมรรถนะทรัพยากรมนุษย์ วิธีการศึกษาข้อมูลแบบผสมผสานวิธี (Mixed Method) ส่วนที่ 1 วิธีวิจัยเชิงปริมาณ (Quantitative) กลุ่มตัวอย่างคือ 1. ผู้บริหารภาครัฐและเอกชน ใช้แบบสอบถามเก็บข้อมูล วิธีสุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง (Purposive sampling) เพื่อประเมินและวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยัน และเปรียบเทียบความคิดเห็นของผู้บริหารภาครัฐและเอกชน วิเคราะห์ข้อมูลด้วยT-test และกลุ่มตัวอย่างที่ 2. พนักงานระดับปฏิบัติการในธุรกิจรับจัดงานคอนเสิร์ต ใช้แบบสอบถามเก็บข้อมูล การสุ่มตัวอย่างโดยใช้ความน่าจะเป็น (Probability Sampling) วิเคราะห์องค์ประกอบเชิงสำรวจ องค์ประกอบเชิงยืนยัน การวิเคราะห์การถดถอย เพื่อสรุปผล และ ส่วนที่ 2 วิธีวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative) ใช้การสัมภาษณ์แบบกลุ่ม (Focus Group) เพื่อระดมความคิดเห็นจากผู้บริหารภาครัฐและเอกชน จำนวน 8-12 คน วิเคราะห์ สังเคราะห์ ร่วมกับแนวคิด ทฤษฎี สรุปผลการวิเคราะห์ เพื่อค้นหาประเด็นแนวทางการพัฒนาสมรรถนะทรัพยากรมนุษย์ในธุรกิจรับจัดงานคอนเสิร์ต ผลการศึกษาพบว่า องค์ประกอบมาตรฐานสมรรถนะทรัพยากรมนุษย์ในธุรกิจรับจัดงานคอนเสิร์ต มี 8 สมรรถนะที่สำคัญ ได้แก่ 1. สมรรถนะส่วนบุคคล 2. สมรรถนะเฉพาะงาน 3. สมรรถนะองค์การ 4. สมรรถนะหลัก 5. สมรรถนะในงาน 6. สมรรถนะทางด้านการจัดการ 7. สมรรถนะด้านการเป็นผู้นำ 8. สมรรถนะทางด้านธุรกิจ ที่ส่งผลต่อการแข่งขันในธุรกิจรับจัดงานคอนเสิร์ต โดยโมเดลสอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์ ค่าน้ำหนักองค์ประกอบมาตรฐาน พบว่า เป็นบวก ตั้งแต่ 0.74-0.89  มีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.01 ทุกตัว และมีแนวทางในการพัฒนาสมรรถนะทรัพยากรมนุษย์ในธุรกิจรับจัดงานคอนเสิร์ตเพื่อเพิ่มขีดความสามารถทางการแข่งขันของอุตสาหกรรมอีเวนต์ในประเทศไทย ประกอบด้วย ขีดความสามารถในการแข่งขันระดับบุคคล ระดับองค์การ และ ระดับประเทศ
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4511
Appears in Collections:Management Sciences

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
621230036.pdf9.28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.