Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4752
Title: | A GRADUATE MASTER'S GUITAR RECITAL FEATURING WORKS BY FRANCISCO TÁRREGA การแสดงเดี่ยวกีตาร์คลาสสิกระดับมหาบัณฑิตในบทเพลงของฟรานซิสโก ทาร์เรกา |
Authors: | Natithon OTHTARPOACH เนติธร อรรถาโภชน์ Tasna Nagavajara ทัศนา นาควัชระ Silpakorn University Tasna Nagavajara ทัศนา นาควัชระ tasanaga@gmail.com tasanaga@gmail.com |
Keywords: | กีตาร์คลาสสิก การแสดงเดี่ยวกีตาร์ Classical Guitar Guitar Recital |
Issue Date: | 4 |
Publisher: | Silpakorn University |
Abstract: | This creative research on a graduate master's classical guitar recital in the repertoires of Francisco Tarrega aimed to develop classical guitar skills by studying the composer's biography, song history, music theory and interviewing a classical guitar expert and bring problems from practice to be used to create new fingering for the researcher's performance. And take results to present with a guitar recital in front of the public. The researcher selects the repertoires by taking on compositional identity and specific technique amount 9 pieces: Lágrima, Adelita, Pavana, Maria, Recuerdos de la Alhambra, Capricho Árabe, Rosita, Tango Maria and Gran Jota.
After studying and interviewing classical guitar experts Assistant Professor Ek-Karach Charoennit, Ph.D. and brought results from practice and study to performing a guitar recital. The researcher found 14 problems in the repertoires of Francisco Tarrega and solved them amount 8 specific techniques and 6 general problems: Slur, Trill, Tremolo, Glissando, Harmonic, Rasgueado, Tambora, Tabalet, Finger position, Barre chord, Playing on speed tempo, Dynamics sound and Balance of chord sounds. งานวิจัยสร้างสรรค์การแสดงเดี่ยวกีตาร์คลาสสิกระดับมหาบัณฑิตในบทเพลงของฟรานซิสโก ทาร์เรกา มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาทักษะการบรรเลงกีตาร์คลาสสิก โดยศึกษาชีวประวัติผู้ประพันธ์ ประวัติบทเพลง ทฤษฎีการบรรเลง สัมภาษณ์ผู้เชี่ยวชาญด้านกีตาร์คลาสสิก และนำปัญหาที่ได้จากการฝึกซ้อมมาสร้างเป็นแนวทางการบรรเลงรูปแบบใหม่ที่เหมาะสมกับการบรรเลงของผู้วิจัย และนำผลลัพธ์จากการศึกษาและฝึกซ้อมไปเผยแพร่ด้วยการแสดงเดี่ยวกีตาร์คลาสสิกหน้าสาธารณชน ผู้วิจัยทำการคัดเลือกบทเพลงของฟรานซิสโก ทาร์เรกา โดยคำนึงถึงเอกลักษณ์การประพันธ์ และเทคนิคการบรรเลงเฉพาะ จำนวน 9 บทเพลง ได้แก่ Lágrima, Adelita, Pavana, Maria, Recuerdos de la Alhambra, Capricho Árabe, Rosita, Tango Maria และ Gran Jota หลังจากผู้วิจัยทำการศึกษาและสัมภาษณ์ผู้เชี่ยวชาญด้านกีตาร์คลาสสิก ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.เอกราช เจริญนิตย์ และนำผลลัพธ์ที่ได้จากการศึกษาและฝึกซ้อมไปแสดงเดี่ยวกีตาร์คลาสสิกหน้าสาธารณชน ผู้วิจัยพบปัญหาการบรรเลงในบทเพลงของฟรานซิสโก ทาร์เรกา และทำการแก้ปัญหาแล้วจำนวน 14 ประเด็น แบ่งเป็น 8 เทคนิคเฉพาะ และ 6 ปัญหาทั่วไป ได้แก่ สเลอ (Slur) ทริล (Trill) เทรโมโล (Tremolo) รูดเสียง (Glissando) ฮาร์มอนิก (Harmonic) ดีดรวบสาย (Rasgueado) ตบสาย (Tambora) ทาบาเลต (Tabalet) การถ่างนิ้ว การทาบสาย การบรรเลงในความเร็ว การไล่ระดับความดัง-เบาของเสียง และความไม่กลมกลืนของเสียงคอร์ด |
URI: | http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4752 |
Appears in Collections: | Music |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
641020013.pdf | 11.11 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.