Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4791
Title: Development of Grade 9 Students' English Reading Comprehension Achievement through the Use of Reciprocal Teaching and Gamification
การพัฒนาผลสัมฤทธิ์การอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจโดยการสอนแบบแลกเปลี่ยนบทบาทร่วมกับเกมมิฟิเคชันสำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 
Authors: Piyatida MEECHAKA
ปิยธิดา มีชะคะ
Patteera Thienpermpool
ภัทร์ธีรา เทียนเพิ่มพูล
Silpakorn University
Patteera Thienpermpool
ภัทร์ธีรา เทียนเพิ่มพูล
thienpermpool@gmail.com
thienpermpool@gmail.com
Keywords: การสอนแบบแลกเปลี่ยนบทบาท
เกมมิฟิเคชัน
การอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจ
reciprocal teaching
gamification
English reading comprehension
Issue Date:  24
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The purposes of this study were to: 1) investigate grade 9 students’ reading comprehension achievement before and after using reciprocal teaching and gamification and 2) investigate students’ opinions toward the use of reciprocal teaching and gamification. The sample was 28 students from Wat Pratumkanavat (Nipathirinnasut) School who were enrolled in the English course (E23101) during the first semester of the academic year 2023 and were selected by cluster sampling. The research instruments included: 1) five lesson plans using reciprocal teaching and gamification, 2) an English reading comprehension achievement test and 3) a questionnaire surveying students' opinions toward the use of reciprocal teaching and gamification. The data were analyzed by dependent t-test, mean and standard deviation. The results of the study were as follow: 1) the students’ English reading comprehension achievement after using reciprocal teaching and gamification was higher than before and 2) The students’ opinion toward the use of reciprocal teaching and gamification was at a high level.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาผลสัมฤทธิ์ของการใช้การสอนแบบแลกเปลี่ยนบทบาทร่วมกับเกมมิฟิเคชันที่มีต่อการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ก่อนเรียนและหลังเรียน และ 2) ศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อการสอนแบบแลกเปลี่ยนบทบาทร่วมกับเกมมิฟิเคชันเพื่อพัฒนาการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจ กลุ่มตัวอย่าง คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3/1 จำนวน 28 คน โรงเรียนเทศบาลวัดประทุมคณาวาส(นิพัทธ์หริณสูตร์) ซึ่งกำลังศึกษาในรายวิชาภาษาอังกฤษพื้นฐาน (อ23101) ในภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2566 โดยการสุ่มแบบกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ 1) แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้การสอนแบบแลกเปลี่ยนบทบาทร่วมกับเกมมิฟิเคชัน จำนวน 5 แผน 2) แบบวัดผลสัมฤทธิ์การอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจ และ 3) แบบสอบถามความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อการสอนแบบแลกเปลี่ยนบทบาทร่วมกับเกมมิฟิเคชัน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ การทดสอบทีแบบกลุ่มตัวอย่างไม่เป็นอิสระต่อกัน ค่าเฉลี่ยและค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน          ผลการวิจัยพบว่า1) ผลสัมฤทธิ์การอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจของนักเรียนหลังการสอนแบบแลกเปลี่ยนบทบาทร่วมกับเกมมิฟิเคชันสูงกว่าก่อนเรียน  และ 2) นักเรียนมีความคิดเห็นต่อการสอนแบบแลกเปลี่ยนบทบาทร่วมกับเกมมิฟิเคชัน อยู่ในระดับมาก
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4791
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
640620122.pdf7.94 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.