Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4836
Title: Creative cultural product design from ancient Chinese architectural elements
การออกแบบผลิตภัณฑ์ทางวัฒนธรรมที่สร้างสรรค์จากองค์ประกอบทางสถาปัตยกรรมจีนโบราณ
Authors: Guangzhou LI
Guangzhou LI
Ratthai Porncharoen
รัฐไท พรเจริญ
Silpakorn University
Ratthai Porncharoen
รัฐไท พรเจริญ
PORNCHAROEN_R@SU.AC.TH
PORNCHAROEN_R@SU.AC.TH
Keywords: วัฒนธรรมดั้งเดิมของจีน สถาปัตยกรรมดั้งเดิมของจีน โครงสร้างร่องและเดือย โครงสร้างโค้งถัง การออกแบบผลิตภัณฑ์ที่สร้างสรรค์
Chinese Traditional Culture Chinese Traditional Architecture Mortise And Tenon Structure Bucket Arch Structure Creative Product Design
Issue Date:  24
Publisher: Silpakorn University
Abstract: “Bucket arch” and “Mortise and tenon” structure is an essential structural technique used in ancient Chinese architecture and furniture. However, it has begun to disappear from the lives of modern Chinese people because the modernization and maturity of craftsmanship and industrialized products are more accessible for Chinese people to accept.The objectives of this study are: 1) Study data to create design requirements.2) Stage of design Product development and prototyping. 3) Study the satisfaction results of the target group through the exhibition. This study adopts the following methods to achieve the research objectives: 1) Adopt the method of an open questionnaire to collect user data who are interested in and demand Chinese traditional cultural and creative products, collect consumer demand data from sample consumers, and collect target through organization Emotional experience activities to enhance user experience. Dougong creative product feedback data. The duration of data collection was 16 days and 16 experiential events. The number of respondents was 269. The sample is based on a simple random selection sample. The research tools are a checklist questionnaire and a rating scale questionnaire. 2) Opinions and suggestions from 1 product design expert, two environmental art design experts, one marketing expert, two 3D printing experts, and one traditional furniture culture expert. Key informants are selected based on purposeful sampling. The research instrument is also a rating scale questionnaire. 3) The design satisfaction of mortise, tenon, and bucket arch structure garden lamps is high. The respondents were 223 visitors to the final exhibition. The data collection period is one week. They were selected based on simple random sampling. The research tool is a scoring questionnaire. Analyze data using statistics, including mean and standard deviation, to measure consumer satisfaction. The analyzed data were then processed using descriptive statistics.The results of this study show that A = emotional experience, B = cultural factor, C = appearance factor, and D = economic value. Under the scoring standard of emotional design of traditional cultural and creative products, the sample consumers were the most satisfied with the design of mortise and dougong garden lamps. The satisfaction levels are sorted as follows: The first place is that the product can enhance society's sense of self-identity (x̄ = 4.130), (S.D. = 1.072). Second place is. This product makes you recall and associate with traditional Chinese culture (x̄ = 4.009), (S.D. = 1.099). In third place, the product can help you escape a negative state with a certain sense of pleasure (x̄ = 3.924), (S.D. = 1.106). In fourth place is yes. The product is practical and can be used in gardens (x̄= 3.744), (S.D. =0.945). The fifth place is. Ease of assembly and use (x̄ = 3.700), (S.D. = 1.042)
โครงสร้าง “ถังโค้ง” และ “ร่องและเดือย” เป็นเทคนิคโครงสร้างที่จำเป็นที่ใช้ในสถาปัตยกรรมและเครื่องเรือนจีนโบราณ อย่างไรก็ตาม มันเริ่มหายไปจากชีวิตของคนจีนยุคใหม่ เนื่องจากความทันสมัยและความเป็นผู้ใหญ่ของงานหัตถศิลป์และผลิตภัณฑ์อุตสาหกรรมเป็นสิ่งที่เข้าถึงได้มากขึ้นสำหรับชาวจีนที่จะยอมรับ การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์ 1) ศึกษาข้อมูลเพื่อสร้างข้อกำหนดในการออกแบบ 2) ขั้นของการออกแบบ การพัฒนาผลิตภัณฑ์และการสร้างต้นแบบ 3) ศึกษาผลความพึงพอใจของกลุ่มเป้าหมายผ่านนิทรรศการ การศึกษานี้ใช้วิธีการดังต่อไปนี้เพื่อให้บรรลุวัตถุประสงค์ของการวิจัย: 1) ใช้วิธีแบบสอบถามแบบเปิดเพื่อรวบรวมข้อมูลผู้ใช้ที่มีความสนใจและต้องการผลิตภัณฑ์ทางวัฒนธรรมและสร้างสรรค์แบบดั้งเดิมของจีน รวบรวมข้อมูลความต้องการของผู้บริโภคจากผู้บริโภคตัวอย่าง และรวบรวมเป้าหมายผ่าน องค์กรกิจกรรมประสบการณ์ทางอารมณ์เพื่อเพิ่มประสบการณ์ผู้ใช้ ข้อมูลความคิดเห็นเกี่ยวกับผลิตภัณฑ์ที่สร้างสรรค์ของ ซุ้มถัง ระยะเวลาในการเก็บข้อมูล 16 วัน 16 เหตุการณ์ประสบการณ์ จำนวนผู้ตอบแบบสอบถามคือ 269 กลุ่มตัวอย่างขึ้นอยู่กับตัวอย่างการเลือกแบบสุ่มอย่างง่าย เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือแบบสอบถามแบบตรวจสอบรายการและแบบสอบถามมาตราส่วนประมาณค่า 2) ความคิดเห็นและข้อเสนอแนะจากผู้เชี่ยวชาญด้านการออกแบบผลิตภัณฑ์ 1 คน ผู้เชี่ยวชาญด้านการออกแบบศิลปะเพื่อสิ่งแวดล้อม 2 คน ผู้เชี่ยวชาญด้านการตลาด 1 คน ผู้เชี่ยวชาญด้านการพิมพ์ 3 มิติ 2 คน และผู้เชี่ยวชาญด้านวัฒนธรรมเฟอร์นิเจอร์แบบดั้งเดิม 1 คน ผู้ให้ข้อมูลหลักจะถูกเลือกตามการสุ่มตัวอย่างที่มีจุดประสงค์ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยยังเป็นแบบสอบถามมาตราส่วนประมาณค่า 3) ความพึงพอใจในการออกแบบของโคมไฟสวนแบบร่องเดือยและถังโค้งสูง ผู้ตอบแบบสอบถามคือผู้เข้าชมนิทรรศการสุดท้ายจำนวน 223 คน ระยะเวลารวบรวมข้อมูลคือหนึ่งสัปดาห์ พวกเขาเลือกจากการสุ่มตัวอย่างอย่างง่าย เครื่องมือวิจัยเป็นแบบสอบถามแบบให้คะแนน วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติ ได้แก่ ค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานเพื่อวัดความพึงพอใจของผู้บริโภค จากนั้นนำข้อมูลที่วิเคราะห์มาประมวลผลโดยใช้สถิติเชิงพรรณนา ผลการวิจัยพบว่า A = การออกแบบทางอารมณ์ B = ปัจจัยทางวัฒนธรรม C = ปัจจัยด้านรูปลักษณ์ และ D = มูลค่าทางเศรษฐกิจ ภายใต้มาตรฐานการให้คะแนนของการออกแบบสื่ออารมณ์ของผลิตภัณฑ์ทางวัฒนธรรมและความคิดสร้างสรรค์แบบดั้งเดิม ผู้บริโภคกลุ่มตัวอย่างมีความพึงพอใจมากที่สุดต่อการออกแบบโคมร่องและโคมสวนโหล เรียงลำดับความพึงพอใจดังนี้ อันดับ 1 คือ ผลิตภัณฑ์สามารถเสริมสร้างความรู้สึกเป็นตัวของตัวเองในสังคม (x̄ = 4.130) (S.D. = 1.072) อันดับสองคือ. ผลิตภัณฑ์นี้ทำให้คุณระลึกถึงและเชื่อมโยงกับวัฒนธรรมจีนแบบดั้งเดิม (x̄ = 4.009) (S.D. = 1.099) อันดับที่สาม ผลิตภัณฑ์สามารถช่วยให้คุณหลุดพ้นจากสภาวะเชิงลบด้วยความรู้สึกพึงพอใจ (x̄ = 3.924) (S.D. = 1.106) อันดับที่สี่คือใช่ ผลิตภัณฑ์นี้ใช้งานได้จริงและสามารถใช้ในสวนได้ (x̄= 3.744) (S.D. =0.945) อันดับที่ห้าคือ. ง่ายต่อการประกอบและใช้งาน (x̄ = 3.700) (S.D. = 1.042)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4836
Appears in Collections:Decorative Arts

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
620430052.pdf13.79 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.